Gå til innhold

Trenger laptop for fotoredigering

akto

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en bærbar PC, men i jungelen av laptoper der ute blir jeg i beste fall forvirret. Jeg er ikke noe datageni – særlig ikke når det kommer til hardware. I den forbindelse trenger jeg tips og linker til maskiner som kan tilfredsstille mine krav.

Maskinen skal brukes i journalistisk og fotografisk sammenheng og må av den grunn tilfredsstille følgende kriterier:

- Må tåle å kjøre Photoshop med filer opp mot 1 gb. Det vil si at minne og prosessorer må være i toppklasse

- Må ha en skjerm med god oppløsning (ikke blank/glossy skjerm)

- Må ha trådløst og kablet nettverkskort

- Bør ha Firewire (eller slots for innstikkskort – husker ikke navnet, PCMCIA?)

- DVD brenner (rask og stabil)

Størrelsen på harddisker er ikke viktig da jeg uansett bruker eksterne harddisker for backup og atter backup. Det er en fordel om erfaringer tilsier at batterikapasiteten er god, men det er ikke overordnet. Jeg trenger ikke noe OS eller annet software.

Pris er maks 14.000,-

(For ordens skyld; jeg er på jakt etter PC, ikke Mac)

Jeg blir veldig takknemlig for svar og linker :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Du kan egentlig bare velge den maskina du har lyst på uansett merke etc. Når du har begrensninger på pris og at det ikke skal være mac så er jeg ikke sikkert på hva man skal anbefale akkurat i dag. Problemet med to prosessorer i forhold til adobe sine applikasjoner og kansje aller mest Windows Vista gjør at man er midt i et skille akkurat nå. Kansje det er lurest å vente litt til slik at Adobe kan komme med sin nye versjon og gjøre det lettere for 64 bit. Selv har jeg konvertert til Mac, en 13,3" som har alt for liten oppløsning. Fordelen med mac er jo at minnet lagres på en annen måte enn på pc, derfor er det lettere å jobbe med store filer. Men en Photoshopfil på 1GB??

En annen ting du sikkert vil savne med tiden er oppløsningen på skjermen. Personlig foretrekker jeg størst mulig oppløsning til grafisk arbeid. Utrolig mye lettere å jobbe når en slipper å scrolle hele tiden etc. Men det er vel en vanesak.....

Netshop selger Zepto og psdata har Tundra. Greie maskiner det.

Her er i midlertid en annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...