Hellemyr Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Hei! Har en gammel strømmforsyning fra FPS Group på 350W liggendes hjemme, bruker den for det beste til å kjølre vannpumpa for å se om det lekker, eller teste vifter og andre små ting. Så i dag så tok jeg frem multimeteret og målte hvor mye strøm den ga på 12V railen, 13,77V gir den. Så kommer nok aldri til å kjøre noe hardware på denne, men kan det være farlig for vifter, hardisker, cdrom, vannpumper eller liknendes å kjøre på 13,77v? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Tja, det er jo en del mer enn de 5% som er anbefalt for 12V-linja, så regner ikke med det er noe man burde bruke om målingen stemmer nei. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Kommer ikke til å koble noe ømfintelig hardware til den, men hva med vannpumper, lys hardisker, cdrom og vifter? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Harddisk = ømfintlig hardware. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Det var jo temmelig drøyt det tallet da Ville nok ikke koblet noe særlig på den der nei, harddisker HVERTFALL ikke. Sikkert grei nok som viftetester :!: Lenke til kommentar
framoeng Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Kan fort hende at denne synker når du belaster PSUen. Hvis du har kun startet den uten å koble til noe som helst, kan du fort få feil målinger. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Kan fort hende at denne synker når du belaster PSUen. Hvis du har kun startet den uten å koble til noe som helst, kan du fort få feil målinger. 7982498[/snapback] Nix, skal holde +/- 5% uansett. Lenke til kommentar
Nvidia Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Kommer ikke til å koble noe ømfintelig hardware til den, men hva med vannpumper, lys hardisker, cdrom og vifter? 7949412[/snapback] CD-rom'er og harddisker er ømfintelig for slikt. Lenke til kommentar
teodor Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Kan fort hende at denne synker når du belaster PSUen. Hvis du har kun startet den uten å koble til noe som helst, kan du fort få feil målinger. 7982498[/snapback] Nix, skal holde +/- 5% uansett. 7984188[/snapback] De aller fleste PSU'ene jeg har vært borti krever en hvis belastning på både +5V og +12V linjene for å regulere riktig. Prøv å koble til noen vifter e.l. å se om spenningen er nærmere 12v. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 - Du kan åpne PSUen og justere nedspenninga litt. Bare let litt etter potensiometeret og juster det med et skrujern. - Spenninga vil synke jo mer do kobler til den. PSU er ikke beregnet for å kjøre uten last og vil derfor få unormalt høye spenninger når du har alt for lite last koblet til den. - Du kan gjerne kjøre lys, vifter, pumper, peltiér og sånt fra den. Det er lite ømfientlig hardware. - 15% overspenning er etter min mening for mye for å koble til harddisker osv. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Så om jeg kobler til et par W til den, så burde den synke til et litt mer akseptabelt nivå da. Men bruker den psuen bare til å teste vifter lys pumper, og liknendes, så er vel ikke så farlig. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Kobla til en vannpumpe 3 120mm vifter (2 kraftige og en svak mist) 3 80mm vifter, da viste multimeteret 11,33 på 12v. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Det var litt lavt igjen. Men siden det ikke er kritiske komponenter, så bør det jo være greit. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 - Du kan åpne PSUen og justere nedspenninga litt. Bare let litt etter potensiometeret og juster det med et skrujern. 7984422[/snapback] Du glemte en ting; en liten advarsel... Om du gjør dette, vær forsiktig så du ikke kommer borti noe annet enn potmeterene! Det er nemlig deler som fører 230v inni der! Metoden fungerer forresten fint på mange psu`er. Kalibrerte min Mist 350W slik, men jeg leste av verdier i bios mens jeg justerte. Litt spenning i hverdagen må man ha... :!: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Muffinman: Ja, den advarselen er nok på sin plass. Jeg tenkte først og fremst på å justere uten 230V-pluggen koblet inn, og så måle etterpå om man justerte i riktig retning eller ikke. Og fortsette sånn noen ganger til man har en passelig spenning. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Det er faktisk ganske greit å ha bios oppe når man gjør dette, for det er veldg lett å se hva man skrur på. Risikoen for å skade hardware er alltids der, men man må prøve seg frem med å skru _veldig_ lite av gangen og se hva som forandrer seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå