Milaahs Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Så. Tiden er inne for å brenne av spenn på data igjenn. Er en del år siden sist Jeg er helt uoppdatert på hardware med unntak av enkelte anbefalinger og hendvender meg derfor til dere for hjelp. Det jeg har gjort er å ta utgangspunkt i en ferdig sammensatt gamer-maskin pakke fra komplett.no for så å scale ned litt og legge til skjerm. 29,000 blir litt dyrt for meg, og jeg tror ikke jeg har helt behov for at absolutt alt er top notch, selvom alt blir veldig fristende å inkludere når man skal handle. Jeg snikrer sammen en liste, også kommenterer jeg under hva jeg lurer på anngående komponentet i farten. Sålangt har jeg komt fram til: Hovedkort: EVGA nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16. 2399,- Her kan jeg spare 1350 kroner ved å gå ned til Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16. 1049,- Er forskjellen på disse to kortene stor, og i såfall, på hvilke områder? Prosessor:Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte. 4550,- Her lurer jeg på om jeg kanskje kan gå ned til en E6600. 2750,-. og spare en del penger. En god prosessor er alltid fin å ha da, og det er en av de komponentene jeg helst går litt opp i pris på om det lønner seg. Får jeg mye igjenn for å gå for 6700 i stedet for 6600? Strømforsyning: Hiper Strømforsyning 730W Sort, 80mm Vifte, ATX/EPS, 4xSATA, 4xPCI-E, 24pin Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's. 1.899,- Skjermkort: Gainward GeForce 8800GTX 768MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTX-768-TV-DD. 5.299,- Harddisk: Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM 10000 rpm vet jeg ikke om er særlig nødvendig, spessielt når det presser prisen såpass opp. Hvilken forskjell gjør det fra en vanelig 7200? Har hørt nevnt at spill som blandt annet Vanguard: SOH med insane systemkrav kjører mye bedre fra en 10000 rpm, men om det er tilfelle aner jeg ikke. Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer Low-profile PCI, Retail Skjerm: Sony 20" LCD SDM-S205F TCO-03 Silver 1600x1200,IPS-panel,DVI/VGA Denne skjermen har jeg valgt hovedsaklig på grunn av oppløsningen den støtter og anbefalinger den har fått. Prisen oppfatter jeg ikke som så veldig gale Kommentarer til noen av de andre komponentene? Jeg prøver å holde meg innenfor komponentene komplett leverer, da jeg helst vil ha den satt sammen på forhånd. Denne tråden er mest for å få noen pekepinner uansett. kommer ikek helt på hva annen informasjon og kommentarer jeg kan legge igjenn her for å spesifisere, sammtidig har jeg en buss å rekke, så jeg får bare redigere eller komme tilbake med kommentarer om det er noe. Takk Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Er du nødt og kjøpe fra komplett? Det er ganske dyrt. E6700 er bare tull. Kjøp E6600, og en god luftkjøler så klokker du den lett som bare fy til 3ghz. Kjøp Leadteks 8800GTX kort. Mye billigere, akkuratt samme kort(men annet bildet på kjøler.) Raptor Disk er og bare tull.. Kjøp heller 4stk samsung 250gb i raid 0+1 vis du plent vil ha kanon ytelse på harddisk. Minne er bra, har dominator versionen selv. HK: Asus P5N-E SLI er også bra. Den største Forskjellen er chipsett. Ikke vits med 680i kort vis du ikke skal overklokke. Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 trenger du virkelig 730w? får mange like gode på under 600w.. Leadtek 8800gtx er ett bedre valg ja og E6600.. Klokke vettu Lenke til kommentar
Fredrik.B Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) veldig ening i en e6600, kjører lett på 6700 nivå 730w er litt mye, så her er det penger å spare hvis du vill og 10000prm= mye støy, ellers et supert oppsett Endret 14. februar 2007 av Fredz0rz0r Lenke til kommentar
Milaahs Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) Tusen takk for innleggene alle tre Litt sen med svar her. Har nettopp flytta og kan bare bruke internett på jobben Er du nødt og kjøpe fra komplett? Det er ganske dyrt. Niks. Egentlig ikke. Det hadde bare vert greit i forhold til å få alt snikra sammen og levert i en go, slik at jeg ikke sitter der med 90% av maskinen og venter på et kort med 4 ukers leveringstid. Men alt slik finner jeg ut av selv. Ser på anbefalinger og priser og måler penger spart opp mot stress spart, hehe. E6700 er bare tull. Kjøp E6600, og en god luftkjøler så klokker du den lett som bare fy til 3ghz. Ok. Sweet. var noe slikt jeg tenkte meg kunne være tilfelle. Da blir det E6600 Kjøp Leadteks 8800GTX kort. Mye billigere, akkuratt samme kort(men annet bildet på kjøler.) K. Tenkte det var flere som leverte kortet billigere. Takk for tipset. Raptor Disk er og bare tull.. Kjøp heller 4stk samsung 250gb i raid 0+1 vis du plent vil ha kanon ytelse på harddisk. Veldig fin løsning. Har tenkt på det, men har absolutt ingen erfaring med det. Finnes det en fin step-by-step guide på hvordan det gjøres? Jeg er usikker på å i det hele tatt sette sammen maskinen selv fordi det er så lenge siden jeg fikla med hardware, så å sette opp 4 disker i raid kan bli litt skummelt, hehe. Finnes det seriøse butikker/verksteder som setter i sammen maskiner fra hardware som i tillegg ville satt opp harddiskene for meg? Ville butikker som for eksempel komplett gjort dette for meg om jeg bestillte i alle fall en del av komponentene fra dem? HK:Asus P5N-E SLI er også bra. Den største Forskjellen er chipsett. Ikke vits med 680i kort vis du ikke skal overklokke. 7941914[/snapback] Hadde ikke planer om å overklokke. Har ikke noe erfaring med det, men det var en åpen mulighet for senere når jeg kan få hjelp av kompiser og slikt. Funker det fint å klokke prosessoren om jeg har Asus 650i kortet og god kjøling? Noe annet enn det har jeg ikke planer om å klokke. (anbefalinger på passende luftkjøling hadde vert fint (Beklager for mengden med spørsmål her. Har ikke vert halveis inne i hardware siden 2001. Vil bare ha litt fundament før jeg kjøper, hehe) trenger du virkelig 730w? får mange like gode på under 600w.. Leadtek 8800gtx er ett bedre valg ja og E6600.. Klokke vettu 7943379[/snapback] Det er det jeg ikke vet, hehe. Alt over 500w skulle jo duge. Må nesten se hvordan systemet ser ut til slutt. Men det blir i alle fall ikke sterkere enn basises jeg posta, så da regner jeg med det er trygt med rudnt 600(-). veldig ening i en e6600, kjører lett på 6700 nivå cool.gif 730w er litt mye, så her er det penger å spare hvis du vill og 10000prm= mye støy, ellers et supert oppsett Om jeg får e6600 opp på 6700 nivå så er jo det supert. Har dere noen anbefalte guider på slikt? Hva trengs utover det jeg har +god kjøling.. osv? Kan google og gjøre research selv såklart, men ingenting slår anbefalinger fra folk som har gjort det før og har peil. Dere har vel kanskje også noen passende guider her. Søker litt rudnt, jeg. Skader ikke med noen pekepinner uansett da. Maskinen ser nå slik ut: (komplett.no priser der det ikke er spesifisert noe annet. Se bort i fra det... det er bare for å få en noenlunde prisestimasjon. Grovarbeidet med å lete fram billige deler tar jeg senere. Da får jeg meg kanskje en positiv overaskelse også) Hovedkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16. 1049,- Prosessor:Intel Core 2 Duo E6600. 2750,-. Strømforsyning: Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, 18dB 120mm Vifte, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin. 749,- Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's. 1.899,- Skjermkort: Leadtek GeForce 8800GTX 4549,- (Databutikken.no) (billigere fra Dropzone.no om jeg smisker med jobben) Harddisk: Her er jeg ikke helt sikker. Om det finnes noe mulighet for at noen kan sette opp diskene i raid for meg som en del av å sette sammen hele maskinen, så blir det: 4 * Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 8MB 7200RPM. 2780,- Men sammtidig så krever ikke jeg noe stor plass, da jeg har en server med 1TB lagringsplass fra før av. 1* Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM og 1* Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 8MB 7200RPM blir bare 2750,- Noen tanker rundt å ha en 10,000 rmp til å kjøre krevende saker fra, og en Samsung SpinPoint til downloads, apps og mye brukte install filer? Hva med 2* Samsung 500mb i raid? Jeg regner med ytelsen viker plass for mer lagring da, men jeg er ikke inni raid teorien nok til å i det hele tatt spekulere, så jeg spør. Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer Low-profile PCI, Retail. 689, ,- Skjerm: Sony 20" LCD SDM-S205F TCO-03 Silver 1600x1200,IPS-panel,DVI/VGA. 2.795,- Dette blir rundt 17200 KR. Fra komplett om jeg kjøper Grafikkkortet fra Databutikken. Det kan altså bli billigere. Ikke så gale dette. Allerede 10,000 under komplett pakkemaskinen jeg tok utgangspunkt i, og jeg vil ikke si den ligger så betydelig under i ytelse som den ligger under i pris. 20" LCD skjerm har jeg lagt til også. Får jeg klokka Prosessoren opp på E6700 nivå med dette oppsettert med god luftkjøling? Trenger et billig kabinett som huser alt det styret her også forresten Endret 15. februar 2007 av Milaahs Lenke til kommentar
Milaahs Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Våger meg på en liten *bump* her. Ville vært fint å få input på siste inlegget mitt fra noen før jeg bestiller Lenke til kommentar
fflex Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) Du skal kunne klokke 6600 cpuen lett med standard vifte til 6700 hastighet ja. Så lenge du har ok kjøling i kabinettet skal det gå helt smertefritt....Du finner masse info om klokking rundt på div sider, bare å google. Synes forøvrig oppsettet ser veldig bra ut, men bare husk at Hiper ikke er kjent for å være veldig stille. Endret 18. februar 2007 av fflex Lenke til kommentar
T2 Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Jeg hadde ikke giddet å kjøpe et ekstra lydkort. Det å¨hovedkortet er vel greit nok? Lenke til kommentar
froZZo Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Jeg har hørt at Leadteks 8800GTX er det varmeste g80 kortet, og det skal vist klokke dårligt. er ikke helt sikker men det er det jeg har hørt. Lenke til kommentar
froZZo Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) Jeg hadde ikke giddet å kjøpe et ekstra lydkort. Det å¨hovedkortet er vel greit nok? 7971522[/snapback] jeg har x-fi lydkort og du merker at det blir litt bedre lyd. jeg ville bestilt lydkort. men om det er det samme som å kaste penger ut av vindu det er en annen sak. Endret 18. februar 2007 av froZZo Lenke til kommentar
Milaahs Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Takk for kommentarene. Går for E6600 uansett, og konseptet bak klokken slik jeg har lest det fra guider og artikkler jeg har kommet over virker ganske greit, så det skal nok gå bra om jeg føler et behov for det. Masse hjelp å få fra overklokking forumet også virket det som. Maskinen står på et seperat rom fra der jeg sover osv, så vedmindre det er snakk om støynivå fra Hiper som overdøver høytalere og herjer på så skal det gå fint. Når det gjelder lydkortet så er nok sikkert det på hovedkortet bra nok, men har alltid hatt fin erfaring med å kjøpe lydkort utenom. Er verdt det for min del. Nå har ikke jeg store planer om å klokke skjermkortet mitt, men et varmt skjermkort er aldri bra. Får bare søke litt rundt å se hva folk har å si om det. Endret 19. februar 2007 av Milaahs Lenke til kommentar
Intern Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg ser ikke hvordan Leadtek kortet skal kunne bli varmere, da det er akkuratt samme kjøleren som på de andre kortene, og akkuratt det samme kortet, i bunn og grunn... Hvilket kabinett skal du ha? Lenke til kommentar
Mirror Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Bare for å sitere: veldig ening i en e6600, kjører lett på 6700 nivå cool.gif 730w er litt mye, så her er det penger å spare hvis du vill og 10000prm= mye støy, ellers et supert oppsett Om jeg får e6600 opp på 6700 nivå så er jo det supert. Har dere noen anbefalte guider på slikt? Hva trengs utover det jeg har +god kjøling.. osv? Kan google og gjøre research selv såklart, men ingenting slår anbefalinger fra folk som har gjort det før og har peil. Dere har vel kanskje også noen passende guider her. Søker litt rudnt, jeg. Skader ikke med noen pekepinner uansett da. Så kan jeg fortelle deg at E6600 og E6700 er 100% identiske, det er den samme cpu'en, alt er likt. Bare at E6700 kommer klokket 200mhz høyere fra fabrikk, og ksoter derfor 2000kr mer, noe som er idiotisk å betale Lenke til kommentar
Milaahs Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Ah. Det vil altså si at 6700 og 6600 uansett har samme klokkepotensiale, bare at 6700 er klokka 200mhz fra frabrikken? Om man kunne klokka 6700 like høyt i forhold til basis hastigheten som man kan en 6600 så hadde det jo ikke vert så dumt. Greit nok for de som ikke har tenkt å klokke, men alikevel vil ha kraftigere prosessor, men ikke for den prisen, nei. E6600 er helt klart en vinner i pris vs ytelse uansett. Jeg ser ikke hvordan Leadtek kortet skal kunne bli varmere, da det er akkuratt samme kjøleren som på de andre kortene, og akkuratt det samme kortet, i bunn og grunn... Hvilket kabinett skal du ha? 7975780[/snapback] Jeg tenkte Cooler Master Centurion 34. Det er rimelig og virker romslig og bra utifra det jeg har lest om det. Skjermkortet ser bra svært ut da, så spørs om det er plass. Likte prisen veldig godt og har god erfaring med Master Cooler kabinett. Noen som har noen tanker rundt det? Får jeg skvist sakene inni dette? Endret 20. februar 2007 av Milaahs Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg vet ikke hva de andre mener om dette, men jeg er en som alltid er glad i å ha mye minne. 2 Gb er nesten standard nå. Når du legger ut såpass med penger i utgangspunktet ville jeg absolutt ha anbefalt 4 Gb, siden du først er igang. Slipper du å angre deg om 6 mnd på at du 'bare' har 2 Gb. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Milaahs Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg vet ikke hva de andre mener om dette, men jeg er en som alltid er glad i å ha mye minne. 2 Gb er nesten standard nå. Når du legger ut såpass med penger i utgangspunktet ville jeg absolutt ha anbefalt 4 Gb, siden du først er igang. Slipper du å angre deg om 6 mnd på at du 'bare' har 2 Gb. Mvh, Beej80 7982665[/snapback] Joda. Men minne er forholdsvis billig og er lett å installere senere, så det er ikke noe stress. Takker for all inputen. Har vert veldig til hjelp Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Har en raptordisk som systemdisk, og den er ikke lydløs. Hvis du er kjent med diskstøy fra midten av 90-tallet, minner det om dette. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Har en raptordisk som systemdisk, og den er ikke lydløs. Hvis du er kjent med diskstøy fra midten av 90-tallet, minner det om dette. 7983133[/snapback] Hehe, god beskrivelse som stemmer på prikken. Selv har jeg den nye WD 74GB Raptor. Den er godt pakket inn i en Silentmaxx HDD Silencer. Dette fungerer utmerket. Men som trådstarter lurer på, om det er nødvendig med en slik disk. Til deg som gamer, vil jeg si at dette er ikke et kjøp du angrer på. Raskere disker får du ikke i denne klassen. Da snakker vi SCSI og ordentlige server saker. Ellers har du en knallfin CPU. Men strengt tatt kan du spare litt kr på å kjøpe en E6400 og heller klokke denne litt. Det kreves ikke allverden og du kan hugge litt ned på budsjettet ditt. Jeg ville vurdert det slik at en spill PC er veldig hot i 3 måneder, før den er litt kjip igjen, og det er kommet mye nytt. Sånn er det bare, men hvis du holder deg litt i tøylene når du skal kjøpe, og kanskje ikke kline til med det som koster mest, så vil du ikke bare ha spart litt, men kanskje ha råd til en oppgradering når andre komponenter blir billigere. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå