Gå til innhold

Overklokking av Athlon 3700+?

Anbefalte innlegg

Heysann!

Jeg har aldri gjort dette før, men jeg har nå lest en del, og blitt nokså sikker på at dette er noe jeg klarer å fikse. Min forrige prossessor måtte overklokkes på hovedkortet, liksom :blush: Drive og fikle fysisk på hovedkortet :p

Jeg har også lest at andre har spurt om akkurat samme prossessoren, og har sett at det er oppnådd 4,2 GHz på den... Den er opprinnelig 2,2 GHz... Er det unaturlig av meg å tro at det ikke er noe problem å fa denne til å kjøre stabilt på 3,0 GHz? :hmm:

Problemet mitt hos de andre som har spurt er at de har kanskje litt mer forkunnskaper enn det jeg har. For eksempel, hva skjer hvis jeg ikke får på PCen igjen? Er det umulig å fikse da? Eller må jeg resette BIOSen eller noe? Og hva mener de med dette i det hele tatt?

Er det noen som har noe forslag til hvor mye volt jeg burde sette den til hvis jeg vil prøve 3,0 GHz? Dere har link til alle delene til PCen min i signaturen min. Tror dere også at Blue Orben min er god nok til å kjøle? Jeg har ikke noe prossessortempraturmåler... Eller, det vil si... Jeg fant ut at jeg hadde det inkludert i kabinettet mitt, men det fant jeg selvfølgelig ut tre minutter etter at jeg hadde stresset livet av meg for å sette på Blue Orben! :roll:

På forhånd takk for hjelpa :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva betyr de tallene når en overklokker RAMen? Det forstår jeg ikke en døyt av...

7940759[/snapback]

Hvilke tal tenker du på? Der det står 2-2-2-5 f.eks? De tallene viser responstiden på RAM brikkene, jo lavere, jo bedre.. Disse øker etterhvert som du overklokker de..

Ang. prosessoren din, så ser eg du har skrevet at den har 2mb cache i signaturen din, denne har vel 1mb...

Jeg har også lest at andre har spurt om akkurat samme prossessoren, og har sett at det er oppnådd 4,2 GHz på den...
Dette er jo helt feil, isåfall er det ny verdensrekord.. se hele listen over OC av 3700+ San Diego her..

Og 3GHz skal du klare fint med 3700+, litt avhengi av hk og kjøling, selv om denne CPUen ikke blir særlig varm.. :)nederst er 3700+ @ 3140MHz på Abit AN8 Fatal1ty og vannkjøling

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en sånn med ekstra cache(?) men jeg vet ikke om det går an å sjekke en gang? Og det var verdensrekorden jeg fant :-) Den var linket i et innlegg, men jeg leste det aldri...

Og den lista, ligger de stabilt det? Sånn at jeg kan gå og sette det til 3438 og 1.75V så funker det?

Lenke til kommentar

Oi, stemmer... Beklager min feil, sjekket der jeg fant den, og det var bare en som hadde missforstått, siden begge heter san diego...

Men i hvert fall... Er det noen som kan si meg ca hvilke instillinger det er snakk om? Sånn at jeg kan få en tålig god prossessor? Jeg håper at det ikke er noe problem å i hvert fall ha 3,0GHz...

Lenke til kommentar
Og den lista, ligger de stabilt det? Sånn at jeg kan gå og sette det til 3438 og 1.75V så funker det?

7948336[/snapback]

Tviler på de har stabil maskin.. i og med at de er ute etter høyeste CPU Z validering.

Eg for min del hadde noenlunde stabil maskin ved 3140MHz, hadde grei temp 40 grader, og fikk kjørt både 3DMark og CPU Mark og SuperPi...prøvde aldri Prime95/Orthos.

Liksom, KLOKK i vei så ser du jo kor langt du kommer.

Lenke til kommentar
Skal jeg prøve videre og fikse på noe volt? Er det noe system i hvordan Hz beveger seg i forhold til V, liksom?

7949381[/snapback]

Nei, er ikke noe system i det, men starter ikke systemet er det mest sannsynlig p.g.a mangel på volt, men nå må du ikke overdrive vcore.. Eg satte min 4800+ på 2.06V og DET likte ikke hket... så det tok liksågodt inn årene..

Lenke til kommentar
Er det noen måte å finne ut hvor mye et hovedkort tåler ca 24/7?

7950693[/snapback]

Er jo bare å klokke i BIOS det, når Windows ikke sbooter mer, har du TO valg, øke volt eller senke MHz... (Det siste er å anbefale!)

Deretter, kjører du Prime95/Orthos i 24 timer! - og DER har du 24/7 systemet ditt på maks...

Lenke til kommentar

Jeg satt og måtte resette BIOSen minst 50 ganger i går :p Jeg er glad jeg bare har et enkelt trykk på en lett tilgjengelig knapp, for å si det sånn :) Jeg har det sånn at jeg kan sette volten på 1,450 V, og så kan jeg legge til ekstra volt som måles i prosent; 0 ; 3,3 ; 6,6 ; 9,9 ; 13,2 og 16,5 5 hvor alle de fra og med 9,9 blinker røde fordi da mener de at det kan bli ustabilt. Og så har multiplier med steg på 0,5 fra 5x til 11x. FSBen går stigende fra 200 til 400 + 190. RAMen er jeg nødt til å sette 100MHz, selv om den opprinnelig er innstilt 200MHz, så nekter den å gå forbi ca 135MHz når jeg klokker. Jeg får ikke lov til å sette den til 133MHz som er den nest laveste instillingen.

Rekorden min hittil er 2,9 GHz, men da startet den bare en gang, og etter det har jeg klart å komme inn på Vistaen kun med 2,5GHz. Men jeg har kommet til startupen med 2,7GHz. Jeg har kun forholdt meg til 10x multiplieren. Jeg har også forsøkt å sette opp volten til mer enn 1,450V + 6,6%, men jeg får jo ikke mulighet til å klokke noe høyere. Ikke èn opp på FSBen en gang. Hva skal jeg gjøre for å komme opp til 2,9GHz igjen? Eller helst over 3,0GHz?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...