Gå til innhold

Om generell studiekompetanse

Aew

Anbefalte innlegg

Hei

Etter mye om og men ble det til at jeg hoppet av VGS etter å ha fullført førsteåret av allmenn-linjen. Etter et par "sitte -og-se-i-veggen"-år med veldig lite fornuftig jobbing fant jeg ut at jeg ville gjøre ferdig den GS'en jeg en gang begynte på. Dette var i løpet av sommeren og da var det så klart for sent å søke seg inn på skole til det året, men jeg endte allikevel opp som delkurselev i noen fag(2mx, 2bø, 2saø og 3sk).

Nå er året snart over og det er tid for å finne ut hva jeg skal gjøre videre.

Da er spørsmålet: Hva er raskeste veien til generell studiekompetanse herfra?

Så vidt jeg vet mangler jeg ca. et halvt år av andeåret og hele tredjeåret.

Er det noen måte å bli ferdig med hele greia på i løpet av neste år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, grunnen til at jeg spurte her var at jeg helst ville unngå den rådgiveren.

Hun er en utrolig skummel gammel dame med haitenner og en merkelig rar dialekt jeg ikke forstår et ord av. :D

Men du har rett i det, burde vel se hva de kan tilby.

Lenke til kommentar

Det er mange måter å få utført generell studiekompetanse på, men det er likevel noen generelle regler som må dekkes. Og nå snakker jeg om allmennlinjen da, for det er bare den jeg har peiling på, og siden du har første året, så skriver jeg bare reglene fra og med andre året.

I allmenn kan du velge enten ØA-vitnemål eller AA-vitnemål. Forskjellen på de to, er at i AA så har du alle de vanlige klassefagene:

Nyere og eldre historie

Religion og etikk

Norsk (14 timer)

Gym (6 timer)

Geografi

Samfunnslære

B eller C-språk (B avsluttes i andre, C må fortsette i 3.klasse)

Også må du ha minst ett studieretningsfag som går over to år, og et omfang på 90 timer totalt over alle tre årene.

I ØA-vitnemålet er det litt annerledes med klassefag og obligatoriske fag:

Nyere historie (ikke eldre)

Religion og etikk

Norsk og gym som over

Samfunnslære

Bedriftsøkonomi 1 (som kommer istedet for eldre historie og geografi)

B eller C-språk (B-språk avsluttes i andre som over, men C-språk kan også avsluttes i andre klasse)

Her også må du ha minst ett studieretningsfag over to år og da er ikke bedriftsøkonomi medregnet, du må velge et annet. Her må du også ha omfang på over 90 timer totalt over alle tre årene.

Muligens noe jeg har glemt, men dette er generell fagsammensetning og vitnemål på allmenn vgs. Dette er reform '94, og derfor må du starte denne retningen fra og med høsten av hvis du skal få disse fagene. Hvis du tar vgs senere, må du faktisk gå i første klasse på nytt pga den nye reformen (Kunnskapsløftet).

Raskeste vei til mest mulig timetall, er faktisk å ta 3 Eng A eller B (skjønnlitteratur eller sakprosa), direkte uten å ta 2.klasse engelsk, for da får du godkjent 10 timer ved å ta ett fag, og engelsk er temmelig lett fag å ta.

Det er fullt mulig å få dette gjort i løpet av neste år siden jeg ser du har allerede tatt noen viktige studieretningsfag, men det lønner seg å begynne å lese tidlig hvis du vil klare det på ett år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...