ASW Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Holder på og søker skole akkurat nå Syntes det høres interesangt ut å bli advokat, men en 5 årig jus utdannelse høres ikke så tiltrekkende ut. Noen som vet noe om hvordan utanndelsen kommer til å bli? Endret 14. februar 2007 av ASW Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Broren til en kamerat av meg går juss i Oslo nå. Han sier at det ikke er uvanlig med 12 timer på skolen i løpet av en dag. Gir deg en liten pekepinn hvertfall Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Jeg studerer jus og tro meg når jeg sier at det er et ganske krevende studium. Jeg sitter lett fra 8 til 10 timer og leser hver dag. I tillegg til lesingen kommer forelesningene, oppgaveskriving og kollokviegrupper. Det er et flott og utrolig lærerikt studium og jeg stortrives, men du må foreberede deg på en god del jobbing. Lykke til med valget. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 http://www.adressa.no/student/studmag/unde...elser/index.jsp Denne studentundersøkelsen forteller om et gjennomsnitt på om lag 37, 32 og 31 timer per uke til studier blant jusstudenter i henholdsvis Oslo, Bergen og Tromsø. Dette høres jo ikke så veldig avskrekkende ut og stemmer overhodet ikke med "skrekkhistoriene" i denne tråden. Selv bor jeg i Oslo og tenker seriøst på å studere jus i Bergen neste år. Når motivasjonsmangelen imidlertid gjør seg gjeldende i siste halvår på vgs og man lurer på om man er klar for å gi seg i kast med et så tidskrevende studium er slike uoverenstemmende opplysninger svært frustrerende. Så jeg spør dere med all ærbødighet og respekt: Har dere inntrykk av at de aller fleste andre også bruker så mye tid på studiene eller kan det hende at noen rett og slett er litt tregere enn andre, og samsvarer karakterene noenlunde med arbeidsmengden? Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Gjennomsnittlig ja. Vil du være den gjennomsnittlige studenten, eller den som får den beste jobben? Endret 17. februar 2007 av Loerand Lenke til kommentar
studjur Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 http://www.adressa.no/student/studmag/unde...elser/index.jsp Denne studentundersøkelsen forteller om et gjennomsnitt på om lag 37, 32 og 31 timer per uke til studier blant jusstudenter i henholdsvis Oslo, Bergen og Tromsø. Dette høres jo ikke så veldig avskrekkende ut og stemmer overhodet ikke med "skrekkhistoriene" i denne tråden. Selv bor jeg i Oslo og tenker seriøst på å studere jus i Bergen neste år. Når motivasjonsmangelen imidlertid gjør seg gjeldende i siste halvår på vgs og man lurer på om man er klar for å gi seg i kast med et så tidskrevende studium er slike uoverenstemmende opplysninger svært frustrerende. Så jeg spør dere med all ærbødighet og respekt: Har dere inntrykk av at de aller fleste andre også bruker så mye tid på studiene eller kan det hende at noen rett og slett er litt tregere enn andre, og samsvarer karakterene noenlunde med arbeidsmengden? 7963925[/snapback] Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er på skolen fra 08.30 til 19.00 (20.00) hver mandag - søndag, med unntak av noen lørdager, og med reservasjon om noe annet mønster på søndagene Dette utgjør 11 timer per dag. I eksamensperiodene øker intensiteten. Jeg studerer i Bergen. Mitt mønster er på ingen måte spesielt, selv om det nok er over snittet. Jeg har som mål å holde meg innenfor det som før het laud, og da må det jobbing til. Kunne sikkert klart meg med færre timer per dag, men er interessert i faget, og leser nok flere juridiske artikler og annen tillegslitteratur enn hva som er påkrevd. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Gjennomsnittlig ja. Vil du være den gjennomsnittlige studenten, eller den som får den beste jobben? 7964260[/snapback] Jeg er på ingen måte gjennomsnittelig, og er veldig ambisiøs hva gjelder utdanning/karriere. Et korrekt gjennomsnittstall vil imidlertid være en god pekepinn om arbeidsmengde selv om man kanksje vil legge seg litt over dette. Studjur: Nice Hvor langt har du kommet i studiet? Noen som kan gi et rimelig anslag på hvordan karakterer man bør ha for å få jobb i et advokatfirma, evt. dommer...? Mvh. Thoz Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Noen som kan gi et rimelig anslag på hvordan karakterer man bør ha for å få jobb i et advokatfirma, evt. dommer...? Mvh. Thoz 7965674[/snapback] De store advokatfirmaene krever nok bare A-er og B-er. Det kan jeg love deg ikke kommer uten å jobbe skikkelig for dem. Når det gjelder dommer spørs det litt hvor du vil jobbe. De populære stedene får mange søkere og snittet går jo da opp. Det vil nok være enklere å få dommerjobb i Nord-Norge enn i Oslo. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Når det gjelder dommer spørs det litt hvor du vil jobbe. De populære stedene får mange søkere og snittet går jo da opp. Det vil nok være enklere å få dommerjobb i Nord-Norge enn i Oslo. Men det er minst like,om ikke enda mer, strenge krav til gode karakterer for å bli dommere. Endret 17. februar 2007 av stadskle Lenke til kommentar
studjur Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) I Norge har 98% av alle dommere karakteren "laud", hvilket i dag tilsvarer en B, muligens også en svak B. Dette tallet er oppgitt i NOU 1999:19. Særskilte krav stilles selvsagt til dommere i Høyesterett, men det er i første rekke yrkeserfaring, publikasjoner osv. som er gjenstand for vurdering - selvsagt i tillegg til en formidabel laud. Det er altså et godt judicium, det gode juridiske skjønn og god dømmekraft, som er interessant. Jeg er forøvrig på 2. studieår. Endret 18. februar 2007 av studjur Lenke til kommentar
Jon4s Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Det og i det hele tatt kunne studere juss, eller komme inn på skolen som tilbyr det, krever vel enormt gode karakterer eller hur? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Ordinær kvote/Ordinær primærvitnemålskvote UiO: 60,4/55,1 (høst) 56,3/52,2 (vår) UiB: 54,8/52,4 UiTø: 55,5/51,7 Studiet krever altså gode, men ikke enormt gode karakterer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå