Gå til innhold

Temp Core 2 Duo E6400

olokai

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg sliter med å finne ut den korrekte tempraturen på min C2D.

Rett etter oppstart viser BIOS 51 grader (tallet 5 blinker annenhvert sekund).

Med en gang jeg kommer inn i windows starter jeg flere temp programmer bl.a;

CoreTemp, PC Wizard 2007 +++ Der stiger temperaturen fra ca 40 grader til

57-59 grader i løpet av et halvt min. Dette er alstå min idle temp, noe jeg synes

er unormalt høyt. Under full load stiger temp til 69 grader. CPU-vifta ligger på ca

1500-2000rpm.

Har oppdatert til siste bios.

Regner med det er biosen som er helt på tur, og legger på rundt 15-20 grader...?

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det virket veldig varmt. Du bruker standardkjøleren sant? Det kan være at du har bøyd IHSen (det metallokket på toppen av prosessoren), som gjør at det ikke er noe god varmeoverføring.

7944810[/snapback]

Jeg bruker stock ja. Skal bytte til Scythe Infinity i morgen.

Fant også ut at luftgjennomstrømningen i kabinettet mitt ikke er

særlig god. Med åpen dør gikk temp ned 5-6 grader.

IHSn var også bøyd. Det er vel metallklemmen som holder cpu'n

på plass? Skal ta bort den og.

Kanskje jeg tjener rundt 10-15 grader totalt da.

Det rare er at jeg kan ta på stock kjølere når cpun er 70 grader uten og brenne meg?

Den kjennes ikke varm ut. Og at bios temp er 51 grader rett etter cold boot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som Caze viser til.. temperaturer er diskutert "opp-og-ned i mente" blant nye brukere av Core 2 Duo systemer.

Noen hk viser alt for lave temperatuer (f.eks. Gigabyte DSn.. P5W DH).. andre igjen helt "vanvittige" høye temperaturer (f.eks. P5B Dlx).

Bøyd/ikke bøyd IHS/"lokk" er ett feilspor (som oftest).

Manglende feste (plastklips)/skjev montering er nok rett som det er en mulig årsak til høye temperaturer kombinert med "lunken"/kjølig sink.

Det ser ut til at mange av oss er svært opptatt av disse tallene.. temperaturer altså.

Ikke så rart når du f.eks. går fra ett S939-system med Venice hvor "bios" viser 20-35 grader.. til S775 med Core 2 Duo og "bios" som viser 55-75 grader.

Man kan få "angst" av mindre.. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det virket veldig varmt. Du bruker standardkjøleren sant? Det kan være at du har bøyd IHSen (det metallokket på toppen av prosessoren), som gjør at det ikke er noe god varmeoverføring.

7944810[/snapback]

Det rare er at jeg kan ta på stock kjølere når cpun er 70 grader uten og brenne meg?

7947439[/snapback]

Vel, hvis ISen allerede er bøyd, så er det eneste du kan gjøre å planslipe den eller sende den inn til webshopen. Da er allerede skaden gjørt.

Lenke til kommentar

7944810[/snapback]

7947439[/snapback]

Vel, hvis ISen allerede er bøyd, så er det eneste du kan gjøre å planslipe den eller sende den inn til webshopen. Da er allerede skaden gjørt.

7948660[/snapback]

Igjen, er ISen lokket som klemmer cpuen ned i socketen, eller er det

lokket på selve cpuen som beskytter kjernene mot evt skade?

Vet noen om andre som har fått nytt hovedkort på grunn av bøyd IS?

olokai

Lenke til kommentar
Som Caze viser til.. temperaturer er diskutert "opp-og-ned i mente" blant nye brukere av Core 2 Duo systemer.

Noen hk viser alt for lave temperatuer (f.eks. Gigabyte DSn.. P5W DH).. andre igjen  helt "vanvittige" høye temperaturer (f.eks. P5B Dlx).

Bøyd/ikke bøyd IHS/"lokk" er ett feilspor (som oftest).

Manglende feste (plastklips)/skjev montering er nok rett som det er en mulig årsak til høye temperaturer kombinert med "lunken"/kjølig sink.

Det ser ut til at mange av oss er svært opptatt av disse tallene.. temperaturer altså.

Ikke så rart når du f.eks. går fra ett S939-system med Venice hvor "bios" viser 20-35 grader.. til S775 med Core 2 Duo og "bios" som viser 55-75 grader.

Man kan få "angst" av mindre.. :D

7947552[/snapback]

Jeg er blant P5B Dlx eierene med høy temp og lange slet jeg liknende temperaturer. Jeg var litt naiv og trodde min gamle vannblokk skulle passe og hadde oppe CPU i den sammenheng og da la jeg merke til at gammel goop satt av merke på vannblokken som tilsvarte kanten av IHS. Gikk til innkjøp av litt 800 vannslipepapir og startet plansliping. ganske riktig kom kobberet frem kun langs kanten. En god stund hadde jeg faktisk en 2mm bred kobberkant og kunne fortsatt lese av skriften midt på IHS. Der var det bare såvidt noen spredde riper pga ujevnt papir/underlag. Etter en god stund var neste sted kobberet kom frem midt på IHS, der det normalt skal komme frem forst. Jeg hadde altså en ganske kraftig bøyd IHS.

Resultatet så først ikke så bra ut men etter burn in så har jeg nå jevnt over omtrent ti grader lavere. TAT: 45C, PC Probe: 41C på idle, men det er dog med Q-Fan og CPU vifte på tomgang, 800rpm og med trang luft tilførsel i frontdeksel, overklokket CPU til 3.1GHz og speedstep diabled.

Det vil med andre ord ikke vært noe problem å senke idle til 30 grader med CPU vifte på max og åpent frontdeksel. En annen ting som var verd å notere seg var at CPU temp gikk mye langsomere opp ved oppstart. Med kald maskin starter temp i nedre 30 tall og bruker 5 minutter på å stabilisere seg oppe rundt 40. Det er altså tydelig at varmetransporten er langt mer effektiv nå.

Lenke til kommentar

Heisann.

Når har jeg fikset problemet mitt tror jeg.

Byttet ut orginalkjøleren med en Scythe Infinity og tok av IHS som var bøyd.

Fjernet gammel kjølepasta med zalo. Gikk fint, men skal renske den mer med

sånn isoproanol eller hva det når het :)

Når har jeg klokket min E6400 til 2,8Ghz og temp ligger på 51 grader. 56-57 under

full load.

Gikk opp fra 10500 til 12200 i 3dmark :thumbup:

Tror med litt artic silver pasta og en god cpu rens skal jeg kunnet klokken den lett

til 3,2Ghz.

Hva tror dere om temp nå. Problem løst? Hva ligger deres på?

God helg!

Lenke til kommentar
Heisann.

Når har jeg fikset problemet mitt tror jeg.

Byttet ut orginalkjøleren med en Scythe Infinity og tok av IHS som var bøyd.

Fjernet gammel kjølepasta med zalo. Gikk fint, men skal renske den mer med

sånn isoproanol eller hva det når het :)

Når har jeg klokket min E6400 til 2,8Ghz og temp ligger på 51 grader. 56-57 under

full load.

Gikk opp fra 10500 til 12200 i 3dmark :thumbup:

Tror med litt artic silver pasta og en god cpu rens skal jeg kunnet klokken den lett

til 3,2Ghz.

Hva tror dere om temp nå. Problem løst? Hva ligger deres på?

God helg!

8009599[/snapback]

Bare sånn at du er klar over det, du har nok ikke fjernet IHS men bøylen som holder CPU. Denne skal være bøyd men er den bøyd for mye kan den også bøye IHS.

Ja med mindre du har varmet opp cpu i ovn eller med varmepistol og fjernet lokket på CPU, men det er det ikke mange som har lykkes med.

Lenke til kommentar
hvordan klarer dere å bøye den? er dere helt vill når dere har fått en ny cpu og stresser og det eller?

Min ligger på 36c idle og 3,4ghz :p by the way..

8011717[/snapback]

Vi klarer å få den ferdig levert bøyd fra fabrikken og slik skal det være. Problemet _kan_ være at den er for mye bøyd og at dette fører til at IHS blir bøyd, enten mens den står i spenn, eller som i mitt tilfelle en permanent konkav IHS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...