Gå til innhold

DVD-brenner, Hvilken?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den eneste brenneren som støtter både DVD+R/RW og DVD-R/RW som man får tak i på det norske markedet akkurat nå er vel Sony DRU500A. Denne koster i overkant av 3000 kroner.

Etter jul vil flere produsenter komme med kombibrennere.

Ellers så har man LG GMA-4020B som støtter DVD-R/RW og DVD-RAM, men denne støtter ikke DVD+R/RW. Uansett så er ikke denne på lager før 20. desember hos Komplett.

Lenke til kommentar

Kjøp en DVD-R/RW brenner,

+R/+RW, hva skal du med det egentlig? og DVD-RAM, bortkastet.

DVD-R/RW er det formaet som er kompatibel med FLEST standalone dvd-spillere, det fungerer i Xbox og Playstation2 osv, og generelt har de rimeligere plater enn +R.

DVD-R er også det som selges desidert mest fra webshoppene, f.eks http://www.komplett.no. Har hørt mye godord om den nye Pioneer 4X brenneren de har fått inn nå, vurderer selv en slik :smile: Den koster kun 2400,- fra web.

Lenke til kommentar

Jeg har en Pioneer DVR-105 4x DVD-R/RW-brenner som iallfall fungerer utmerket. Å få tak i 4x-spesifiserte plater er foreløpig ikke lett, men jeg regner med det løsner ganske snart. Alle dvd-spillere i Pc leser jo begge format uansett, og siden DVD-R er det som støttes av flest stasjonære dvd-spillere, ser ikke jeg noe poeng i å ha DVD+R/RW også.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk anbefaler -r/-rw alene.

For det første er produksjonskostnadene for -r plater 20-30% større slik at +r/+rw kommer til å bli billigere på sikt.

Alle -R platene du får kjøpt i butikkene er DVD-R(G) plater som brennes med lasere med bølgelengde 650nm i stedet for 635 nm.Skal du brenne 1:1 kopier trenger du DVD-R(A) (Authoring) plater (635nm) som du ikke kan brenne med de fleste brennerne.Om du har en brenner som kan, er ikke platene akkurat billige (se om du kan finne dem).f.eks Pioneer DVR-105 kan ikke brenne authouring medier og bare "for general use" DVD'er DVD-R(G) 650nm medier.

De som har en DVD-R plate foran seg kan se bak på dem og se det innerste området som har ”skrift” på seg.Her er området som CSS-koden skal befinne seg og man har derfor ikke mulighet til å lage 1:1 kopier på sikt. Er vel ikke aktuelt ennå, men tipper det kommer programmer som klarer det snart.

Grunnen til dette er at det er DVD-forumet selv som krever det(noen medlemmer i hvertfall).De har mange interesser i filmindustrien og ønsker selvsagt å forhindre 1:1 kopier.

DVD+R/RW ”klanen” er ikke medlem av forumet og har derfor ikke lov til å bruke den orginale DVD logoen heller.

De som produserer DVD+R/+RW plater er ikke pålagt å sperre CSS området og platene selv er fullgode Authouring medier. ”kopibeskyttelsen” på +R/+RW brennerne ligger i firmwaren og vi vet vel alle at den ikke er noe hinder når rett person får ideen om å fjerne den.

Dette er ihvertfall for meg viktig og jeg mener det beste nå er en kombibrenner.(foreløpig DVD-R plater billigere og ingen programmer kan 1:1 enda)

Kunne aldri tenke meg å kjøpe en DVD brenner jeg ikke har teoretisk mulighet til å lage 1:1 kopier selv om den sikkert er vel og bra teknisk.Kompabiliteten til ”standalone” er omtrent den samme også, godt over 90% på begge.

==:-)

[ Denne Melding var redigert av: drvcd på 2002-12-05 17:21 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

+R/+RW har muligheten til ekte 1:1 kopier når riktig software kommer.-R/-RW vil aldri ha den muligheten.Er enig i at det ikke er særlig nyttig da de fleste filmene er på DVD-9 plater og ingen vil noensinne ha muligheten til 1:1 uansett,men jeg vil i hvertfall ha den muligheten på de filmene der det er mulig.

På din Pioneer,som jo er en glimrende brenner,kan du aldri bruke authoring plater.Ikke sikkert du har interesse av det, men hvorfor kjøpe et produkt som har begrensninger når du kan kjøpe et som ikke har det? Prisen på authoring plater har jeg ikke sett i Norge, men i Tyskland http://www7.alternate.de/html/nodes_info/cdya03.html

ligger prisen på 6-7 ganger over vanlige plater.

Argument om at -R/-RW er mer kompatibelt til standalone etc er etter hva jeg har lest om dette ikke riktig, så hvorfor ikke legge på noen Big-mac menyer for å få et kombiprodukt? Alternativt kan man vente litt på NEC 1100?(kombibrenner) som kommer til å havne rundt 2300 NOK på nyåret.

+R/+RW plater vil bli billigere.De er billigere å produsere.Produsentene må ikke "etterbehandle" hver eneste plate for å sperre CSS, og produksjonen av +RW plater kan med noen modifikasjoner videreføres der man nå lager CD-RW plater.

Ikke lett for alle som skal kjøpe ett eller annet og prøver å finne argumenter for eller mot.

En kombibrenner som kan begge formater til ca samme pris klarer jeg ikke finne argumenter mot å kjøpe,bortsett fra at det er kun en brenner og at det er Sony....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-04 16:38, skrev b-duvaland:

Kjøp en DVD-R/RW brenner,

+R/+RW, hva skal du med det egentlig? og DVD-RAM, bortkastet.

DVD-R/RW er det formaet som er kompatibel med FLEST standalone dvd-spillere, det fungerer i Xbox og Playstation2 osv, og generelt har de rimeligere plater enn +R.

DVD-R er også det som selges desidert mest fra webshoppene, f.eks
. Har hørt mye godord om den nye Pioneer 4X brenneren de har fått inn nå, vurderer selv en slik :smile: Den koster kun 2400,- fra web.

Enig, hva skal du egentlig med DVD+ naar man har DVD-.

For all del ikke kjoep en brenner som bare stoetter DVD+, pluss formatet kommer til aa tape mot minus og da sitter du igjen med en ubruklig brenner.

Les litt rundt paa Amerikanske it nyhetsider, det har staatt mye om DVD format krigen i det siste, de fleste eksperter er enig om att pluss kommer til aa doe ut om 1-2 aar og at minus formatet blir standarden.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-16 09:00, skrev bergetun:

Les litt rundt paa Amerikanske it nyhetsider, det har staatt mye om DVD format krigen i det siste, de fleste eksperter er enig om att pluss kommer til aa doe ut om 1-2 aar og at minus formatet blir standarden.

Innen den tid så har det jo kommet noe nytt da. :razz:

DVD-RW er jo helt fjernt, for du må jo blanke plata hvis du skal ha noe mer enn det du hadde på den. Altså ingen støtte for såkalte multisessions.

Lenke til kommentar

Quote:

Enig, hva skal du egentlig med DVD+ naar man har DVD-.

For all del ikke kjoep en brenner som bare stoetter DVD+, pluss formatet kommer til aa tape mot minus og da sitter du igjen med en ubruklig brenner.

Jeg har selv vært på jakt etter brenner i noen mnd.

Jeg har lest endel og leser daglig DVD relaterte forum, det du sier stemmer ikke med min erfaring. Det blir poengtert veldig mye missvisende, blandt annet om kompabilitet rundt om forskjellige steder.

Nå har det seg slik at akkurat nå er det vanskelig å få tak i brennere, det eneste aktuelle for meg pr i dag er Sony DRU500A - denne er umulig å få tak i :sad:

Personlig har jeg størst tro på + standarden.

Aktører som Sony og Philips, legger nok ikke produktene/satsingen sin død om 1-2 år!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...