DDoystein Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Jeg vurderer å kjøpe en 22'' LCD (muligens den nye Samsung) og har i den forbindelse lest en del om skjermer og -kort, deriblant på dette forumet. Jeg må si jeg har lite greie på det, derfor spør jeg dere som vet slikt: Jeg har et GeForce4 Ti4200 med AGP8X 128 MB. Jeg bruker aldri PC'en til spill, men mye til å se film. Bør jeg kjøpe et nytt skjermkort? I tilfelle, hvilket? Jeg har lest om problemer med skjermer/-kort som ikke har 1:1 pixelmapping. Vil dette si at når jeg ser en film/bilde i 4:3, så blir bildet blåst opp til 16:10 (og dermed til et unaturlig størrelsesforhold)? Jeg har lest at man muligens kan stille dette med enkelte skjermkort. Med med det jeg har i dag finner jeg ikke denne muligheten. Hva slags kort bør jeg kjøpe for å forsikre meg om at dette kan gjøres? Jeg er takknemlig for svar. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Ja, det ville eg ha gjort. Med samsung har du dvi. Selv har eg samsung syncmaster 213T og GeForce 6600 GT. Hadde ett gammelt kort som eg ikke husker navnet på i farten. Det var modellen før GeForce4 Ti4200. Bilde kvaliteten ble mye bedre, kjøpte nytt på grunn av DVI og ville ha ett vifteløst skjermkort. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Alle skjermkortene i GeForce 7-serien støtter hardware-dekoding av MPEG-2/H.264, så dersom du ser film i HD ville jeg ha satset på f.eks 7600GT AGP. Lenke til kommentar
DDoystein Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Tilgi meg hvis jeg spør dumt, men vil det skjermkortet du nevner passe med mitt hovedkort (P4G8X Socket 478)? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) Ja, 7600GT er tilgjengelig i både AGP og PCI-express. Du sier i førsteposten at ditt gamle Ti4200 er AGP8X, så derfor nevnte jeg 7600GT AGP spesifikt. 7600GT AGP finner du i prisguiden her. Edit: Jeg ser at 7600GS AGP er tilgjengelig som vifteløst her. GS er ikke like kraftig som GT, men vil tro de begge skal gjøre det likt i MPEG-2/H.264 dekoding. Fant også noen interessante artikler her og her. Skal du i hovedsak kun bruke dette til film og vil ha lite støy anbefaler jeg deg heller 7600GS vifteløst. Samme funksjonalitet m.t.p. video, billigere og støyfritt i forhold til 7600GT som jeg først anbefalte. Ulempen er at ingen har det GS-kortet inne på en stund. Endret 15. februar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
DDoystein Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2007 Takk for all informasjon og hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå