Gå til innhold

Trenger system på nettsiden.(CMS) (løst)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Vet ikke om du fremdeles ønsker tips, men jeg har lekt meg med Joomla en liten stund.  Det virker fornuftig oppbygget og det finnes ett hav av tillegsmoduler

Sjekk ut http://www.joomla.org

7983282[/snapback]

Er det vanskelig a bruke da?

For eksempel må du kunne en del php osv?

Har grei nok snøring på html og slik og sist gang jeg prøvde joomla

var det slik at jeg ente opp med å ikke greie annet enn å skifte overskrift , litt tekst, menyer osv. Fikk ikke lagt mye egendefinert design i det.......

Lenke til kommentar

Har noen Joomla-sider, og det er vel et av de mer fleksible systemene. Nye versjon 1.5 har vel også kastet ut siste rest av table-basert Mambo-kode.

Det som kan være vanskelig er å forstå er admin-biten, med masse rare moduler, samt at en må huske å definere css-kode for alle entitetene som er innebygget i CMS'et (link-klasser, table-klasser og div'er som Joomla alltid vil produsere. Om du har husket å style dem eller ikke)

Forsiden til det jeg leker med nå ser slik ut, og det eneste en bruker php til er å fortelle hvilken modul Joomla skal legge i den div'en, og evt hvilken metode den skal legges ut med. Ellers er det kun css :

<body>
<div id="wrap">
<div id="header">
<div id="sidetittel"><h4>MinLogo</h4></div>
<div id="pathway"><?php mosPathWay(); ?></div>
       <?php mosLoadModules ( 'user3', -1 ); ?>
</div>
<div id="topmenu">
<div id="topmenu_right"><?php mosLoadModules ( 'top' , 0 ); ?></div>
</div>
<div id="leftcol"><?php mosLoadModules ( 'left', -1 ); ?></div>
<div id="rightcol"><div class="inside"><?php mosLoadModules ( 'right', -1 ); ?></div></div>
<div id="content"><div class="inside"><?php mosMainBody( -3 ); ?></div></div>
<div id="footer"><div class="inside"><?php include_once( $GLOBALS['mosConfig_absolute_path'] . '/includes/footer.php' ); ?></div></div>
</div>
</body>

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått er det sånn at Joomla gjerne er noe man bygger opp design med - altså når man designer har man i tankene at dette skal jeg bruke med Joomla. Stemmer dette? Og er det vanskelig å implementere Joomla i et design som er nesten ferdig?

Endret av The_Fire
Lenke til kommentar

Jepp. Man tenker Joomla når man designer, og det vanligste er å modifisere et ferdig template man liker. Men det er ikke vanskelig å utgå fra en egen generisk template.

id="topmenu" ovenfor (der en generisk template har en eller annen include-funksjon for topp-meny) kaller jeg opp modul "user3" hvor jeg har bedt Joomla servere 1. nivå av en meny. 2. og 3. nivå har jeg bedt Joomla servere til modul "left", og plassert i id="leftcol". Nesten litt enkelt.

Lenke til kommentar
Jepp. Man tenker Joomla når man designer, og det vanligste er å modifisere et ferdig template man liker. Men det er ikke vanskelig å utgå fra en egen generisk template.

id="topmenu" ovenfor (der en generisk template har en eller annen include-funksjon for topp-meny) kaller jeg opp modul "user3" hvor jeg har bedt Joomla servere 1. nivå av en meny. 2. og 3. nivå har jeg bedt Joomla servere til modul "left", og plassert i id="leftcol". Nesten litt enkelt.

8088551[/snapback]

Det vil si at når jeg designer og lager en side, må jeg ta hensyn til at jeg skal designe news rutene i joomla, eller tar jeg feil?

/Jan tore

Lenke til kommentar

Om du bruker wysiwyg-editor som DW eller Adobe GL så må du tenke på det ja. Joomla setter inn såkalt core-kode (tabeller, div'er og lister) inn i modulene du plasserer, så om du har glemt å style noe av dette kan det se relativt teit ut.

I eksempel-koden over forteller tallene etter modulnavnet hvordan modulen skal settes inn (rent innhold, inni en tabell, inni en div eller inni flere div'er for styla hjørner)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...