Herr Brun Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Ja, vanligvis blir det jo det. Og den som mener at 30'000 utbeltalt (som i etter skatt) i måneden er lite, han tror jeg må ta av seg brillene og skylappene. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Snkket med en som hadde vært i Kosovo i et halv år. Han fikk 25-30k utbetalt med alle tilleggene. Må si det var lite... Hvilken grad har han? Lite? 30k utbetalt er jo latterlig mye. 360'000 ETTER skatt er jævlig høy årslønn. Nesten 600'000 før skatt det. Edit: Med mindre det, mot formodning, er snakk om for et halvt år? Ja, vanligvis blir det jo det. Og den som mener at 30'000 utbeltalt (som i etter skatt) i måneden er lite, han tror jeg må ta av seg brillene og skylappene. Jeg leste litt fort, og tolket det som 30k på 6 mnd. My bad. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Snkket med en som hadde vært i Kosovo i et halv år. Han fikk 25-30k utbetalt med alle tilleggene. Må si det var lite... Hvilken grad har han? Lite? 30k utbetalt er jo latterlig mye. 360'000 ETTER skatt er jævlig høy årslønn. Nesten 600'000 før skatt det. Edit: Med mindre det, mot formodning, er snakk om for et halvt år? Ja, vanligvis blir det jo det. Og den som mener at 30'000 utbeltalt (som i etter skatt) i måneden er lite, han tror jeg må ta av seg brillene og skylappene. Jeg leste litt fort, og tolket det som 30k på 6 mnd. My bad. Ok. Beklager hvis jeg virket litt krass, ble bare en smule sjokkert Lenke til kommentar
Kian Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 OK, folkens.. Jeg skal klarne litt opp i hva dere har skrevet her. her kommer de beinharde fakta fra en som er i INTOPS nå, det er altså meg selv jeg snakker om. For tiden befinner jeg meg i Kabul og lønna er som følger: Jeg er ansatt til daglig som grenader i forsvaret og har en fast årslønn. Si at dette er lønnstrinn X. Lønnstrinn X tilsvarer (dette er et eksempel) 23.000 kr BRUTTO i mnd. Når jeg er her nede får jeg: min faste månedslønn lønnstrinn X = 23 000 kr Jeg får også: "misjonstillegget". Dette er fast og avhenger ikke av lønnstrinn. Alle i afghanistan har det samme misjonstillegget. Dette er på 19 200 kr i mnd BRUTTO. i TILLEGG får jeg noe som heter for "utenlandstillegget" Dette er SKATTEFRITT og tilsvarer ca 6500 kr. Dette kan avhenge litt av hva slags lønnstrinn du har ute. Det vil si at jeg har: 23000 + 19200 = 42 200 BRUTTO i mnd I tillegg kommer ca 6500 som er SKATTEFRIE. Vanlig menigmann i Afghanistan har noe lavere grunnlønn enn f.eks en grenader/serjsant/fenrik/løytnant osv. Dette er jo i grunn logisk ikke sant!? Så der fikk dere de harde fakta på bordet. Dette er forøvrig ikke noe problem å finne ut av på www.mil.no Og for dere som ikke vet hva brutto betyr, så er det de pengene jeg har før jeg trekker skatt av det. Da kan dere selv regne ut hvor mye dere sitter igjen med i mnd. Lenke til kommentar
marioon Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Korrigér meg gjerne, men jeg tror man fortrinnsvis tar et halvt år i Afghanistan? edit: og nå har jeg ikke inngående kjennskap til lønnen, men jeg tror den generelt er overdrevet. Legene der nede tjener riktignok fett, da. joda, stemmer nok at det er et halvt år i Afghanistan. vertfall om gangen, om man vil reise dit på oppdrag igjen senere er opp til hver enkelt, så lenge de får tilbud om det. men når det gjelder lønnen så tror jeg ikke den er så overdrevet som folk tror den har blitt. har en bror det for øyeblikket som snart er ferdg med 6 måndeder, og det var først og fremst lønn de lokket med. men opplevelsen og erfaringen lokker nok vell som det den også Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Jeg har kjempelyst til å tjenestegjøre i Afghanistan, ikke nødvendigvis på grunn av lønna, men på grunn av alle folkene jeg møter , alt jeg opplever og samholdet i gruppen. I tillegg til alle erfaringene jeg får i etterkant. Lønna er jo bare bonus for meg, der nede får en jo alt en trenger uten å måtte betale for det . Kian eller noen andre, hvis du fremdeles er aktiv, har du lyst til å svare meg på Denne tråden? Endret 7. juni 2009 av Phinex Lenke til kommentar
oma123 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Les særavtalen for intops. Der står alt om lønna. Husk at dere må på 3 mnd-ers opptrening før dere drar ut.. Oooog, det er forskjellige lengder på kontigentene. Men 6 mnd er vanlig, ja. Jeg anbefaler 1 år ute, mtp tilbakebetaling av skatt. Endret 8. juni 2009 av oma123 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Les særavtalen for intops. Der står alt om lønna. Husk at dere må på 3 mnd-ers opptrening før dere drar ut.. Oooog, det er forskjellige lengder på kontigentene. Men 6 mnd er vanlig, ja. Jeg anbefaler 1 år ute, mtp tilbakebetaling av skatt. man kan ikke ta 1 år ute i en gang. men, veldig mange tar 1 år ute i løpet av 2 år, det er maks 6mnd i intops i løpet av 1 år. det er forresten mulig å være ute i 3mnd også, men dette er untaket. Lenke til kommentar
oma123 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Njaaa-tjaaa, mener man kan forlenge kontrakten sin, etter 6 mnd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå