ripster_16 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 utenom amd og intel hvem er den største produsenten av x86 prossesorer ? Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Svaret i konkurransen er VIA. Regner sterkt med det er der spørsmålet kommer fra. Endret 14. februar 2007 av Spinner109 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 VIA og Transmeta har ca. 0,6 % av markedet. Jeg klarer ikke helt å finne ut hvem av de som er størst. Men jeg holder en finger på VIA. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 IBM da? lager ikke de en del CPUer til bl.a. en del apple maskiner? Uansett så mener jeg tro at transmeta har sluttet med å lage CPUer. VIA har jo en liten markedsandel, men som sagt - veldig liten. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) IBM da? lager ikke de en del CPUer til bl.a. en del apple maskiner? Uansett så mener jeg tro at transmeta har sluttet med å lage CPUer. VIA har jo en liten markedsandel, men som sagt - veldig liten. 7941992[/snapback] Det er godt mulig, men i en artikkel fra hardware.no nevner bare VIA og Transmeta. Så jeg regner med at IBM ikke har så veldig stor andel. En annen grunn til at IBM kanskje ikke ligger så høyt i x86 merkedet er vel fordi at Apple ikke bruker x86 (hvis man ser bort i fra Apple maskinene med Intel prosessor). http://www.hardware.no/nyheter/prosessor/r...g_for_amd/35966 Endret 14. februar 2007 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
modin Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 IBM lager Power arkitekturen, det er en RISC prosessor og har ingenting med x86 å gjøre. I dag blir den brukt i IBM mainframes (stormaskiner), superdatamaskiner og diverse versjoner med power kjerne forskjellige utbygninger til spillemaskiner (playstation 3 (cell), xbox 360 osv.). Tidligere ble det laget en Power prosessor med noen ekstra tillegg som et forsøk på å få Power arkitekturen inn på markedet for arbeistasjoner og "pcer". Denne ble kalt power-pc og var et sammarbeid mellom Freescale og IBM dette prosjektet er noe avsluttet, men selve Power arkitekturen lever videre å styrer mange av de mest avanserte datamaskinen i verden, i tillegg har mye av prinsippene rundt Power arkitekturen, blitt en del av det som ligger "under panseret" på en på x86 prossessor, selv om det ytre skallet et x86 kompatibelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå