Gå til innhold

Konsoller og internett - Positivt?

Elerion

Anbefalte innlegg

XBOX Live blir hypet uten like om dagen. Til GC og PS2 får man kjøpt uoffisielle ethernet-adaptere, og de offisielle kommer til neste år. PS3 ryktes å KREVE bredbåndstilkobling. Konsollene beveger seg mot cyberspace, ingen tvil om det.

Selvfølgelig er det fristende å spille Halo, Everquest(PS2 versjonen, har navnet på tungen), Final Fantasy XI, Phantasy Star Online, THPS, GTA-kloner og MoH:FL i multiplayer med et enormt antall mulige med/motspillere, fra din egen stue på stor skjerm. Vi vet jo hvor enorm påvirkning multiplayer har hatt på PC-spill utviklingen de siste årene. Det er jo et åpenbart godt trekk fra konsollprodusentene å bevege seg mot internett og multiplayer gaming. Eller er det egentlig det?

I dag er det en del ting som gjør at konsoller fortsatt er veldig populære:

- Du kan spille på stor skjerm på TV'en

- Maskinen blir aldri for gammel til å spille nye spill som kommer ut til den (i motsetning til PC'er)

- Ekstremt lette å bruke, krever ikke datakunnskap

- Spill må være stort sett bug-free når de utgis, i motsetning til mange PC-spill som krever både en og to patcher før de er i full funksjon.

- Håndkontrollere gjør det enkelt å spille mange på en konsoll.

- Billige i innkjøp.

Når nå konsollene beveger seg mot internett, og med diverse utviklinger i PC-verdenen, tror jeg en del av disse punktene vil bli gradvis borte...

- Du kan spille på stor skjerm på TV'en

To ting jobber mot konsollene her. For det første blir stadig flere grafikkort utstyrt med TV-Ut som standard, noe som var en dyr ekstrafunksjon for bare noen år siden. Samtidig tar LCD og Plasma (og snart HDTV) gradvis over etter de gamle bilderørene, og fører til at flere TV'er har muligheten til å kjøre høyere oppløsning enn 640x480. Dermed blir PC-gaming på TV snart et fullverdig alternativ.

- Maskinen blir aldri for gammel til å spille nye spill som kommer ut til den (i motsetning til PC'er)

- Ekstremt lette å bruke, krever ikke datakunnskap

- Spill må være stort sett bug-free når de utgis, i motsetning til mange PC-spill som krever både en og to patcher før de er i full funksjon.

Dette er de tre punktene som kommer til å bli mindre riktige pga internettbruken. Microsoft og deres spillprodusenter har allerede begynt å utgi patcher til spill gjennom XBOX Live. Først tenkte jeg at dette var jo bare ypperlig for konsollene, men ved nærmere ettertanke tror jeg det er en av tingene som kan ødelegge for dem. Muligheten til å laste ned patcher gjør at spill lenger ikke er nødt til å være så godt som perfekte ved utgivelse, og det blir ett dødt argument. I tillegg vil produsentene garantert benytte seg av muligheten til å utgi drivere og ny software som DirectX oppgraderinger (i XBOX/XBOX2 sitt tilfelle). Dette vil gjøre spillprodusentene i stand til å lage kraftigere spill, og dermed blir oppgraderingene nødvendige. Plutselig kreves en viss kunnskap for at ikke maskinen skal bli "for gammel".

- Håndkontrollere gjør det enkelt å spille mange på en konsoll.

Med USB og USB2.0 vil flere gamepads bli et fullgodt alternativ, dersom PC'en skulle snike seg inn på konsollenes jaktmarker pga de tidligere nevnte grunnene.

Dermed sitter konsollene igjen med en virkelig stor fordel, og det er innkjøpsprisen. Med tanke på alt det andre en PC brukes til, kan vi nok ende med at mange spør seg om de egentlig TRENGER en konsoll, når de andre fordelene minker eller forsvinner...

Kommentarer?

- El

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er skeptisk til konsoller på internett først og fremst fordi jeg tror tilbyderne vil prøve å presse brukerne over i en pay-per-play situasjon der man ender opp med å betale masse penger for å spille et spill som man egentlig aldri eier. Dette blir særlig aktuellt hvis Sony gjennomfører sin thin-client PS3.

Dessuten synes jeg dette med multiplayer er hypa opp i skyene for tida. Mange er ikke interressert i å spille multiplayer spill - det bare virker sånn fordi folk som digger multiplayer henger på internett og skryter av hvor bra det er.

Minner meg litt om mentaliteten som rådet rett før alle firmaene som ville selge knapper og glansbilder over nett gikk rett på trynet.

Dessuten virker det litt overmodig å skulle dra alt over på nett så fort. PC brukere har jo holdt på med nettbasert multiplayer i mange år, og kan vitne om at det er en langt fra problemfri affære.

Jeg er redd for at vanlige singleplayer spill på konsoll kommer til å bli nedprioritert. Så kommer nettgreia til å tryne, og vi forbrukere må betale for luftslottet - som vanlig.

Greed Sux.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-04 17:04, skrev Elerion:

Microsoft og deres spillprodusenter har allerede begynt å utgi patcher til spill gjennom XBOX Live. Først tenkte jeg at dette var jo bare ypperlig for konsollene, men ved nærmere ettertanke tror jeg det er en av tingene som kan ødelegge for dem. Muligheten til å laste ned patcher gjør at spill lenger ikke er nødt til å være så godt som perfekte ved utgivelse, og det blir ett dødt argument. I tillegg vil produsentene garantert benytte seg av muligheten til å utgi drivere og ny software som DirectX oppgraderinger (i XBOX/XBOX2 sitt tilfelle).

Kan ikke du like godt gi meg den offesielle uttalelsen på at dette er tilfellet. Jeg venter. Jeg veeenter. Jeg veeeeeeeeenter. Poenget er at du faktisk tar så feil som det går an å gjøre. Ingen spill til Xbox kan patches. Det kan komme nye brett, men det har ingen ting med patching å gjøre. MS har gått klart ut og sagt i fra at de IKKE!!! ønsker patcher av spill. Oppgradering av drivere er heller ikke mulig. Og grunnen er rett og slett den at MS ikke ønsker uferdige spill til boxen. Når spillet slippes, så er det ferdig og kan ikke oppgraderes.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 17:58, skrev Jc-g:

Quote:

Den 2002-12-04 17:04, skrev Elerion:

Microsoft og deres spillprodusenter har allerede begynt å utgi patcher til spill gjennom XBOX Live. Først tenkte jeg at dette var jo bare ypperlig for konsollene, men ved nærmere ettertanke tror jeg det er en av tingene som kan ødelegge for dem. Muligheten til å laste ned patcher gjør at spill lenger ikke er nødt til å være så godt som perfekte ved utgivelse, og det blir ett dødt argument. I tillegg vil produsentene garantert benytte seg av muligheten til å utgi drivere og ny software som DirectX oppgraderinger (i XBOX/XBOX2 sitt tilfelle).

Kan ikke du like godt gi meg den offesielle uttalelsen på at dette er tilfellet. Jeg venter. Jeg veeenter. Jeg veeeeeeeeenter. Poenget er at du faktisk tar så feil som det går an å gjøre. Ingen spill til Xbox kan patches. Det kan komme nye brett, men det har ingen ting med patching å gjøre. MS har gått klart ut og sagt i fra at de IKKE!!! ønsker patcher av spill. Oppgradering av drivere er heller ikke mulig. Og grunnen er rett og slett den at MS ikke ønsker uferdige spill til boxen. Når spillet slippes, så er det ferdig og kan ikke oppgraderes.

vil det være med slik med ps3 eller xbox 2 da?

forandring er jo ofte noe bra, men jeg synes konsoller burde holde seg utenfor bredbånd og internett. jeg tenker på useriøse servere med custom skins, weapons, maps osv og kanskje noen virus også som kan lastes ned, online cheats osv.

Lenke til kommentar

Det du diskuterer her er altfor langt inn i fremtiden. Det vil ikke være noen pc'er/konsoller/telefoner/brødristere/tv'er osv. Alt vil være en diger boks som gjør det meste!

Og ja, selvfølgelig er det positivt med multiplayer på konsollene, iallefall i Xbox sitt tilfelle, med sentraliserte servere, kun brebåndstilkoblinger, rankings på web, "buddylists" og militær sikkerhet, mm. Modifiserte boxer vil ikke kunne komme inn heller.

Sony's skrøpelige satsing på området kommer aldri til å ta av, og jeg ser heller ikke at Gamecube blir den "store" multiplayer boksen, men hvem vet? Internett er jo uansett det neste store steg for konsollene. De som ikke er positive til det (les: PS2-eierne), trenger jo ikke å skaffe seg det heller, det er jo tross alt valgfritt.

Lenke til kommentar

Nå har jo akkurat Sony og Nintendo gått sammen om å bruke (og utvikle) Sega (DC) sin online system i samarbeid med Sega, så jeg tror ikke det blir noe mindre interressant enn MS sitt Live tilbud. I tillegg blir jo cross-platform gaming en mulighet. Sega har lang erfaring med online konsoller ettersom de var pionerene på området med DC. Tror det er dumt å avskrive to mektige konsoll-aktører før du ser resultatet av hva de prøver å utrette. Bare fordi man ikke vet hva som skjer betyr ikke at det ikke skjer noe, ikke sant :wink:

Skjønner ikke helt hvor duvaland tar det fra når han sier at det bare er PS2 eiere som foretrekker offline spill. Hvordan vet du det? Har du kontakt med noen verdensomspennende opinionsbyråer? Sannsynligvis er vel ikke PS2 eiere så forferdelig annerledes fra Xbox folka. De er sikkert noen av dem som er keen på å spille online også.

Lenke til kommentar

Ikke slik ment Rastatosk, den vanlige "joe" med ps2 vil jo selfølgelig online, men det jeg mente var at de "smarte", særlig på dette forumet ikke vil ha onlinespilling, fordi de har realisert at sonys satsning blir underlegen Live, men også fordi de hater det meste som har med MS og gjøre. He He.

Lenke til kommentar

jeg liker bare online spill på pc, singleplayer spill til pc er så ræva uansett og så runner du det på en dag. max payne og blue shift er jo så kort de kunne vært en demo.

til ps2 er det jo mange kule singleplayer spill, det var noen bra til n64 også. xbox live kan bli kult det hvis det kommer noen gode online spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...