endrebjo Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Nå må det sies at all oppdateringer kan gjøres automatisk i Windows, også anti-virus oppdateringer og programvareoppdateringer. Men det krever at systemansvarlige har peiling på hva de driver med. Dessverre er det masse inkompetanse rundt om kring. Kravene til systemansvarlige ser ut til å være hinsides lavt enkelte steder. 7941320[/snapback] Det at systemansvarlig på din skole er tåkedum tilsier ikke at windows er mindre avansert av den grunn.. 7941345[/snapback] Det er jeg fullt klar over, men det jeg prøver å si er at i dette tilfellet hadde det vært greiere å bruke Linux. Og slik er det også på veldig veldig mange skole rundt om kring i landet. Hvorfor trenger man avansert Windows når man kan få enkle distroer med Linux som gjør like god jobb?Jeg er ganske sikker på at f.eks Skolelinux ville passet veldig fint på veldig mange skoler rundt omkring i landet. Jeg har ikke prøvd det selv, men kjenner litt til Debian og har lest en del rundt Skolelinux. Det virker som seriøse folk som virkelig har en plan. Forresten tror jeg systemet på skolen min ble "oppgradert" i fjor. Jeg vet ihvertfall at Fujitsu Siemens har vært med en del løsninger der. Hvorfor blir f.eks oppdateringer gjort for hånd fremdeles da? Det har jo tross alt vært seriøse selskaper inne i bildet og levert ett eller annet. Endret 14. februar 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Nå må det sies at all oppdateringer kan gjøres automatisk i Windows, også anti-virus oppdateringer og programvareoppdateringer. Men det krever at systemansvarlige har peiling på hva de driver med. Dessverre er det masse inkompetanse rundt om kring. Kravene til systemansvarlige ser ut til å være hinsides lavt enkelte steder. 7941320[/snapback] Det at systemansvarlig på din skole er tåkedum tilsier ikke at windows er mindre avansert av den grunn.. 7941345[/snapback] Det er jeg fullt klar over, men det jeg prøver å si er at i dette tilfellet hadde det vært greiere å bruke Linux. Og slik er det også på veldig veldig mange skole rundt om kring i landet. Hvorfor trenger man avansert Windows når man kan få enkle distroer med Linux som gjør like god jobb?Jeg er ganske sikker på at f.eks Skolelinux ville passet veldig fint på veldig mange skoler rundt omkring i landet. Jeg har ikke prøvd det selv, men kjenner litt til Debian og har lest en del rundt Skolelinux. Det virker som seriøse folk som virkelig har en plan. Forresten tror jeg systemet på skolen min ble "oppgradert" i fjor. Jeg vet ihvertfall at Fujitsu Siemens har vært med en del løsninger der. Hvorfor blir f.eks oppdateringer gjort for hånd fremdeles da? Det har jo tross alt vært seriøse selskaper inne i bildet og levert ett eller annet. 7941464[/snapback] Hvorfor hadde det vært greiere med linux? Et enkelt oppstarts-script ville løst det hele i windows også. Problemet med skolelinux slik situasjonen er i dag er at man ikke har ekspertise til det. Det er veldiig enkelt å si at "man trenger jo bare office, hjemmeområde og tjo-og-hei", men noen må faktisk drifte dette, og det er som oftest underbetalte, overarbeidede lærere som har litt over snittet peiling, og mest sannsynlig ikke ville funnet hjemmemappa si i linux. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Tilfeldige lærere har ikke mer peiling på Windows heller... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Hvorfor hadde det vært greiere med linux? Et enkelt oppstarts-script ville løst det hele i windows også. Problemet med skolelinux slik situasjonen er i dag er at man ikke har ekspertise til det. Det er veldiig enkelt å si at "man trenger jo bare office, hjemmeområde og tjo-og-hei", men noen må faktisk drifte dette, og det er som oftest underbetalte, overarbeidede lærere som har litt over snittet peiling, og mest sannsynlig ikke ville funnet hjemmemappa si i linux. 7941547[/snapback] Siden det åpenbart ikke er noen som setter opp et oppstartsskript, er det kanskje greiere å gå over til Linux som faktisk slipper anti-virus-oppdatering. Og siden ekspertisen på Windows i dagens skole er såpass lav, skal det ikke så mye til for å lære opp systemansvarlige til et tilsvarende nivå på Linux heller. Eller er det så vanvittig mye vanskeligere? Jeg har sett over hva Skolelinux tilbyr, og det virker temmelig gjennomtenkt og sammenskrudd. Og mtp hvor enkelt og sytalaust ting er i en vanlig Linux-distro, tror jeg ikke det skal være så veldig vanskelig å drifte det. Men som sagt, så har jeg lite erfaring som systemansvarlig i store nettverk. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Tilfeldige lærere har ikke mer peiling på Windows heller... 7941615[/snapback] Jo, det har de faktisk.. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Hvorfor hadde det vært greiere med linux? Et enkelt oppstarts-script ville løst det hele i windows også. Problemet med skolelinux slik situasjonen er i dag er at man ikke har ekspertise til det. Det er veldiig enkelt å si at "man trenger jo bare office, hjemmeområde og tjo-og-hei", men noen må faktisk drifte dette, og det er som oftest underbetalte, overarbeidede lærere som har litt over snittet peiling, og mest sannsynlig ikke ville funnet hjemmemappa si i linux. 7941547[/snapback] Siden det åpenbart ikke er noen som setter opp et oppstartsskript, er det kanskje greiere å gå over til Linux som faktisk slipper anti-virus-oppdatering. Og siden ekspertisen på Windows i dagens skole er såpass lav, skal det ikke så mye til for å lære opp systemansvarlige til et tilsvarende nivå på Linux heller. Eller er det så vanvittig mye vanskeligere? Jeg har sett over hva Skolelinux tilbyr, og det virker temmelig gjennomtenkt og sammenskrudd. Og mtp hvor enkelt og sytalaust ting er i en vanlig Linux-distro, tror jeg ikke det skal være så veldig vanskelig å drifte det. Men som sagt, så har jeg lite erfaring som systemansvarlig i store nettverk. 7941624[/snapback] For i linux må man aldri knote med script, man må aldri (serverside) gjøre noe i terminal, og alt funker ut av boksen? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 For i linux må man aldri knote med script, man må aldri (serverside) gjøre noe i terminal, og alt funker ut av boksen? 7941755[/snapback] Det kommer helt an på distroen.På brukersiden må man ofte gjøre veldig lite. På serversiden vet jeg ikke. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 For i linux må man aldri knote med script, man må aldri (serverside) gjøre noe i terminal, og alt funker ut av boksen? 7941755[/snapback] Det kommer helt an på distroen.På brukersiden må man ofte gjøre veldig lite. På serversiden vet jeg ikke. 7941800[/snapback] Hva tror du da man må gjøre "serverside" for at et skal gli glatt? Jeg vet at du ikke vet, men hva TROR du må gjøres? Lenke til kommentar
meron Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 Tilfeldige lærere har ikke mer peiling på Windows heller... 7941615[/snapback] Jo, det har de faktisk.. 7941750[/snapback] Har hatt og kjenner mange lærarar som ikkje har peiling på Windows. For i linux må man aldri knote med script, man må aldri (serverside) gjøre noe i terminal, og alt funker ut av boksen? 7941755[/snapback] Det kommer helt an på distroen.På brukersiden må man ofte gjøre veldig lite. På serversiden vet jeg ikke. 7941800[/snapback] Hva tror du da man må gjøre "serverside" for at et skal gli glatt? Jeg vet at du ikke vet, men hva TROR du må gjøres? 7941836[/snapback] Har Linux på maskina sjølv, og etter 2-3 minutt med «opplæring» klarer de å sjekke mail, spille kabal, og gjere det dei normalt ville gjort. På brukarsida er ikkje linux (GNOME/KDE) vanskeleg. Når det gjeld «serverside» så kjem det an på kva oppsett og sånn du har i tankane. Men der ligg nok informasjon på nettet til at dei fleste skal kunne klare og sette opp det sjølv. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Tilfeldige lærere har ikke mer peiling på Windows heller... 7941615[/snapback] Jo, det har de faktisk.. 7941750[/snapback] Har hatt og kjenner mange lærarar som ikkje har peiling på Windows. For i linux må man aldri knote med script, man må aldri (serverside) gjøre noe i terminal, og alt funker ut av boksen? 7941755[/snapback] Det kommer helt an på distroen.På brukersiden må man ofte gjøre veldig lite. På serversiden vet jeg ikke. 7941800[/snapback] Hva tror du da man må gjøre "serverside" for at et skal gli glatt? Jeg vet at du ikke vet, men hva TROR du må gjøres? 7941836[/snapback] Har Linux på maskina sjølv, og etter 2-3 minutt med «opplæring» klarer de å sjekke mail, spille kabal, og gjere det dei normalt ville gjort. På brukarsida er ikkje linux (GNOME/KDE) vanskeleg. Når det gjeld «serverside» så kjem det an på kva oppsett og sånn du har i tankane. Men der ligg nok informasjon på nettet til at dei fleste skal kunne klare og sette opp det sjølv. 7942011[/snapback] Riktig, kan du sende meg en PM om en uke med en full gjennomgang av hvordan du vil sette opp et nettverk med 300 elevkontoer, 40 lærerkontoer, fildeling, kalenderfunksjonalitet, grei sikkerhet, mailfunksjonalitet og alt annet en vgs trenger? Da skal du jo ha god tid til å lese informasjonen som ligger på nett.. eller hva? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Nå må det sies at all oppdateringer kan gjøres automatisk i Windows, også anti-virus oppdateringer og programvareoppdateringer. Men det krever at systemansvarlige har peiling på hva de driver med. Dessverre er det masse inkompetanse rundt om kring. Kravene til systemansvarlige ser ut til å være hinsides lavt enkelte steder. 7941320[/snapback] -Ding-Ding-Ding We have a winner. Det er nok her problemet ligger, skoleverket tiltrekker seg neppe de beste kandidatene på markedet, og det lillle de kan begrenser seg til Windows. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Det er ikke noe vanskeligere å sette opp og drifte et nettverk med linux-baserte maskiner enn det er med windows. Begge deler krever uansett en viss grad av ekspertise utover det en vanlig lærer har. Å sende noen på kurs for å lære linux-drifting er ikke dyrere enn det er å sende noen på kurs for å lære windows. Og det er langt billigere med et kurs enn det er med lisenser til bare ti maskiner. Så penga er fort spart inn. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Det er ikke noe vanskeligere å sette opp og drifte et nettverk med linux-baserte maskiner enn det er med windows. Begge deler krever uansett en viss grad av ekspertise utover det en vanlig lærer har. Å sende noen på kurs for å lære linux-drifting er ikke dyrere enn det er å sende noen på kurs for å lære windows. Og det er langt billigere med et kurs enn det er med lisenser til bare ti maskiner. Så penga er fort spart inn. 7942335[/snapback] Nuh vel, jeg har satt opp og driftet både linuxbaserte, freebsdbasert, nt-baserte og 2000-baserte nettverk, jeg vil påstå at administrering av brukere o.l. er langt mer intuitivt for en ikke-nerd på windowsplatformen enn det er på unix/linux-platformen. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Tilfeldige lærere har ikke mer peiling på Windows heller... 7941615[/snapback] Jo, det har de faktisk.. 7941750[/snapback] Det kan ikke du si noe sikkert om Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Tilfeldige lærere har ikke mer peiling på Windows heller... 7941615[/snapback] Jo, det har de faktisk.. 7941750[/snapback] Det kan ikke du si noe sikkert om 7942575[/snapback] La oss se.. Windows har en ENORMT stor andel av privat-pc-markedet. Sjansen for at en tilfeldig lærer har langt mer erfaring fra windows enn linux.. er dermed stor. Så jo, det vet jeg. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Tilfeldige lærere har ikke mer peiling på Windows heller... 7941615[/snapback] Jo, det har de faktisk.. 7941750[/snapback] Det kan ikke du si noe sikkert om 7942575[/snapback] La oss se.. Windows har en ENORMT stor andel av privat-pc-markedet. Sjansen for at en tilfeldig lærer har langt mer erfaring fra windows enn linux.. er dermed stor. Så jo, det vet jeg. 7942587[/snapback] Joda, statistikken tilsier vel det, du virker bare litt vel anti-linux her - sansynligheten for at Linux vil spare inn tusener ved bruk på skoler er jo også stor Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 snip Jeg er på ingen måte "anti-linux" jeg har kjørt linux siden du ble født omtrent.. Selv om jeg foretrekker freebsd på mine servere. Poenget er at mange av de nyfrelste overdriver "litt". Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 La oss se.. Windows har en ENORMT stor andel av privat-pc-markedet. Sjansen for at en tilfeldig lærer har langt mer erfaring fra windows enn linux.. er dermed stor. Men i "vanlig" bruk er forskjellene mellom systemene små, og det vil spille liten rolle om man kjører linux eller windows. Her snakker vi isteden om drifting, og de færreste tilfeldige brukere har særlig kunnskap om windows heller, selv om de bruker det hjemme. Tror de vil stå og måpe om du begynner å snakke om fildeling, brukerautentiseing, dns, dhcp... you name it. Lenke til kommentar
meron Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 Det er ikke noe vanskeligere å sette opp og drifte et nettverk med linux-baserte maskiner enn det er med windows. Begge deler krever uansett en viss grad av ekspertise utover det en vanlig lærer har. Å sende noen på kurs for å lære linux-drifting er ikke dyrere enn det er å sende noen på kurs for å lære windows. Og det er langt billigere med et kurs enn det er med lisenser til bare ti maskiner. Så penga er fort spart inn. 7942335[/snapback] Nuh vel, jeg har satt opp og driftet både linuxbaserte, freebsdbasert, nt-baserte og 2000-baserte nettverk, jeg vil påstå at administrering av brukere o.l. er langt mer intuitivt for en ikke-nerd på windowsplatformen enn det er på unix/linux-platformen. 7942403[/snapback] Les litt om t.d. Skolelinux. http://wiki.skolelinux.no/Produktet Og om Windows sitt system er så genialt som du påstår, korleis kan det ha seg at dei fleste som kjører slikt system bruker Novell? Moglegheita for sentralt vedlikehald på Linux er mye enklare enn på Windows. Det vil jo spare mykje tid? Er rimeleg sikker på at folk som kan sin Linux set opp systemet du omtalte mye kjappare enn tilsvarande med Windows. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Det er ikke noe vanskeligere å sette opp og drifte et nettverk med linux-baserte maskiner enn det er med windows. Begge deler krever uansett en viss grad av ekspertise utover det en vanlig lærer har. Å sende noen på kurs for å lære linux-drifting er ikke dyrere enn det er å sende noen på kurs for å lære windows. Og det er langt billigere med et kurs enn det er med lisenser til bare ti maskiner. Så penga er fort spart inn. 7942335[/snapback] Nuh vel, jeg har satt opp og driftet både linuxbaserte, freebsdbasert, nt-baserte og 2000-baserte nettverk, jeg vil påstå at administrering av brukere o.l. er langt mer intuitivt for en ikke-nerd på windowsplatformen enn det er på unix/linux-platformen. 7942403[/snapback] Les litt om t.d. Skolelinux. http://wiki.skolelinux.no/Produktet Og om Windows sitt system er så genialt som du påstår, korleis kan det ha seg at dei fleste som kjører slikt system bruker Novell? Moglegheita for sentralt vedlikehald på Linux er mye enklare enn på Windows. Det vil jo spare mykje tid? Er rimeleg sikker på at folk som kan sin Linux set opp systemet du omtalte mye kjappare enn tilsvarande med Windows. 7942819[/snapback] Kan du vise meg statistikk som viser at de fleste kjører Novell på slike system? Videre kan du også utdype hva du mener med at sentralt vedlikehold er mye enklere på linuxplatformen enn på windows? Og hva baserer du din sikkerhet på at folk som kan sin linux setter opp et system raskere enn windows...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå