zZzZz Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Tør nesten ikke å poste dette her, men det får gå som det går... Har en PC med Win98 som skal formateres. Men lille meg har aldri formatert før, og jeg vil ikke at den skal... *gulp* Har hørt litt om det, i hvertfall, så jeg er da ganske sikker på at jeg skal skrive "format c:" eller den stasjonen jeg skal formatere, fra DOS. Men hvor får jeg laget en oppstartsdiskett, og hva gjør jeg etter at jeg har skrevet kommandoen i DOS? Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Hei. Oppstartsdiskett lager du fra kontrollpanel i Windows. Tror det er i "Legg til/Fjern programmer". I tillegg så trenger du en cd med det operativsystemet du skal ha inn igjen. Om dette er Win98 så går det av seg når maskinen booter. Om det er noe annet (Og du ikke booter fra CD) så må du etter endt formatering, manøvrere deg til installasjonsmappa på cd'n og starte installasjon derifra. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Quote: Den 2002-12-04 16:29, skrev zZzZz:Tør nesten ikke å poste dette her, men det får gå som det går...Har en PC med Win98 som skal formateres. Men lille meg har aldri formatert før, og jeg vil ikke at den skal... *gulp*Har hørt litt om det, i hvertfall, så jeg er da ganske sikker på at jeg skal skrive "format c:" eller den stasjonen jeg skal formatere, fra DOS.Men hvor får jeg laget en oppstartsdiskett, og hva gjør jeg etter at jeg har skrevet kommandoen i DOS? Beste måten å ta reinstallering av Win98 er følgende: - Kopier inn alle installasjonsfilene fra CD på d:win98 - Ta backup av alle viktige filer på C, f.eks private dokumenter, mailfiler etc - Trykk Start/Start i MS-DOS Modus - Gå til d:win98 for å være sikker på at filene ligger der - Skriv "format c: /s". Da legges systemfiler inn på c: slik at du ikke trenger oppstartsdiskett og maskinen vil starte i DOS-modus hvis du restarter av en eller annen grunn. - Skriv så "install /ie" (eventuelt "setup /ie" hvis du har engelsk versjon av Win98). - Følg instruksjoner, og ca 40 minutter senere har du installert Windows på nytt. Hvis du abssolutt vil ha oppstartsdiskett kan du gjøre det ved å gjøre følgende: Start -> innstillinger -> kontrollpanel -> legg til/fjern programvare -> oppstartsdiskett Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 4. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2002 takk for svarene... ønsk meg lykke til :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå