Arvid Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 Tok noen bilder av morgensolen i Langesund på lørdag. Kom med ros og ris. Arvid Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 Når deler av bildet er utbrendt tar det for mye oppmerksomhet, og det vil vi ikke. Sola er midtstilt, og hele bilde skulle muligens vært flyttet mer til venstre. Det er også skjev horisont, og motivet var nok ikke altfor spennende. Litt kvass kanskje, men jeg vet ikke hvordan jeg kan utdype min mening bedre. Gå på foto.no å se på landskapsbilder der. Få inspirasjon og kom tilbake hit med nye bilder Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 14. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Synes bildene dine var ganske fine jeg, men det er fortsatt rom for forbedringer. Bildet er utbrent enkelte stedet (i vannet og i himmelen). Det ødelegger ikke bare for bildet, men gjør at motivet blir vanskeligere å se. Motivet er faktisk veldig bra, og bildet kunne blitt en suksess, hvis du hadde gått ut litt senere. Da hadde du sluppet utbrentheten, motivet hadde blitt lettere å se, stemningen og det magiske over bildet ville blitt bedre, og vips ville bildet blitt mye bedre. I tillegg kunne fokuseringen vært bedre. Hvilket kamera har du brukt? Endret 14. februar 2007 av Valeur Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 14. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 Bildene var fine, men ganske utbrente, noe som er ganske synd. Ser utifra EXIF at bildene er tat med D70. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 14. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 Ser utifra EXIF at bildene er tat med D70. 7944655[/snapback] Nerd! (Kan du sende på PM hvordan man finner ut av det? ) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 14. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 Ser utifra EXIF at bildene er tat med D70. 7944655[/snapback] Nerd! (Kan du sende på PM hvordan man finner ut av det? ) 7944790[/snapback] Trykker på egenskaper for bildet, etter å ha lastet det ned. Så går man på fanen helt til venstre og "avansert". Noen ganger står det, andre ganger gjør det ikke.. Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 16. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2007 I opera er det bare å høyreklikke på bildet i nettleseren (egenskaper) så kommer EXIF'en opp. Hvis du bruker Firefox finnes det også en plugin som gir det en mer utfyllende EXIF tror jeg. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2007 hva mener dere med at det er utbrendt egentlig? Arvid: vet ikke hvor mange ganger jeg har kjørt forbi det fyret der..... Lenke til kommentar
Arvid Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. februar 2007 Takker for tilbakemeldinger. Var litt uheldig den dagen, skulle ta bilde av soloppgangen, men det var overskyet. Hjalp seg rett før vi reiste. ilpostino, bor du i nærheten? Arvid Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2007 ilpostino, bor du i nærheten? ja, men det blir kun om sommeren. Har hytte på Arøya Lenke til kommentar
jammi Skrevet 16. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2007 Hehey, flere telemarkinger! Jeg skal ikke si noe om bildene, da det meste har blitt nevnt tidligere. Ser man derimot bort i fra at det er utbrenthet her og der, er det kjempeflotte bilder. Lenke til kommentar
Arvid Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. februar 2007 Er det noe jeg kunne ha gjort anderledes for å slippe utbrenthet? Er fersk i i fotofaget. Leser til den store gullmedaljen Fint med tilbakemeldinger. Arvid Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 17. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2007 Mange er uenige med meg her, men tidvis synes jeg utbrenthet gjør seg bra. For eksempel når det illustrerer svært kraftig motlys, noe øynene ville blitt like blendet av som det kameraet ble. Da er det realistisk, og det er ingen annen måte å få dette tydelig fram på. Dempinger som HDR kan like gjerne ødelegge dramatikken. Det kommer an på hva man er ute etter. Sånn sett var lyset her lekkert og kraftig, og litt spesielt siden disen gjør det mye kaldere enn de klassiske solnedgangbildene man ofte ser. For meg er det bare skjev horisont som er et direkte problem. Det du kan gjøre for å unngå det er å undereksponere litt - ett til to trinn. Da blir omgivelsene mørkere, men det korrigerer du i etterkant med levels, curves eller brightness/contrast i et redigeringsprogram. Eventuelt, les mer om HDR, som det står mye om her på forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå