Gå til innhold

Finner ikke Servlet i Java

Anbefalte innlegg

Det er mange år siden jeg har programmert med Servlets så jeg husker ikke helt hva som skulle til. Jeg skal nå programmere en applikasjon i Java med Servlets og mot Web Services.

Jeg har installert vanlig J2SE, men når jeg oppretter en Servlet skjelettkode i Eclipse finner den ikke javax.servlet. Hva er det jeg trenger i tillegg til J2SE? Jeg har også installert J2EE ved siden av, men det hjalp ikke mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mange år siden jeg har programmert med Servlets så jeg husker ikke helt hva som skulle til. Jeg skal nå programmere en applikasjon i Java med Servlets og mot Web Services.

Jeg har installert vanlig J2SE, men når jeg oppretter en Servlet skjelettkode i Eclipse finner den ikke javax.servlet. Hva er det jeg trenger i tillegg til J2SE? Jeg har også installert J2EE ved siden av, men det hjalp ikke mye.

7940576[/snapback]

last ned Tomcat, og installer/pakk ut. Inne i tomcat-5.x.x mappa finner du en lib folder hvor du finner servlet-api-2.5<et-eller-annet>.jar. Denne må du har i classpath i Eclipse.

legg applikasjonen din i tomcat-5.x.x/webapps

applikasjon struktur:

test/
+WEB-INF
     +lib/
     +classes/
     +web.xml

Klassene dine skal i WEB-INF/classes, og yadda yadda. Bedre forklaring i denne artikkelen: Deploying on Tomcat

Lenke til kommentar

Jeg har installert JBoss. Forstår det slikt at Tomcat kom med i denne installasjonen. Eller må jeg installere Tomcat i tillegg?

Edit1: javax.servlet.jar ligger under ..\jboss-4.0.5.GA\server\default\lib. Skjønner ikke hvorfor denne ikke følger med i JDK.

Edit2: Det jeg gjorde var å legge til i Eclipse et bibliotek kalt "J2EE 1.4 Libraries (JBoss IDE)". Og nå virker det ser det ut som.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Jeg har installert JBoss. Forstår det slikt at Tomcat kom med i denne installasjonen. Eller må jeg installere Tomcat i tillegg?

Edit1: javax.servlet.jar ligger under ..\jboss-4.0.5.GA\server\default\lib. Skjønner ikke hvorfor denne ikke følger med i JDK.

Edit2: Det jeg gjorde var å legge til i Eclipse et bibliotek kalt "J2EE 1.4 Libraries (JBoss IDE)". Og nå virker det ser det ut som.

7940731[/snapback]

Jaja, funker det og. Servlet API-en shippes ikke med Java SE fordi det er en del av Java EE. Tror du nå trenger en jboss-web.xml fil i WEB-INF i tillegg, litt usikker på det..

Lenke til kommentar
Men hvis jeg installerte J2EE også skulle ikke det løse problemet mitt da?

7940872[/snapback]

Ja, jboss har alt du trenger til Java EE utvikling. Du kan sikkert bruke JBossIDE plugin til Eclipse for å gjøre utviklingen litt lettere, jeg har ved enkelte anledninger gjort pakking deployment for hånd, funker jo det også. Lærer kanskje litt mer isåfall..

Skader vel heller ikke å ta en tutorial: JBossIDE tutorial

Endret av krigun
Lenke til kommentar

Jeg har både installert Sun J2EE 1.5 og JBoss 4.0.5GA... men jeg finner ikke noe servlet API i Sun sin J2EEpakke. Siste stabile JBoss støtter bare 1.4, men har ekstra bibliotek med støtte for 1.5, Sun kommer jo direkte med 1.5 støtte i sin pakke såvidt jeg forstår. JBoss 5 skal vel komme for J2EE 1.5

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Jeg har både installert Sun J2EE 1.5 og JBoss 4.0.5GA... men jeg finner ikke noe servlet API i Sun sin J2EEpakke. Siste stabile JBoss støtter bare 1.4, men har ekstra bibliotek med støtte for 1.5, Sun kommer jo direkte med 1.5 støtte i sin pakke såvidt jeg forstår. JBoss 5 skal vel komme for J2EE 1.5

7941000[/snapback]

Har ikke vært borti Sun sin app server på lang tid, men vet at du kan enten patche din JBoss 4.0.5 med denne JBoss EJB3 eller laste ned JBoss 5 betaen. Den store nyheten er vel EJB3 (med ~Hibernate istedenfor de gamle og jævelige entity beans).

Lenke til kommentar

7940576[/snapback]

Når du oppretter et såkalt dynamisk webprosjekt i Eclipse, og har konfigurert serveren dette prosjektet skal kjøres under riktig, så vil de nødvendige bibliotekene automatisk linkes inn i prosjektet.

Hilsen Werner

Lenke til kommentar

7940576[/snapback]

Når du oppretter et såkalt dynamisk webprosjekt i Eclipse, og har konfigurert serveren dette prosjektet skal kjøres under riktig, så vil de nødvendige bibliotekene automatisk linkes inn i prosjektet.

Hilsen Werner

7941585[/snapback]

JBoss er installert, hvordan får jeg den konfigurert i Eclipse?

Lenke til kommentar

Når du høyreklikker i Package Explorer, og velger New->Other, skal et av valgene som kommer opp være 'Server'. Ekspander den, og velg 'Server' under denne igjen. Her skal du kunne velge forskjellige typer applikasjonsservere, også JBoss. Hvis du ikke finner dette, har du kanskje ikke Eclipse J2EE/Web tools installert.

Når du så oppretter et dynamisk webprosjekt, vil serveren(e) du definerte her være mulig å velge.

Jeg vil anbefale deg å bruke JBoss sin egen Eclipse-distribusjon, hvis du tenker å utvikle mot JBoss sin applikasjonsserver.

Hvis du kun tenker å holde på med servlets / jsp så er Tomcat 5.0.x / 5.5.x et greit valg. Bruk de fra Apache, og ikke den som er inni JBoss.

Hilsen

Werner

Lenke til kommentar

Du vil ha en sykkel (Tomcat).

Med JBoss får du sykkel, bil, hus, campingvogn, hage og helikopter.

Tomcat er lettere og enklere hvis du bare skal lage noen Servlets. Tomcat som er med i JBoss er en modifisert versjon, men fungerer på samme måte.

Lenke til kommentar
Du vil ha en sykkel (Tomcat).

Med JBoss får du sykkel, bil, hus, campingvogn, hage og helikopter.

Tomcat er lettere og enklere hvis du bare skal lage noen Servlets. Tomcat som er med i JBoss er en modifisert versjon, men fungerer på samme måte.

7955014[/snapback]

Ok. Jeg skal bare programmere mot Tomcat foreløbig, men siden bedriften bruker JBoss tenkte jeg å benytte denne til utviklingen av applikasjonen slik at jeg får teken på JBoss istedet for bare Tomcat.

Lenke til kommentar
Ok. Jeg skal bare programmere mot Tomcat foreløbig, men siden bedriften bruker JBoss tenkte jeg å benytte denne til utviklingen av applikasjonen slik at jeg får teken på JBoss istedet for bare Tomcat.

7955053[/snapback]

Det er jo greit. Servletene vil jo være det samme, men spørs jo hva du vil gjøre. Skal du drive med objekt persistens, er det kanskje like greit å lære seg Entity Beans (i EJB3) først som sist? Da trenger du JBoss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...