Gå til innhold

Gammel psu med 13,77v på 12v

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en gammel strømmforsyning fra FPS Group på 350W liggendes hjemme, bruker den for det beste til å kjølre vannpumpa for å se om det lekker, eller teste vifter og andre små ting.

Så i dag så tok jeg frem multimeteret og målte hvor mye strøm den ga på 12V railen, 13,77V gir den. Så kommer nok aldri til å kjøre noe hardware på denne, men kan det være farlig for vifter, hardisker, cdrom, vannpumper eller liknendes å kjøre på 13,77v?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan fort hende at denne synker når du belaster PSUen.

Hvis du har kun startet den uten å koble til noe som helst, kan du  fort få feil målinger.

7982498[/snapback]

Nix, skal holde +/- 5% uansett.

:)

7984188[/snapback]

De aller fleste PSU'ene jeg har vært borti krever en hvis belastning på både +5V og +12V linjene for å regulere riktig.

Prøv å koble til noen vifter e.l. å se om spenningen er nærmere 12v.

Lenke til kommentar

- Du kan åpne PSUen og justere nedspenninga litt. Bare let litt etter potensiometeret og juster det med et skrujern.

- Spenninga vil synke jo mer do kobler til den. PSU er ikke beregnet for å kjøre uten last og vil derfor få unormalt høye spenninger når du har alt for lite last koblet til den.

- Du kan gjerne kjøre lys, vifter, pumper, peltiér og sånt fra den. Det er lite ømfientlig hardware.

- 15% overspenning er etter min mening for mye for å koble til harddisker osv.

Lenke til kommentar
- Du kan åpne PSUen og justere nedspenninga litt. Bare let litt etter potensiometeret og juster det med et skrujern.

7984422[/snapback]

Du glemte en ting; en liten advarsel...

Om du gjør dette, vær forsiktig så du ikke kommer borti noe annet enn potmeterene! Det er nemlig deler som fører 230v inni der!

Metoden fungerer forresten fint på mange psu`er. Kalibrerte min Mist 350W slik, men jeg leste av verdier i bios mens jeg justerte. Litt spenning i hverdagen må man ha...

:!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...