Hansulu Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Har planer om å bygge meg en HTPC og ser litt rundt etter kjekke å smarte løsninger. Mine krav er: Lite støy Høy brukervennlighet Design (liggende og lav, ikke så veldig mye høyere enn 10 cm. Ved nød noe alla dette.) Har tenkt å bygge hele maskinen rundet et micro-atx hovedkort; et ABIT IL-90MV fra komplett. Jeg finner ikke mange kabinetter som kan tilfredstille mine krav, blir kanskje nødt å bygge et selv. Noen tips på hva jeg bør tenke på å putte inn i boksen? Hovedkortet er godt utrustet med både hdmi og toslink inn/ut, så jeg trenger vell ikke et skjermkort i tillegg(skal ikke brukes til spilling). Skal sette inn et tv-kort, hvilket? Blir også nødt å utruste den med et trådløst nettverkskort, finnes det kort som klarer å sende optimale hd-signaler? Boksen må også ha en fjenkontroll, hvilken løsning er best nå for tiden? Burde også få tak i den minste å kraftigste strømforsyningen som bråker minst. Noe jeg har glemt, noe som ikke lar seg gjøre, evt? Endret 15. februar 2007 av Hansulu Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Desto mindre kabinett desto vanskeligere å kjøle og dermed må du har raskere vifter og flere. Dette skaper støy. Tar du ett standard kabinett med litt rom og luft så kan du kjøle det mer effektivt med færre og sakte gående vifter. Min HTPC står på 365/24/7 og dermed prioriterte jeg heller noe som kjølte bra. Min er litt gammel nå, men er bygget opp rundt en Pentium M CPU og en vifteløs PSU og passivt kjølt skjermkort. Når du sier trådløst nettverkskort og å sende HD signaler. Det finnes ikke noe måte å streame trådløst HD video fra en annen kilde. Ikke i normal prisklasse ihvertfall. Jeg har bare lest om ett produkt og jeg vet ikke om det er i salg enda. (men vi snakker 50 til 100 000 kr klassen). Så det du mener er å overføre data fra en maskin til en annen. Da står jo valget mellom 54 mbit eller 108 mbit (husk at både sender og mottaker må støtte 108 mbit greia, ikke alle gjør det). Det aller beste hadde jo vært Gigabit nettverk med kabel. AKIRA Endret 14. februar 2007 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
Hansulu Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 Med tanke på at skjermkortet er integrert i hovedkortet, og jeg mest sannsynlig ikke trenger et ekstra skjermkort, skaper ikke dette noe ekstra varme. Kan ikke tenke me at et Intel GMA 950 Delt skjermminne lager veldig mye varme. Har også tenkt på en core 2 duo med lav klokkefrekvens (1.6ghz). Vet ikke hvor mye varme denne vil skape, men en liten lydløs vifte kan jeg tenke meg gjør biffen. Størrelsen på kabinettet bør ikke være mye større enn en ordinær dvd-spiller. Noen som tror det kan bli problemer med varmen? Må ha meg et trådløst nettverkskort for internett i hvertfall. Jeg kan streame fra en ekstern harddisk Lenke til kommentar
Hansulu Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Noen som har erfaringer med en slik? Et kort som får pci kortene til å bli liggende, sparer plass i høyden av sånt:) Lenke til kommentar
Digitalis Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 http://www.microplex.no/product.aspx?pid=PCC35A&mcat=c434 Har et slikt som dette selv. Inneholder et mATX med integrert nvidia 6150 skjermkort. Alt er passivt untatt prosessorkjøleren. Den går konstant på 7 V og holder en cpu temp på 38 grader. Systemtempen er ca 48 grader fordi jeg har koblet fra de 2 stk 40 mm viftene i kabinettet. Er ikke plass til noen ekspansjonskort så alt du vil ha i tillegg må være USB. En USB nettverksdongle er alt som trengs. Fjernkontrollen er også USb. Kabinettet er mindre enn 9 cm høyt, har standard stereobredde og er veldig grunt, Passer fint i en vanlig stereobenk. Lenke til kommentar
TorsteinP Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Kjøpte meg en mac mini. Suveren som media maskin i stua Den har en 1.83 GHz dual core cpu, 1 GB ram, gigabit net, trådløst net, bluetooth, 4 usb porter og 1 firewire port. Kjøpte også med bluetooth mus og kb. Har koblet den i nettverk mot min selvbygde pc som kjører vista. Bruker VLC på mac og den har ingen problem med å vise 720p HD på min LCD TV. En annen ting som er veldig bra på mac'en er hardware zoom. Hold nede ctrl og bruk mus scroll hjul. Zoomer inn og ut hvor som helst på skjermen. Veldig nyttig når jeg surfer og noe med små skrift er vanskelig å lese Lenke til kommentar
Hansulu Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Takk for gode tips, men jeg må ha ekspansjons slotter(minst to). Har sett litt rundt i prisguiden og har funnet frem til disse: Antec Minuet Antec NSK2400 Silverstone Vet at Silverstone oser av kvalitet og jeg heller mest mot dette kabinettet. Skal sette opp en handleliste snart. Lenke til kommentar
Framerate Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Satt opp et HTPC oppsett her forleden basert på samme hovedkort. Det jeg lurer på er om det integrerte skjermkortet vil klare å spytte ut HDTV signaler, eller om dette kommer til å være flaskehalsen ved f.eks 1080p Når det gjelder kabinett synes jeg også det var vanskelig å finne noe som passet. Silverstone SST-LC19 var en av de bedre jeg fant, men holder den strømforsyningen? Lenke til kommentar
Hansulu Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg har ikke noe skikkelig grunnlag til å uttale meg meg, men jeg vil tro at det integrerte skjermkortet er tilstrekkelig til hd og vell så det. Til spill og 3d behandling blir det værre. Til å drive hovedkortet, dvd, og evt et tv-kort skal vel en strømforsyning på 130w være nok. Vil gjerne høre hvordan løsningen fungerer når du har fåt satt den opp Lenke til kommentar
Framerate Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Snublet over dette nye hovedkortet fra Abit. Det har integrert x700 skjermkort, som jeg vil tro er hakket vassere enn intel-løsningen. Dette er Socket-775 som vel er lettere å få tak i prosessor til, men disse prosessorene er vel ikke basert på mobile teknologi som noen av Socket-479 prosessorene er, og vil vel derfor utvikle en del mer varme(?) Vil gjerne høre hvordan løsningen fungerer når du har fåt satt den opp Jeg er nok ikke kommet helt dit enda Lenke til kommentar
Hansulu Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Veldig pent hovedkort det der da Vil tro det varmer litt mer siden den kjører på en 775 socket. Akkurat nå ser det ut til at jeg skifter til dette kortet. Da blir det jo nesten slik at man kan spille med dette kortet Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Ta en titt på 690G-serien til ATi/AMD: X1250 (X700) skjermkort og HDMI (på enkelte). Eks. MSI: Har HDMI og Realtek 888 HD codec m/SPDIF in/ut (men bare internt på hovedkortet - du må kjøpe eller lage brackets el.) Lenke til kommentar
Prophet_hunk Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg vurderer også å kjøpe Silverstone SST-LC19 kabinettet , med Abit Fatal1ty hovedkortet , men mitt dilemma er om strømforsyningen på 120W klarer å dra rundt det hovedkortet med en core 2 dup E4300 cpu, et tvkort og en 3,5" HDD? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Når du sier trådløst nettverkskort og å sende HD signaler. Det finnes ikke noe måte å streame trådløst HD video fra en annen kilde. Ikke i normal prisklasse ihvertfall. Jeg har bare lest om ett produkt og jeg vet ikke om det er i salg enda. (men vi snakker 50 til 100 000 kr klassen). Så det du mener er å overføre data fra en maskin til en annen. Da står jo valget mellom 54 mbit eller 108 mbit (husk at både sender og mottaker må støtte 108 mbit greia, ikke alle gjør det). Det aller beste hadde jo vært Gigabit nettverk med kabel. AKIRA 7941668[/snapback] Man streamer 1080p over 100mbit uten problemer. Har gjort det mange ganger selv. EDIT: Om han skal ha WLAN så må det bli 108mbit. Endret 25. mai 2007 av ahpadt Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg vurderer også å kjøpe Silverstone SST-LC19 kabinettet , med Abit Fatal1ty hovedkortet , men mitt dilemma er om strømforsyningen på 120W klarer å dra rundt det hovedkortet med en core 2 dup E4300 cpu, et tvkort og en 3,5" HDD? 8564291[/snapback] Gjør noen søk på dette hovedkortet. Skal være litt tull med det (husker kanskje feil). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå