Gå til innhold

Bilder fra Langesund

Arvid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når deler av bildet er utbrendt tar det for mye oppmerksomhet, og det vil vi ikke. Sola er midtstilt, og hele bilde skulle muligens vært flyttet mer til venstre. Det er også skjev horisont, og motivet var nok ikke altfor spennende.

Litt kvass kanskje, men jeg vet ikke hvordan jeg kan utdype min mening bedre.

Gå på foto.no å se på landskapsbilder der. Få inspirasjon og kom tilbake hit med nye bilder ;)

Lenke til kommentar

Synes bildene dine var ganske fine jeg, men det er fortsatt rom for forbedringer.

Bildet er utbrent enkelte stedet (i vannet og i himmelen). Det ødelegger ikke bare for bildet, men gjør at motivet blir vanskeligere å se.

Motivet er faktisk veldig bra, og bildet kunne blitt en suksess, hvis du hadde gått ut litt senere. Da hadde du sluppet utbrentheten, motivet hadde blitt lettere å se, stemningen og det magiske over bildet ville blitt bedre, og vips ville bildet blitt mye bedre.

I tillegg kunne fokuseringen vært bedre.

Hvilket kamera har du brukt?

Endret av Valeur
Lenke til kommentar

Mange er uenige med meg her, men tidvis synes jeg utbrenthet gjør seg bra. For eksempel når det illustrerer svært kraftig motlys, noe øynene ville blitt like blendet av som det kameraet ble. Da er det realistisk, og det er ingen annen måte å få dette tydelig fram på. Dempinger som HDR kan like gjerne ødelegge dramatikken. Det kommer an på hva man er ute etter.

Sånn sett var lyset her lekkert og kraftig, og litt spesielt siden disen gjør det mye kaldere enn de klassiske solnedgangbildene man ofte ser. For meg er det bare skjev horisont som er et direkte problem.

Det du kan gjøre for å unngå det er å undereksponere litt - ett til to trinn. Da blir omgivelsene mørkere, men det korrigerer du i etterkant med levels, curves eller brightness/contrast i et redigeringsprogram. Eventuelt, les mer om HDR, som det står mye om her på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...