masterkrovel Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Hei! Starta opp pc'en idag, og etter noen minutter begynte det å lukte svidd støv... jeg tenkte ikke noe særlig over saken før maskinen skrudde seg helt av. Det kom også noen merkelige summelyder, de kom fra lydanlegget tror jeg.. Jeg åpna pc'n, og oppdaget at den var veldig varm, og spesielt powersupplyen var overopphetet. Jeg sjekket alle vifter og koblinger, og fjernet litt støv, og koblet deretter til strømmen igjen, men da nektet maskinen å starte. Det eneste tegn til liv jeg fikk var en vag bevegelse i prosessorvifta første gang jeg trykket på startknappen, og et grønt lys på hovedkortet som skal indikere at grafikkortet er riktig installert. Så, jeg har nå demontert pc'n og sjekket alle komponentene, bortsett fra en del støv så alt ok ut, ingen synelige skader. Maskinen min har følgende hardware: Asus A7N8X-D hovedkort AMD Athlon 2800+ CPU ATI Radeon 9800 Pro grafikkort fra Powercolor 512 Mb minne fra twinmos 120gb harddisk, dvd-brenner fra NEC. Så jeg lurer på om noen andre her har hørt om/opplevd noe liknende, eller har noen forslag eller ideer til hva feilen kan være? Ville ikke være noen stor krise om jeg må bytte ut MB, CPU, minne og GPU, siden pc'en begynner å dra på årene, men om harddisken har blitt skadet eller skjerm/lydanlegg etc har tatt skade blir jeg lei meg.. På forhånd veldig takk! m_k Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Sjekket at strømforsyningen enda lever? Om den va veldig varm, så kan den ha takket for seg, å da er det jo ikke rart at maskinen ikke starter Men du har garantert ikke ødelagt lyd\skjerm. Lenke til kommentar
masterkrovel Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 whew Jeg skal se om jeg kan få sjekka med powersupplyen i en annen pc i huset her, eller få lånt av en venn. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Ikke test psu-en på en annen pc.. vil ikke at en skadet psu kanskje skal ta livet av en til pc. Psu en kan du enkelt jumpstarte uten at den er tilkoblet pc-en på denne måten : http://www.overclock.net/faqs/96712-how-ju...supply-psu.html Endret 14. februar 2007 av Thorsen Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Ikke test psu-en på en annen pc.. vil ikke at en skadet psu kanskje skal ta livet av en til pc. Psu en kan du enkelt jumpstarte uten at den er tilkoblet pc-en på denne måten : http://www.overclock.net/faqs/96712-how-ju...supply-psu.html 7942755[/snapback] enig. test heller en annen PSU i din maskin, og test om din starter ved jumpstart. Lenke til kommentar
The_Lozer Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 for å jumpstarte tar du vel bare en kabel fra den grønne kabelen og inn på en eller annen jordkabel (svart kabel) Lenke til kommentar
masterkrovel Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 test heller en annen PSU i din maskin Formulerte meg kanskje litt dårlig... det var det jeg mente. Har prata med en venn som har en psu til overs, jeg får låne den av han imorra, så får jeg se... Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Kan hända att psu kun drar ut "lukten" så det igentligen är noe annat som t.ex hovekortet. Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 samme skjedde med meg når jeg glemte å sette i vifta til cpuen. da var det hovedkortet som var ødelagt Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Han låner av meg. Lenke til kommentar
masterkrovel Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Ookey, fått låne en PSU av mr. LostOblivion her, men har et lite problem... Det er en 24 pins-atx kabel festet til den, og jeg har et 20-pins hovedkort.. Så vidt jeg forstår skulle vel det gå greit å bare kutte av de 4 pinsene til overs, eller blir det et problem? (ja, jeg kjøper psu'en av han... ) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Ookey, fått låne en PSU av mr. LostOblivion her, men har et lite problem... Det er en 24 pins-atx kabel festet til den, og jeg har et 20-pins hovedkort.. Så vidt jeg forstår skulle vel det gå greit å bare kutte av de 4 pinsene til overs, eller blir det et problem? (ja, jeg kjøper psu'en av han... ) 7949936[/snapback] Om det går ann så bare fjærn de 4 andre. de kan taes av i de fleste tilfeller Om det ikke går så skal det vel gå å bare sette den på fordet? Lenke til kommentar
masterkrovel Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Yipee! Fikk skåret av de overfødige fire pinsene, og testet, og det virker! Fikk også ordnet med å kjøpe psu'en av LostOblivion, så nå funker pc'n fint igjen, og jeg fikk en god rengjøring der på kjøpet Takk til alle som gav meg tips!! m_k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå