KGU Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 ikkje kom å fortel meg at du kjenne ein muslim som har olderforeldre som er født i norge.... 7974951[/snapback] Er man nødt til å ha oldeforeldre som er født i Norge for å kunne kalle seg norsk? hmmf, da er ikke jeg norsk heller. 8213589[/snapback] Testen på om man er norsk eller ikke, er om man føler mer gruppeidentitet med nordmenn enn med det landet dine forfedre kom fra, og at du ikke har noen problemer med å gifte deg med en nordmann. Det er skremmende å høre folk her i landet som er 3.generasjons innvandrere som føler mye mer tilhørighet med besteforeldrenes hjemland enn Norge og som ikke vil gifte seg med norske mennesker. Nordmenn som har oldeforeldre, besteforeldre e.l. fra Skottland, Sverige eller Tyskland tenker bare ikke sånn. Ikke om de har foreldre derifra heller vil jeg konsekvent påstå. 8213636[/snapback] De føler kanskje mere tilhørighet til sine besteforeldres kultur, og ikke landet i seg selv. Hva er så galt med det? Hvorfor er det truende at noen foretrekker andre kulturer enn den vi har? Er det et tegn på egen usikkerhet? Hva med alle de godt voksne nordmenn som foretrekker en Thailandsk kone, fremfor våre perfekte? Å sammenligne med vestlige naboer blir feil, fordi "kløften" er mye mindre. 8213723[/snapback] Nei, det går på landet og kulturen. Det er skremmende at når man i TREDJE GENERASJON (ikke barn av såkalt henteekteskap som må kalles 2,5 generasjon) føler lojaliteten fortsatt ligger hos sine besteforeldres land. Hvorfor det er så skremmende at noen foretrekker andre kulturer enn den "vi" har? Så du ikke det selv der? Vi og dem. Det fører til parallellsamfunn og er eksplosivt. Et samfunn kan bare tåle en viss grad av ulikhet før det rakner i sømmene. Jeg mener integreringen har spilt fullstendig fallitt når man ikke gifter seg med nordmenn, men fortsatt gifter seg med "sin egen" gruppe, selv etter 3. generasjon. Jeg sammenlikner med visse andre nasjonaliteter, fordi folk ofte kommer med "lure" kommentarer om når man skal slutte å kalle folk for innvandrere, og påpeker at de selv hadde en oldefar fra Tyskland eller Nederland eller whatever. Det er overhodet ikke en del av identiteten deres i dag, så da er det ikke noe poeng i å kalle de innvandrere i dag. Thailandske koner eller ghanesiske menn er ikke poenget heller. Dette blir BLANDINGSBARN og det er det som er integrering når det kommer til stykke. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Se nå ikke bort fra at vår kultur kan forbedres. Vi ser kanskje ikke svakheten selv. Så da må det komme noen utenfor oss selv å vise oss den svakheten. Spørsmålet for oss blir da om vi er nok vise til å skjønne at vi KAN ha et potensiale for forbedringer ...? Lenke til kommentar
samepus Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 http://www.ssb.no/emner/00/00/10/innvandring/Helt nede, hold musen over utvikling 1970-2006 Norge har fått 100 000 flere innvandrere fra den tredje verden på kun 6 år. Det vil si at fra rundt 280 000 innvandre fra den tredje verden i 2000 til rundt 380 000 i 2006. Selfølgelig har de andre gruppene under denne også økt en del som gir en egentlig mindre økning, men denne blir kompansert med innvandringen fra øst-europa og land som Albania, Kosovo, Bosnia osv. Og da er ikke tredjegenerasjonsinnvandere telt med. Fortsetter en slik økning så når vi millionen ganske raskt, trolig innen rundt 10-20 år. Og vi vet alle at de enorme gettoene som da vil oppstå på østlandet vil bringe landet ut i mye trøbbel. Hva synes dere om denne økningen? Tid for litt FRP styre? 7937865[/snapback] Dette er jo innbyggertallet på den nest største byen i Norge. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Problemet er ikke innvandrerne. Problemet er PK-byråkratene og sosialistene som sitter og slipper inn økonomiske flyktninger og falske asylsøkere, og tillater pakistanere å familiegjenforenes med sine søskenbarn i tvangsekteskap, og gamle griser på 60 som gifter seg med 20 år gamle thai og russer- jenter. Vi må ha en helt ny innvandringspolitikk som premierer de som ønsker å ta del i samfunnet og kaster på huet og ræva ut de som er her for å grave gull på trygdekontoret. Endret 24. mars 2007 av guardianpegasus Lenke til kommentar
Bro2 Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Se nå ikke bort fra at vår kultur kan forbedres. Vi ser kanskje ikke svakheten selv. Så da må det komme noen utenfor oss selv å vise oss den svakheten. Spørsmålet for oss blir da om vi er nok vise til å skjønne at vi KAN ha et potensiale for forbedringer ...? 8214094[/snapback] Ja, når en ikke har mer å argumentere med så kommer man ofte med slikt svada. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Ja, når en ikke har mer å argumentere med så kommer man ofte med slikt svada. Personlig hadde jeg begynt å tro at disse kulturrelativistene nå var iferd med å dø ut. Slike utsagn er forhåpentligvis bare krampesprell. De fleste som tidligere ivret for masseinnvandring har moderert sin posisjon temmelig kraftig. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Guardian, kan ikke du være så snill å begynne å bruke quote-funksjonen i forumet? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Beklager, men jeg akter ikke å quote hele innlegg, det er meningsløst. Det er også meningsløst å bruke timer på å klippe og sakse og det finnes jo til og med maksgrense på 10 for hvor mange ganger man kan bruke quote. Jeg liker å ta poster fra hverandre og dissikere argumenter med svar individuellt. Det er umulig med quote. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Beklager, jeg vet dette er off topic, men det irriterer meg. Du er også den eneste personen på forumet jeg har sett som ikke klarer å bruke quotefunksjonen. Du har ikke vurdert muligheten for at det er deg det er noe galt med og ikke forumet? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Virker som om det er du som har problemet, som spammer om det her i alle trådene mine istedet for å ta det på PM. Det er det siste jeg gidder å si om det. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 I alle trådene? Dette er første gang jeg har nevnt det. Og grunnen til at jeg ikke tar det på PM er jo rett og slett at jeg håper andre deler min irritasjon og sier fra om det slik at du kanskje ombestemmer deg og skjerper deg. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Nei, det går på landet og kulturen. Det er skremmende at når man i TREDJE GENERASJON (ikke barn av såkalt henteekteskap som må kalles 2,5 generasjon) føler lojaliteten fortsatt ligger hos sine besteforeldres land. Hvorfor er det skremmende? Norsk-Amerikanere i USA føler fortsatt tilhørighet til tip tip tip tip oldefedrenes land. De går i bunad, spsier lefse og kromkake og spiller fele, mer enn hundre år etter forfedrene deres kom til landet. Det er helt naturlig. Mennesker har alltid samlet seg i grupper, og gruppetilhørighet er ikke noe som forsvinner over natten. Endret 24. mars 2007 av Goz Lenke til kommentar
KGU Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Nei, det går på landet og kulturen. Det er skremmende at når man i TREDJE GENERASJON (ikke barn av såkalt henteekteskap som må kalles 2,5 generasjon) føler lojaliteten fortsatt ligger hos sine besteforeldres land. Hvorfor er det skremmende? Norsk-Amerikanere i USA føler fortsatt tilhørighet til tip tip tip tip oldefedrenes land. De går i bunad, spsier lefse og kromkake og spiller fele, mer enn hundre år etter forfedrene deres kom til landet. Det er helt naturlig. Mennesker har alltid samlet seg i grupper, og gruppetilhørighet er ikke noe som forsvinner over natten. 8226388[/snapback] At man ikke blir lei av slike floskler. Først har man nordmenn i Spania, og så har man norsk-amerikanere. At man spiser lefse er et MINIMALT problem, og at du ikke fatter det forteller mye om deg. Av et antall på 4,5 millioner såkalte norsk-amerikanere, hvor mange går i bunad og spiller fele? Dette her blir så dumt at jeg tror du ser det selv. Norsk-amerikanere er amerikanere, og har ingen problemer med å gifte seg med andre amerikanere eller lager egne ghettoer av norsk-amerikanere. Det er dette det handler om. At noen spiser lefse, lutefisk eller taco er overhode ikke hva vi snakker om her. Du søker helt bevisst å misforstå og lukke øynene. Hvorfor siterer du ikke alt av det jeg skrev? Det hadde du nok en meget god grunn til ja. Du forstår ikke hvor eksplosivt paralellsamfunn som bygger seg opp nå egentlig er. Tro det eller ei, men den største trusselen mot velferdsstaten i Norge er innvandring fra kulturer som ikke integrerer seg. Blir det for mye ulikhet og indre samhold i landet, så rakner landet fullstendig! Endret 24. mars 2007 av KGU Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Personlig hadde jeg begynt å tro at disse kulturrelativistene nå var iferd med å dø ut. Slike utsagn er forhåpentligvis bare krampesprell. De fleste som tidligere ivret for masseinnvandring har moderert sin posisjon temmelig kraftig. 8224915[/snapback] Å si at vår kultur ikke kan forbedres med andre impulser er rimelig arrogant. Jeg er enig i at vår kultur er å foretrekke framfor den som er i f.eks. mange muslimske land, men jeg er overbevist om at andre kulturer er like gode på visse områder som den vestlige/norske. Lenke til kommentar
Den_Siste_Ridder Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Nå skal jeg være veldig kynisk. Ta alle konfliktområder i verden. Det er ikke de geografiske områdene som er problemet, det er faktisk menneskene som bor der. Det hadde nok ikke vært noen spesielt god idé og f.eks flytte hele befolkningen i et land i borgerkrig hit til Norge. Da hadde nok krigen bare fortsatt. Det virker heller ikke så veldig bra å bare redde et fåtall av alle menneskene. Hva med alle de som blir igjen? Det er egentlig ikke rettferdig mot dem. Og problemet er at når de kommer hit, faller mange av de utenfor samfunnet. Det er mange som ikke lærer seg språket ordentlig, og de har ikke utdanning eller kunnskaper til å yte noe spesielt i samfunnet. Andre generasjonsinnvandrere faller litt i samme gruve fordi de bygger seg små mikrosamfunn der de holder seg til sine egne. Det er selvfølgelig fullt forståelig, men veldig upraktisk. Jeg er ingen økonom og ingen samfunnsviter. Men jeg vil tro at løsningen er å bygge opp de fattigere delene av verden, slik at de ikke trenger å utvandre. Gi utdanning til menneskene og rydd opp! Stryk ulandsgjelden ASAP! Bygg infrastruktur, invester penger etc. Konflikter og kriger kommer fordi mennesker er sinte og utrygge, og det er de fordi landene sliter økonomisk. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Her er jeg helt enig med deg riddern. Det som er helt sikkert er at vi bevilger mye penger til dette i dag, men mye av dette burde sees nærmere på. Krav til at pengene gjør nytte for seg før fler utbetales, bør være et minstemål. Desverre ser det ut til at det hele har blitt en kamp med og mot bistand, slik at fokus ikke er på hva pengene brukes til. Dette er utløst av egoistpartiet Frp, som vil avlyse 90% av ulandshjelpen. Lenke til kommentar
KGU Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Her er jeg helt enig med deg riddern. Det som er helt sikkert er at vi bevilger mye penger til dette i dag, men mye av dette burde sees nærmere på. Krav til at pengene gjør nytte for seg før fler utbetales, bør være et minstemål. Desverre ser det ut til at det hele har blitt en kamp med og mot bistand, slik at fokus ikke er på hva pengene brukes til. Dette er utløst av egoistpartiet Frp, som vil avlyse 90% av ulandshjelpen. 8238150[/snapback] Mye av bistanden er bra (f.eks. vaksiner), men altfor mye er dårlig. Jeg tror det skaper passivitet hos mottakerlandet. Myndighetene ser heller ikke så mye grunn til å gjøre en ekstra innsats for å få inn skatteinntekter, når man får inntekter rett fra himmelen (Norge). Ødeleggende. For at fattige land skal komme seg ut av fattigdom (som mange land er iferd med å gjøre nå), så er det produksjon som må til. Et land med høy produksjon per innbygger er rikt. Et land med lav produksjon er fattig. Nytter ikke å sende ned gratis mat og klær som ødelegger for de lokale produsentene i landet. Det er utrolig dårlig gjort. Kjøp varene deres, råvarer om det er det de har, og selskaper må investere i landet f.eks. i tekstil eller leketøysfabrikker, og bruke landet som en base for eksport. Endret 26. mars 2007 av KGU Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå