Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruktkjøp av mobil. Ble lurt. [sak løst]


supern-

Anbefalte innlegg

For litt under 2 uker siden kjøpte jeg denne telefonen. Selgeren sa at mobilen var 100% feilfri (aldri noen problemer) og at det var garanti på den. Tre dager etter at jeg fikk telefonen sluttet mikrofonen å fungere så jeg leverte den inn på Telehuset. Der sa de at mobiltelefonen var åpnet og div. smådeler var borte så garantien gjaldt ikke lenger (virker som at selger har prøvd å fikse telefonen selv).

 

Hva slags rettigheter har jeg? Jeg sendte han en salgskontrakt han skulle fylle ut som han ikke har levert tilbake hvor det bl.a stod at salget kunne annuleres innen en periode på 14 dager (i dag er det 12 dager siden vi avtalte kjøpet).

 

Kan jeg evt gå til anmeldelse? Jeg har navn, nr, adresse osv. Hvor langt kan jeg komme med dette? Det er vanskelig å få tak i selger. Har prøvd å kontakte selger gjentatte ganger uten hell.

 

Mvh

Endret av supern-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan klarer du å sitte igjen med å ha gjennomført en handel uten at selger har signert en salgskontrakt som du ønsket å bruke?

 

Det eneste du kan gjøre, bortsett fra å prate med selger, er å avgjøre saken i forliksrådet. Det koster deg kr 890,-, evnt dersom du vinner må motparten betale dette. Men i følge annonsa står det hverken noe om tilstand eller kvalitet, så utfallet er vanskelig å avgjøre, samt at det blir ord mot ord.

Lenke til kommentar

Enig i den, men jeg hadde veldig dårlig tid.

 

Dealen var at når jeg hadde betalt og vist kvit. skulle han sende pakken, samtidig som han sendte pakken sendte jeg to salgskontrakter ferdig utfylt fra min side opp til han, som han skulle fylle ut å returnere en av.

 

Ps. Jeg snakket en del med selgeren over msn hvor han garanterte at tilstanden var 100%.

Endret av supern-
Lenke til kommentar
Ps. Jeg snakket en del med selgeren over msn hvor han garanterte at tilstanden var 100%.

7935958[/snapback]

Da er det isåfall avtalt. At han ikke har skrevet under på en kjøpekontrakt gjør ikke deg rettsløs. At du har retten på din side er det liten tvil om. Problemet er å få gjennomført en omgjøring av handelen, hvis selger er uvillig til det..

Lenke til kommentar

Gjør deg selv en tjeneste...glem hele saken og kjøp deg en ny mobil...i en butikk.

 

 

Du har fått mobilen du kjøpte så du kan ikke anmelde han for svindel. Og dette med at mobilen har vært åpnet, hvem er det som sier at det er selgeren som har gjort det? Det kan jo like godt være du som har gjort det...har du beviser på at det ikke er du som har ødelagt den?

Lenke til kommentar
Ikke helt riktig at du kun ha forlikrådet eller anmeldelse:

Om du vil gå via forbrukerrådet, så kan du fint gjøre det.

7938772[/snapback]

I privatkjøp? Hva slags myndighet har de til å håndheve denne saken da?

7940853[/snapback]

 

saken blir sendt til mekling, så til FTU, og dermed avsagt dom. Like greit som forliksrådet.

er jo ikke uten grunn at flere dommer hos FTU omhandler privatkjøp fra private :)

Lenke til kommentar
Og dette med at mobilen har vært åpnet, hvem er det som sier at det er selgeren som har gjort det?  Det kan jo like godt være du som har gjort det...har du beviser på at det ikke er du som har ødelagt den?

7940937[/snapback]

 

Jeg håper ikke det var seriøst ment? Når han garanterer at telefonen er 100% er det han som skal ta skylden uansett hvem som har gjort det. Og tror du jeg ville tatt opp dette hvis jeg hadde vært så dum å prøvd og skru den opp selv? Nei.

Endret av supern-
Lenke til kommentar
Og dette med at mobilen har vært åpnet, hvem er det som sier at det er selgeren som har gjort det?  Det kan jo like godt være du som har gjort det...har du beviser på at det ikke er du som har ødelagt den?

7940937[/snapback]

 

Jeg håper ikke det var seriøst ment? Når han garanterer at telefonen er 100% er det han som skal ta skylden uansett hvem som har gjort det. Og tror du jeg ville tatt opp dette hvis jeg hadde vært så dum å prøvd og skru den opp selv? Nei.

7942959[/snapback]

 

Det blir jo litt flisespikking, men selger har aldri nevnt noe om at den har vært åpnet eller lignende? Han sier det er i 100% fungerende tilstand.

 

Mulig eg som roter litt nå..

Lenke til kommentar
Det er ikke så veldig mye du får gjort tror jeg. Han er tydeligvis ingen ærlig person, så prøv å glem det hele med en gang.

 

Jeg er relativt sikker på at du ikke har noen rettigheter/garantier når det gjelder kjøp fra privatpersoner.

7943778[/snapback]

da tar du nok feil.

 

 

1. kjøpsloven gjelder

2. forbrukerrådet kan hjelpe

3. FTU kan hjelpe

4. Forliksrådet kan hjelpe

 

 

Så jeg vil si han har en god sjanse om han legger ned noe arbeid i dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...