Gå til innhold

WinXP starter ikke

Anbefalte innlegg

Har lett litt rundt på forumet her, men finner ikke noe svar som gjør meg klokere.

Jeg skrudde av datamaskinen min ved å holde inne "svenskeknappen", det har aldri vært noe problem før, helt til nå. Nå vil ikke maskina boote. Windows XP bootscreenen går kontinuerlig.

Hardisken er i orden ser det ut til, jeg finner den i bios og den vibrerer normalt.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri skru av datamaskinen på denne måten, selvom du bruker et filsystem med full journaling, så er det forstatt utrolig pnlig hvis noe går galt.

Uansett, jeg tror du bør kjøre chkdsk, dette kan du gjøre fra Recovery Console på Windows XP Cd-en (sett i CD-en, boot fra den, og velg Recovery Console)

Lenke til kommentar

Volumet ser ut til å være i god stand og ble ikke kontrolert. Bruk /p hvis du likevel vil kontrollere volumet.

Tror jeg tar og reparerer windows, eller er det noen enklere måte å ordne dette på?

Endret av Dassen
Lenke til kommentar

Ha, da skulle du prøvd Linux i gode gamle dager,

En sånn avstengning, og hele filsystemet hadde knela.

Du trenger ikke reinstallere, kjør repair.

Men uansett, pga. file locks, og disk caching, så er det absolutt ikke anbefalt å skru av datamaskinen med svenskeknappen(med mindre du må) det er ikke DOS du bruker.

Disk caching kan du skru av(det har jeg gjort), så er det mindre sannsynlig at noe lignende vil skje igjen, pluss at du bruker NTFS (hvis du ikke allerede gjør det)

Når windows åpner en fil, så vil den låse filen, for at andre programmer ikke skal bruke den (lese eller aller verst, skrive) for dette kan gjøre at verdiene i et annet program blir ugyldig, og kan skape kaos.

For å frigjøre disse filene, må windows be alle programmer om å avslutte, grunnen til dette, er for å sørge for at alle programmer får skrevet all data til disken, og lukker seg selv på en forsvarlig måte.

Mange programmer (som Azureus) har også en egen cache funksjon, som betyr at programmet ikke nødvendigvis skriver data på disken med en gang, men samler det i minnet, før den skriver alt på disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...