Gå til innhold

Fotoknudsen gjør om negativer til digitale bilder

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tatt en film med bilder med et EOS 650 m/ EF 70-210mm/4.0 og EF 35-70mm/3.5-4.5.

Tenkte å levere inn til fotoknudsen, og de sier at de vil digitalisere bildene mine.

Hvordan vil kvaliteten bli?

Hvor stor oppløsning vil bildene få på pcen?

Finnes det noen bedre alternativer / løsninger?

Erfaringer med akkurat denne måten å fremkalle på?

Takktakk.. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hentet fra fotoknutsen.no:

"135 film

Man får pt. høyere kvalitet dersom vi skanner bildene dine når du fremkaller filmen. Da blir oppløsningen 1392 x2088 piksler med en filstørrelse på typisk 1,5 til 2 MB. Hvis vi skal digitalisere fra negativremser blir kvaliteten 10x24x1536 piksler med en filstørrelse på mellom 1-2 MB. Når vi digitaliserer negativremser har vi også en ekstra kvalitetsforbedring at vi fjerner støv og striper på negativene digitalt.

APS film

Negativene fra APS film er mindre enn vanlig 135 film, og dette går litt utover kvaliteten både på bildene og digitaliseringen. Resultatet blir bra, men kan nok ikke helt måles med vanlig film som regel. Oppløsningen blir 1024x1856 piksler og filstørrelsen ca 1,5 til 2 MB.

Lysbilder – Dias

Fungerer din gamle lysbildefremviser? Uansett om den gjør det eller ikke, kan vi digitalisere bildene for deg i høy kvalitet. Oppløsningen blir 1600x2400 piksler med en filstørrelse på 1-2 MB som gjør at du kan lett få bildene dine på spennende bildeprodukter, som i en FotoBok eller lerret på veggen. Når vi digitaliserer negativremser har vi også en ekstra kvalitetsforbedring at vi fjerner støv og striper på negativene digitalt.

Papirbilder

Vi skanner også vanlige papirbilder som du skulle ha liggende på loft og i kjelleren. Oppløsningen er avhengig av bildeformatet, men er typisk 1100x1700 piksler med filstørrelser på typisk 0,5 MB. Dette gjør at du lett kan bestille de fleste bildeproduktene vi har med en ok kvalitet."

Min erfaring med dette er at bildene fra cd'n blir mer kornete ved etterkopiering enn hvis du leverer negativene (selv i 10x15cm i den oppløsningen de nevner)

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar
Så ikke så gale ut det?

EDIT: Jeg leverer jo negativene.

7936025[/snapback]

Hvis du tenkte på det siste jeg skrev så mente jeg at hvis du senere skal kopiere bildene vil du få et mer kornete bildet enn hvis du leverer negativene (iallefall min erfaring fra andre liknende tjenester, har ikke prøvd FK sin).

Men for bruk på pc og fremvisninger er det mer enn bra nok, men altså ingen erstatning for negativene (mao. ikke kast dem:P)

Lenke til kommentar
Så ikke så gale ut det?

EDIT: Jeg leverer jo negativene.

7936025[/snapback]

Hvis du tenkte på det siste jeg skrev så mente jeg at hvis du senere skal kopiere bildene vil du få et mer kornete bildet enn hvis du leverer negativene (iallefall min erfaring fra andre liknende tjenester, har ikke prøvd FK sin).

7936271[/snapback]

At bildene blir kornete hvis jeg kopierer de?

Forstod ikke den. Jeg leverer jo negativene. Hva er problemet da?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ang. teksten sakset fra Fotoknudsen...

Hvorfor har de forskjellig oppløsning på negativ (remser) kontra scanning under fremkalling (som også er negativ)?

Igjen er oppløsningen en helt annen hvis man digitaliserer fra dias. Og attpåtil nevner de negativer i avsnittet om dias.

Ok, forskjellig oppløsning kan være fordi de har forskjellige maskiner som leverer forskjellig resultat.

Men hva betyr: 10x24x1536

Aha, kanskje det skal være 1024x1536...

Lenke til kommentar
Bedre å ha litt kornete bilder enn at de fjerner korn. Det går utover detaljgjengivelsen :)

7969508[/snapback]

Selvfølgelig, men det er bedre at kornene ikke er der i utgangspunktet. Du mister i hvertfall detaljer når du skal skrive ut digitale bilder kontra å forstørre negativer.

Som nevnt lengre oppe, selv om du digitaliserer bildene bør du fortsatt ta vare på negativene. Det er bedre å få store kopier fra negativer enn fra digitale kopier

Lenke til kommentar
"135 film

Man får pt. høyere kvalitet dersom vi skanner bildene dine når du fremkaller filmen. Da blir oppløsningen 1392 x2088 piksler med en filstørrelse på typisk 1,5 til 2 MB. Hvis vi skal digitalisere fra negativremser blir kvaliteten 10x24x1536 piksler med en filstørrelse på mellom 1-2 MB. [...]

Lysbilder – Dias

[...] 1600x2400 piksler med en filstørrelse på 1-2 MB [...]

7935996[/snapback]

I forhold til hva du kan få til med en filmscanner, er oppløsningen FotoKnudsen tilbyr, helt elendig, særlig for negativremser. Samtidig er det litt snodig at filstørrelsen er inntil 2MB enten oppløsningen er 1600x2400, 1392x2088 eller 1024x1536.

Lenke til kommentar
I forhold til hva du kan få til med en filmscanner, er oppløsningen FotoKnudsen tilbyr, helt elendig, særlig for negativremser.
Andre butikker leverer opp til seks megapiksler for negativer, og det samme og gjerne mer (på forespørsel) på både dias og papirbilder som skal scannes. Kanskje greit å sjekke litt rundt, enn å bare hoppe på første og beste tilbud?

Fjerning av støv og riper, er også standard på dagens maskiner, og andre tilbyr faktisk fargerestaurering i tillegg (av papirbilder og dias stort sett). Hva slags maskiner man bruker, har også mye å si for kvaliteten. Oppløsning er absolutt ikke alt. Har sett mange skrekkeksempler selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...