Overguard Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Har tenkt å formatere, men tidligere har jeg hatt problem med at 320GB disken ikke vises i Windows etter formatering, noe som fører til at jeg må kjøre et tool for å få fram disken som igjen inneholder at jeg må formatere den. Er litt kjipt å miste mye data pga. det. Kan godt hende det finnes en del tråder som dette, men jeg fant ingen :< Uansett, finnes det en måte å berge dataen på? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Å formatere betyr å slette absolutt ALL data. Det er det som ligger i begrepet å formatere. Så da må du jo ta backup av dataen din over på en annen disk før du formaterer. Hvorfor den ikke synes høres mer ut som om du ikke formaterer med sletter partisjoner og disken er "identitetsløs" og PCen din vet ikke at det er en PC disk du vil bruke. Da må man bruker verktøy for å opprette partisjoner og så formatere. AKIRA Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Antar du mener at du installerer Windows på nytt? Å bare si 'formatere' er veldig upresist, det fører lett til misforståelser. Og så har du hatt problemer med at en lagringsdisk har blitt utilgjengelig etterpå? Det har jeg sett mange eksempler på, og noen ganger er det partisjonstabellen som er blitt ødelagt. Det kan skje på store disker hvis man bruker en gammel Windows CD som ikke støtter disker over 120GB, f.eks førsteversjonen av XP. Det er viktig at man bruker en CD som inneholder Service Packs. Har fått reddet en del slike disker med ødelagt partisjonstabell, sjekk tråder som omtaler MBRlister. Lenke til kommentar
Overguard Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 Tenkte folk skjønte at jeg mente reinstallering av Windows men ok. Bruker SP 2 CD btw. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Da skulle du skrevet det. Har du 2 partisjoner? Så formaterer du C hvor windows ligger, og beholder data på f.eks D. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Merkelig ting å ta for gitt. Å formatere er ett universalt begrep for å gi en Harddisk nytt disk system. Om det er til windows, mac, unix, linux...osv er helt opp til brukeren. Er 320 GB disken din primær disk? Eller snakker du om en ekstra disk som plutselig bare forsvinner? Det jeg pleier å gjøre er å lage en partisjon på kanskje 100GB som er "systemdisk" der installere jeg windows osv. De resterende er for lagring og bruk. På den måten kan du formatere og reinstallere windows på de 100 GB uten å røre all dataen som fortsatt ligger på den andre partisjonen. Men uansett...alltid ta backup av viktig data til ekstern disk!! AKIRA Lenke til kommentar
Overguard Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Kjører Windows på en 80GB disk, så disken det gjelder brukes kun til lagring av data. Og den pleier å forsvinne når jeg reinstaller Windows som ligger på en disk for seg selv. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Normalt skal ikke det skje, men det kan skje for enkelte. Vet ikke hva som er årsaken til det, men har sett flere ganger at partisjonstabellen er blitt korrupt, noe som kan rettes opp. Det kan forresten være lurt å koble vekk andre disker mens man installerer. Lenke til kommentar
Overguard Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Normalt skal ikke det skje, men det kan skje for enkelte. Vet ikke hva som er årsaken til det, men har sett flere ganger at partisjonstabellen er blitt korrupt, noe som kan rettes opp. Det kan forresten være lurt å koble vekk andre disker mens man installerer. 7948855[/snapback] Ja, å koble ifra disken har virket engang til meg. Mens en annen gang virket det ikke igjen, uansett, takker for svar. Skal prøve å koble ifra disken å se om det hjelper, får vel bare krysse både fingre å tær. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Det er ikke bare snakk om en driver da? Maxtor hadde noe sånt på noen disker at man måtte installere drivere for at man skulle bruke disken. Hvis det er tilfellet så er det jo naturlig at ved reinstallasjon så forsvinner driveren for de eksterne diskene. AKIRA Lenke til kommentar
Overguard Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Det er ikke bare snakk om en driver da? Maxtor hadde noe sånt på noen disker at man måtte installere drivere for at man skulle bruke disken. Hvis det er tilfellet så er det jo naturlig at ved reinstallasjon så forsvinner driveren for de eksterne diskene. AKIRA 7949236[/snapback] Hmm, det er en seagate disk. Bruker programmet DiscWizard som jeg fant på Seagate sine sider for å få den fram. Kanskje det er drivere, jeg er ikke sikker :/ Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Man skal da koble fra alle andre disker som ikke brukes under formatering og innstalering av Windows igjen. Det er iallefall min konklusjon- da den ene HDD tok kvelden da jeg glemte og koble den fra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå