Medisinmannen Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Hei. Jeg digger havregryn. Spiser det til frokost, før trening, noen ganger etter trening og til kvelds. Spiser det med en halvspiseskje sukker og en halv med bringebær syltetøy + melk. Er det sunt? Funker det bra for trening eller å slanke seg? Tror ikke at det funker særlig bra for å slanke seg, det er jo masse energi, eller hur? Takker for svar. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Havregryn er sterkt anbefalt, spesielt om du trener Veldig god kilde for trege kvalitets karbohydrater. Spesielt godt til frokost da det gir mye energi, og får i gang forbrenninga Spis i vei! (Du kan eventuelt kutte sukkeret) edit: Er for så vidt også ypperlig før trening, da du bør få i deg karbs da (ca en time+ før du trener). Etter trening kan du godt / bør du spise karbohydrater, men da er det spesielt viktig å få i seg proteiner ala kylling, tunfisk, laks osv. Endret 14. februar 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 Okai. Bra å høre. Var litt redd for at det ikke var så bra for meg. Lenke til kommentar
S1rre Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Bare ikke overstige 60g fiber hver dag, forda får du problemer med hormonene. Og da vil du få mindre ut av treningen Og havregryn sitt protein har lav biologisk effekt, så bland det med melk og myse protein for å få mest mulig ut av det Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Bare ikke overstige 60g fiber hver dag, forda får du problemer med hormonene. Og da vil du få mindre ut av treningen 7942963[/snapback] Kunne du si litt mer om det? (Så lærer jeg noe nytt i dag også ) Lenke til kommentar
DNA Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Bare ikke overstige 60g fiber hver dag, forda får du problemer med hormonene. Og da vil du få mindre ut av treningen 7942963[/snapback] Har du noen link som kan fremme denne påstanden? Hørtes litt rart ut. . . Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Har det noe å si hvordan man får i seg havregrynene? Jeg foretrekker havregrøt, litt havregryn i en skål med 50/50 melk og vann, med en liten klype salt og en halv teskje sukker, så et par minutter i mikro ovnen. Spiser det som regel til frokost og kvelds, gjerne med litt banan og rosiner for litt ekstra smak. Lenke til kommentar
S1rre Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) DNA: http://www.iform.no/pub/art.php?id=78 Står noe om det der "Ett veldig høyt inntak av fiber (mer enn 60 gram/dag) kan derfor senke andelen fritt kjønnshormon og samtidig den totale mengden hormon som finnes i blodet." Endret 14. februar 2007 av S1rre Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Regner med at man må spise en rimelig stor mengde havregryn for å dekke 60g? Sånn ca hvor mye snakker vi? (Mulig det står noe om dette i artikkeln du linker til S1rre, men ligger her med 40+ i feber og skallebank, makter ikke lese gjennom den) Lenke til kommentar
S1rre Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Tror det er 10 gram fiber i 100 gram havregryn. Så du bør vell ikke overskride mer enn 600g havregryn hver dag. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Tror det er 10 gram fiber i 100 gram havregryn. Så du bør vell ikke overskride mer enn 600g havregryn hver dag. 7943985[/snapback] Hvem klarer det? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Tror det er 10 gram fiber i 100 gram havregryn. Så du bør vell ikke overskride mer enn 600g havregryn hver dag. 7943985[/snapback] Hvem klarer det? 7944219[/snapback] Hehe, skal være rimelig mann om du spiser 600g havregryn til frokost hehe Lenke til kommentar
S1rre Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Ikke noe problem å spise over 600.Før brukte jeg å spise 200g til frokost, 100g rett før middag, og 200g til kvelden. Pluss at jeg spiste en del knekkebrød om dagene. Lå på total 55g fiber hver dag Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Hvor mye veier du? Har du trent lenge? Lenke til kommentar
S1rre Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Veier 72 kg, har trent i 7-8 måneder ca. Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Spiser havregrynsgrøt til frokost blandet med proteinpulver, og et eple eller en banan, og etter skolen, dvs. før trening. Ellers har jeg en pakke på jobb til de dagene jeg er der og ikke får laget ordentlig middag. Da tar jeg en boks kesam til, og syltetøy for smak. Mektig middag som er rik på næring, og hjelper godt på å få inn nok kcal. Havre er genialt. Og selv om det er mye energi i det, så er det så mektig at jeg sjelden klarer å spise så mye som jeg bør. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Havregryn er bra for trening som de andre sier. Men da har jeg ett annet spørsmål, er cornflakes eller eventuelt andre frokostblandinger bra for trening? Syntes jo havregryn er meget bra kosttilskudd siden det er godt og sunt. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Er gjerne mye sukker i cornflakes og lignende typer frokostblandinger. Det er jo det som gjør havregryn så genialt; ikke noe sukker eller annet tull, bare masse høykvalitets komplekse karbohydrater. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Er gjerne mye sukker i cornflakes og lignende typer frokostblandinger. Det er jo det som gjør havregryn så genialt; ikke noe sukker eller annet tull, bare masse høykvalitets komplekse karbohydrater. 7946584[/snapback] Men sukker gjør vell ikke noe, med unntak av hvis man ikke vil legge på seg? Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) Er gjerne mye sukker i cornflakes og lignende typer frokostblandinger. Det er jo det som gjør havregryn så genialt; ikke noe sukker eller annet tull, bare masse høykvalitets komplekse karbohydrater. 7946584[/snapback] Men sukker gjør vell ikke noe, med unntak av hvis man ikke vil legge på seg? 7946591[/snapback] Er ikke sunt med for mye sukker heller. Stadig yngre folk får type 2 diabetes. Dessuten blir det jo mindre kvalitetskarb pr. 100 gram hvis de fyller på med sukker. Endret 15. februar 2007 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå