Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rimelig stasjonsvogn med stor kupéplass?


Ababas

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper noen kan komme med et tips til meg angående bilmerke og modell. Vi er på jakt etter en stasjonsvogn med god kupéplass, dvs, god plass mellom forseterad og bakseterad. Dette fordi vi skal ha bakovervendt barnesete, og likevel ønsker å kunne ha en voksen (og langbeint :) passasjer i forsetet.

 

Pr. i dag har vi en Citroën ZX 95-modell. Den er ikke av de største stasjonsvognene, så selv om vi elsker kjørekomforten den gode Citroën-fjæringen gir, er vi nå på jakt etter en bil med større kupéplass.

 

Kriterier:

 

Merke/modell: Vi er ikke kresne og bryr oss katta om hvilket merke som står i grillen.

Pris: Max 100.000 kr

Stasjonsvogn

God plass til bakovervendt barnesete

Helst ikke eldre enn 98-modell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har dere allerede kjøpt barnesetet?

Kjøp barnesete som passer til bilen, ikke bil som passer til barnesetet. Blir billigere da. :)

7936140[/snapback]

 

 

Det er ikke SÅ mange bakovervendte barneseter å velge mellom - vi har prøvd dem alle i bilen, og det blir trangt. Dessuten kjøper vi ikke bil til barnesetet, men vi skal uansett ha en bil nr. 2, og da hadde det vært praktisk med mer plass...

Endret av Ababas
Lenke til kommentar

Audi/ Passat B5/ 8D(?) har god plass. Har selv en A4 og der går en Maxi Cosi fint i baksetet. En A4 1.6L 98 modell og opp ligger rundt 70- 80 tusen vil jeg tippe. Skal du ha skinn etc. så regn med litt over 100. 000.

 

1.8 L ligger vel rundt hundre tusen. Gjorde det ihvertfall når jeg kjøpte ny bil i sommer. Denne har 125 hester, noe som ikke er galt for en stasjonsvogn.

 

Skal du ha turbo så er det nok enda høyere i pris, men disse er chippe vennlig, i motsetning til sugemotoren.

 

På A4 var det vel faceligt i 2000 /2001, hvis du bryr deg om det.

Lenke til kommentar

Audi A4 B5 vil jeg ikke påstå at har god bakseteplass.. :)

 

Faceliften kom vel forøvrig i 1999. :)

 

En A4 B5 på 1,6 liter som stasjonsvogn er ikke å anbefale om du ikke liker å kjøre veldig sent. Selv som sedan syns jeg den er alt for treg. 1,8 på 125 hester bør nok gå bedre, men 1,8 med 150 turbohester er svært mye mer praktisk. Dog stiger også prisen. Har sett turboer til under 100k, men stort sett begynner sedanene på rundt 120.000 for fine eksemplarer. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale en Ford Granada. Det er riktig nok en gammel bil, men den er stor og holder lenge hvis du får tak i et godt eksemplar. Og for 100 000 får du kansje 10 eksemplarer :p Ellers kan jeg anbefale Mercedes E-klasse med 124 chassis (ca. 90-94 modell). Den er litt eldre enn det du er ute etter, men den er solid og kan gå mange mil. Du får et greit eksemplar for 100 000

Lenke til kommentar

Ja, stemmer nok at det kom i 99.

 

Hvis du skal ha en turbo i A4 så må man som du sier opp i over 100. 000 for fine eksemplarer.

 

1,8 L og 125 gamp går helt greit for vanlig familiekjøring. 150 gamp er jo selvfølgelig mer ideelt, men da er det som nevnt pris igjen.

 

Jeg ka nvære enig i at det kanskje ikke er verdens beste bakseteplass, men det er ihvertfall plass til et barnesete der.

 

Egentlig så faller det hele på valget mellom størrelse, motor og HK for trådstarter.

 

Ikke kjøp en stasjonsvogn med liten motor og få HK, det vil dere angre på senere. Heller ikke gå i fella å kjøp ukjente merker med mindre dere er villige til å innse at dere ikke får solgt den videre senere.

Lenke til kommentar

Jepp, sant det der. Tror nok 1,8 125 hester bør holde for de fleste, spesielt barnefamilier som er forbi den perioden hvor det er morsomt at det skjer mye når man trykker på gassen. Turbo er artig, men det koster, både i innkjøp og forbruk. Annenhåndsverdien derimot er høyere og bilen er mer lettsolgt..

 

Barnesete er det nok plass til ja, det er helst benplassen som forsvinner fort om det sitter en lang i framsetet. :)

Lenke til kommentar
Bil uten turbo bruker da vel strengt tatt mindre drivstoff ved samme kjøring som det en bil uten turbo gjør?

Jeg trodde hvertfall at en turbo øker en motors effektivitet. :)

7942601[/snapback]

Ikke umulig. Sammenlignet under samme kjøring er det mulig den bruker mindre, men i mange tilfeller resulterer turbo i hardere kjøring på områder hvor motoren bruker mye bensin (som akselrasjon). :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Bil uten turbo bruker da vel strengt tatt mindre drivstoff ved samme kjøring som det en bil uten turbo gjør?

Jeg trodde hvertfall at en turbo øker en motors effektivitet. :)

7942601[/snapback]

 

En turbo gjør at du kan dytte mer drivstoff inn i sylinderne. Det er ikke en oppskrift på senke drivstofforbruket.

 

En turbomotor som yter 100 hk bruker like mye drivstoff som en sugemotor som yter 100 hk.

Lenke til kommentar
Ja, stemmer nok at det kom i 99.

 

Hvis du skal ha en turbo i A4 så må man som du sier opp i over 100. 000 for fine eksemplarer.

 

1,8 L og 125 gamp går helt greit for vanlig familiekjøring. 150 gamp er jo selvfølgelig mer ideelt, men da er det som nevnt pris igjen.

 

Jeg ka nvære enig i at det kanskje ikke er verdens beste bakseteplass, men det er ihvertfall plass til et barnesete der.

 

Egentlig så faller det hele på valget mellom størrelse, motor og HK for trådstarter.

 

Ikke kjøp en stasjonsvogn med liten motor og få HK, det vil dere angre på senere. Heller ikke gå i fella å kjøp ukjente merker med mindre dere er villige til å innse at dere ikke får solgt den videre senere.

7940122[/snapback]

 

Kjøpte meg en 99 passat stasjonsvogn for en måneds tid siden, kjempebil men bakseteplassen var faktisk mye bedre på den gamle passaten (94-96) som jeg hadde enn denne. Jeg har 1,8l automat og den har nok krefter til vanlig kjøring i by og landevei, men dog ingen sportsbil.

Lenke til kommentar

Kan i grunn også anbefale Citroen Xsara stv., om du fortsatt liker franskmennene. Rimelige biler med veldig behagelige seter/kjørekomfort, synes bagasjeplassen i disse er relativt stor i forhold til størrelsen på bilen. Har selv en '99 Xsara 1.8i stv, veldig fornøyd. Men har inntrykk av at de synker en del i pris, så om det er noe du også vil tenke på, finnes det vel mer økonomisk smartere valg å gjøre her til lands. Passat/A4/BMW Touring/Avensis stv. er vel relativt mer "tryggere" kjøp sånn sett.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Siden vi snakker om citroen her så vil jeg tru at XM 2,1TD / 2,0T av nyere modell kan være passende. ble produsert fram til og med 2000. Med andre ord, du kan få en bil som ikke er så gammel.

 

Da får du en bil som:

-Drivstoffgjerrig

-Driftssikker

-Vanvittig behaglig med hydrauliske dempere (noe xsara ikke har :) )

-KJEMPEGODE for- og bakseter med masse plass å gjøre av beina

 

 

Kjører selv Xantia, og det er også bil å anbefale, men vet ikke hvordan det er med plass i stasjonsvogna. Det er bra plass i for- og baksete og god å kjøre. Bruker en del bensin den jeg har da :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...