Thomaes Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Klarer ikke helt å bestemme meg for distro her, så jeg trenger litt hjelp Har prøvd ubuntu (samt kubuntu og xubuntu), Fedora Core 6 og OpenSUSE linux. må si jeg er mest fornøyd med apt-get og .deb systemet til ubuntu, i og med at yum er så utrolig tregt og YaST liker jeg bare ikke. så da trenger jeg forslag til distro. hater den brune fargen i ubuntu, men elsker gnome så blir vel ikke kubuntu heller. xubuntu, eller xfce da, så jo veldig ut som gnome. men er det noen andre alternativer til disse? er debian enkel i bruk? har hørt mye om gentoo's portage system som har fått mye skryt. men det at man må kompilere hele systemet kan vel ikke gå raskt. eller? har brukt ubuntu i et par uker nå. har klart å sette opp trådløst nett, installere grafikk driver samt xgl/compiz, installere wine og hamachi i konsollen og selvfølgelig skype slik at jeg kunne spille lan over internett med et par kamerater. ut ifra dette kan jeg fastslå at jeg ikke er en komplett newbie, men heller en "aspiring linux-user" eller noe lignende. Maskinen er slik: Pentium 4 2.8 GHz 512 MB ram nVidia GeForce FX 5900XT går det greit skal jeg kansje konvertere gameren min, som er vesentlig kraftigere: ASUS A8N-SLI AMD Athlon 64 3800+ (selvom jeg har 64 bit har jeg lyst til å bruke 32 bit grunnet kompatibelhet osv) 2056 MB ram nVidia GeForce 7800 GT takk for svar Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Mange liker ikke den brune fargen til ubuntu..er vel bare å endre etterpå Ellers så kan du vel prøve Ubuntu Satanic Edition for å slippe brunfargen Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) liker du Ubuntu men ikke ubuntu utseende hadde jeg ville testet Debian regner med at du skal bruke den som Desktop/Workstation å ikke server ved tanke på det du skriver . å vill derfor ikke anbefale Debian Stable ( Sarge ) med gammel kjerne . les om Debian les litt her og gå for sid eller etch som har nyere kjerne å derfor har bedre støtte for hardware . Her har du iso Endret 14. februar 2007 av ogger Lenke til kommentar
Thomaes Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 lest at det er veldig vanskellig å installere.. korrekt? tror du jeg vil klare det? åssen er støtte for lyd og slikt? er det HELT nytt i testing eller er det i unstable? HVOR ustabil er unstable? takker for svar. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 klarer du å installere ubuntu klarer du å installere Debian , så du vill klare det lyd støtte er som på andre distroer med nyere kjerne har aldri merket ustabilitet med verken etch ( testing ) eller sid ( unstable ) . Lenke til kommentar
Thomaes Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 Så hvis jeg laster ned f.eks testing utgave, kan jeg da enkelt og greit oppgradere til unstable utgaven? og er det andre metoder enn å laste ned 15 cd'r med 70% programvare jeg aldri kommer til å bruke? har bredbånd med kabel så kommer ikke til å ha noe problem med trådløst nett osv. takk for svar, skal definitivt prøve debian Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 du kan enkelt skifte ja , ved å endre repos fra synaptic eller direkte fra /etc/apt/sources.list som jeg synes er best Lenke til kommentar
Thomaes Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 hva anbefaller du? netinstall eller laste ned 3/15 DVD/CD'er? Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 netinstall viss du får den til å fungere ' du trenger ikke 15 cd'er , tror du trenger 2 eller 3 Lenke til kommentar
Thomaes Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) virkelig? syns det var LITT rart å shippe et OS på 15 cd'r ja... EDIT: forsøker å laste ned men får da opp en liste med 15 ISO'er.. skal jeg virkelig laste ned de tre første eller noe sånt? EDIT2: er det noe "komme igang" guide til debian ala ubuntuguide.org? eller kan jeg benytte det meste av fremgangsmåtene som står der? Endret 14. februar 2007 av gravitic Lenke til kommentar
AlexTheMad Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) kan du ikke bare kjøre ubuntu og forandre theme og ikoner?? http://art.gnome.org/ http://www.gnome-look.org Endret 14. februar 2007 av AlexTheMad Lenke til kommentar
Yeahright Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Hu? Har brukt netinstall i 4 år nå.... Aldri et problem med å installere over nettet. Heller de 150mb enn de 15 CD'er som ble nevnt. De er jo som nevnt det som er så genialt med apt-get! Installer minimum så apt-get det du vil ha. Og klarer du å installere andre linux distro så fikser du også Debian. Bare et lite tips finn frem oppløsning og frekvenser til skjermen så er det planke kjøring. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) virkelig? syns det var LITT rart å shippe et OS på 15 cd'r ja... OS og OS fru Blom Vi snakker om 15490 pakker som ligger på disse cdene, men det er såklart noldus å laste ned alt. Du kan installere med netinstall, eller til og med fra diskett (gjorde faktisk dette på en PC for litt siden, for cd-rom'en var ødelagt - funka fett!) Men ikke dropp en distro bare pga default skin/wallpaper da. Og bare et tips til slutt: Når det gjelder openSUSE, så er det digg å bruke Smart package manager istedenfor Yast, for den er mye kjappere til å oppdatere og slikt. Smart er veldig digg, og laster bl.a. parallellt ned fra flere repositories. Endret 14. februar 2007 av Langbein Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 kjør netinstall du Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå