Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forbedre karakterene i Akershus, hvor?

Anbefalte innlegg

Ok, denne problemstilling hadde jeg ikke helt tenkt over når jeg gikk på vgs, men la gå med det.

Foreløpig studerer jeg til bachlor i økonomi og administrasjon, men jeg har alltid drømt om master i juss.

For å kunne greie dette så trenger litt ekstra poeng. Jeg har ca 44 poeng fra vgs, 3 poeng for bachloren, og 6 poeng for alder. regner ikke med å begynne før jeg er ca 23 år. Da har jeg totalt 53 poeng, og mangler skarve 2 poeng for å få innpass etter 2006 inntaktet.

For å ha litt ekstra margin så satser jeg på å ta flere eksamner på vgs, men etter noe søking på nettet så er jeg rådløs. Hvilke valgfag er det på vgs nå, og hvilke skole i Akershus tilbyr privatist eksamen, samt pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok privatist eksamen på Ski vgs. Det koster hmm... ca 300 pr eksamen (hvis du ikke har hatt den fra før) og 600-800 hvis du skal forbedre karakteren.

Eksamene pleier å være i mai/juni mnd.

Bare stikk innom Ski vgs å gå ned til privatist kontoret.

Det letteste er å ta f.eks

2mx, 3mx

2bi, 3bi

2fy, 3fy

Det er sikkert mange fag å velge melllom, men disse får du jo ekstra realfagspoeng for.

Der biologi fagene er vel de enkleste. Jeg leste 1 uke i 3bi boka og fikk karakter 5.

Men matte og fysikk fagene trengs det litt mer jobbing med.

Hvis du har masse penger kan du gå på privat skoler som f.eks sonans. Men da må du regne med 5000- 10000 kr pr fag.

Endret av portis
Lenke til kommentar
Jeg tok privatist eksamen på Ski vgs. Det koster hmm... ca 300 pr eksamen (hvis du ikke har hatt den fra før) og 600-800 hvis du skal forbedre karakteren.

Eksamene pleier å være i mai/juni mnd.

Bare stikk innom Ski vgs å gå ned til privatist kontoret.

Det letteste er å ta f.eks

2mx, 3mx

2bi, 3bi

2fy, 3fy

Det er sikkert mange fag å velge melllom, men disse får du jo ekstra realfagspoeng for.

Der biologi fagene er vel de enkleste. Jeg leste 1 uke i 3bi boka og fikk karakter 5.

Men matte og fysikk fagene trengs det litt mer jobbing med.

7940547[/snapback]

jeg har allerde matte, og har ikke behov for realfag egentlig. Helst ønsker jeg valgfag som ligger nære økad o.l.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil ha realfag, så er vel det enkleste å forbedre karakterene. Du vil ikke få noe spesielt bedre snitt av å ta 10 fag hvor du får karakter 4 hvis du bare tar valgfag som ikke gir poeng.

Realfagspoeng gir vel 0.5 eller 0.2 ekstra poeng hvis jeg ikke tar feil.

Det du trenger er enten et par nye fag som trekker opp snittet. (altså karakter 5 og bedre). Eller ta opp de fagene du har karakter 2-3 på. Dette får du regne på selv utifra karakterkortet.

Endret av portis
Lenke til kommentar
Hvis du ikke vil ha realfag, så er vel det enkleste å forbedre karakterene. Du vil ikke få noe spesielt bedre snitt av å ta 10 fag hvor du får karakter 4 hvis du bare tar valgfag som ikke gir poeng.

Realfagspoeng gir vel 0.5 eller 0.2 ekstra poeng hvis jeg ikke tar feil.

Det du trenger er enten et par nye fag som trekker opp snittet. (altså karakter 5 og bedre). Eller ta opp de fagene du har karakter 2-3 på. Dette får du regne på selv utifra karakterkortet.

7940609[/snapback]

problemet er at jeg har veldig få fag, og det er vel 2 fag eller noe hvor jeg har 2, mens alle andre var 4, mye 5 og 1 6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...