Gå til innhold

SATA eller SCSI?

StianGH

Anbefalte innlegg

Skal kjope skikkelig harddisk en gang for alle, men jeg vet ikke hva jeg skal velge. Vil bruke disken til alt utenom medielagring, det vil si OS, spill og programmer. De jeg skal velge mellom er:

SATA Western Digital Raptor 74 GB 10000RPM, kr 1261

og

Hitachi Ultrastar 15K147 73 GB Ultra320 SCSI , kr 1990 + Adaptec 29160N, kr 1628 [totalt kr 3618]

Hvor stor er ytelsesforskjellen? Det faktum at jeg i det hele tatt vurderer aa bruke over tre og en halv hovding paa harddisk forklarer at jeg er ute etter kewl ytelse. Men er det verdt det? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ytelsesmessig er det bedre med f.eks 3xRaptor i Raid0 enn en SCSI disk. Da benyttes tre disker samtidig for å lese data, altså 3x lesehastighet - teoretisk ...

Lenke til kommentar

Jeg er helt grønn når det kommer til harddisker, så hva pokker vil Raid0 si? =P

Skal bare ha en harddisk, men vet enda ikke hvilken jeg skal velge. Hadde tenkt på Raptoren, men så tenkte jeg at SCSI-disken er halvparten dobbelt så rask (10000, 15000). Word.

Lenke til kommentar

Hvis det er rå ytelse du skal ha er SAS veien å gå, det er en seriell SCSI. For å sammenligne litt så er forskjellen på SAS og SCSI nokså lik forskjellen på PATA og SATA. Men SAS krever kontrollere som bør ha PCIx-slot, som bare noen få hovedkort har. Riktignok går det med PCI også, men ytelsen blir ikke optimal. Hvis du ikke har så mye peiling så gå for Raptor, selv om et RAID med gode 7200rpm'ere kan gi deg mer for penga i form av både lagringsplass, støy og varme, men det krever litt mer jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...