Theresese Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Hei! Jeg var på utdanningsmesse i dag, og der fikk jeg vite om folkehøyskoler! Noen som har vært på folkehøyskole? Kan dere fortelle litt om det? Jeg vurderer reiseliv/friluft med mat som valgfag. Mulig i sunnmøre. Men jeg har god tid å tenke på det, går bare i 10. Lenke til kommentar
whisky Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Folkehøgskole er ikke dumt. Et svært innholdsrikt år, men hva du får ut av året blir som regel helt opp til deg selv. Direkte billig er det heller ikke, men jeg ville anbefalt å ta et fag du intresserer deg for. Jeg tok film-linje og håper jeg får god bruk for vitnemålet nå som jeg ønsker å studere videre innenfor det samme feltet. Lenke til kommentar
portis Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Mitt år på folkehøgskole var et kjempefint år. Jeg gikk også filmlinje på Agder folkehøgskole. Ett år på folkehøgskole koster ca 60000. Dette inkluderer som regel losji, mat, reiser. Siden folkehøgskoler i Norge er støttet av lånekassen, får du ca 80000 i lån hvorav ca 32000 blir gjort om til stipend hvis du fullfører året. Det er sosialt og gøy! Men jeg ville anbefalt å finne ut litt erfaringer fra folkehøgskolen du velger. Siden det varierer veldig hvor strengt det er på folkehøgkolen. Særlig kristne skoler pleier å være mer strenge enn andre. (ikkeno fordommer her altså... ) Siden festing for meg var viktig, valgte jeg en skole som ikke hadde nulltoleranse mot alkohol. Det var greit å drikke så lenge man ikke gjorde det på skolen. Lykke til med valg av skole! Jeg tror ikke du vil angre ett år på folkehøgskole. Lenke til kommentar
Skilpadde Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 jeg gå på Fredtun Folkehøyskole i Stavern, en relativt konservativ skole, men selv om jeg liker å feste så går det ganske bra. Dog om jeg kunne valgt igjen, hadde jeg sikkert tatt en frilynnet skole. Skolen min skal starte med en friluftslinje neste år som høres veldig spennende ut, lærerene er utrolig kule, og det er et veldig bra samhold blandt elevene. Om du har spørsmål om skole min eller folkehøyskolelivet generelt, så bare send meg en Pm Lenke til kommentar
sir_alex Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Gikk på Nordfjord FHS for 10 år siden. Hvis ikke den har forandret seg anbefaler jeg den. Gikk friluftsliv. Opplevelser for livet. Har fortsatt kontakt med folk derfra. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Gikk på en frilynt folkehøgskole i fjor, og kan absolutt anbefale det. Velger du en linje med noe du interesserer deg for får du masse ut av året, både sosialt og faglig. Lærerene på skolene er ofte unge, og det er jo bra. Reglement og slikt varierer sikkert veldig, men kult blir det nok uansett. Jeg er i ettertid veldig glad for at jeg valgte en frilynt skole med 18-års grense. Reglement og slikt varierer sikkert ganske mye på de forskjellige skolene, men man drar da som regel ut for å feste uansett, så da er det ikke så farlig om man ikke får oppbevare alkohol på skolen etc. (Og man begynner vel ikke på en skole bare for å "drekka mer" heller) Lenke til kommentar
-V- Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Jeg tenker også på å ta et år reiseliv på en folkehøyskole. Er det noen som har erfaringer fra Soltun, Trondarnes Frilynte eller Hurdal Verk folkehøyskole? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå