Gå til innhold

Forsikringsak.. trenger hjelp/råd


kensund

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Lillebror var innblandet i ei trafikkulykke i forrige uke. Det som skjedde var at det kom en bergningsbil (av alle ting) i motgående kjørefelt som mistet begge sine hjul på venstre bakaksel (tvillinghjul). Det ene hjulet traff lillebrors Golf II fra 1984..

Heldigvis gikk det veldig bra med lillebror, kun ei ukes sykemelding pga nakkestivhet.

Golfen gikk det ikke så bra med, forsikringsselskapet til motparten mener at bilen kun er verdt 8000 kr og ikke er noe vits å fikse på den.

 

Dette er jo selvsagt vi meget uenig i da lillebror har hatt denne som ett mekkeprosjekt i 3 år (fra han var 15 til 18).

Han tar forøvrig fagbrev mekanisk på tunge kjøretøy i løpet av sommeren.

 

Og det som er enda værre er at siden bilen har så lav verdi, nekter de å gi han en leiebil, siden bilen hans er så lite verdt.. Enda han har brev fra sjefen sin der han jobber om at han trenger bil i forbindelse med jobb.

 

Noen som har noen gode råd på hva vi kan gjøre her?

Føler oss litt maktesløse mot "overmakta"

Endret av kensund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dere er uenig med taksten vil jeg råde dere til å skaffe takst fra en annen uavhengig instans, eventuelt krev ny takst. Få gjerne takst hos bedrifter som har litt "tyngde" i samfunnet, som NAF. (Hvis de tar på seg skadetakst da vel og merke).

 

Har dere fått ny høyere takst så kan dere kreve takst utgiftene refundert.

 

Ellers så kan dere jo stille krav om 8000 + dere får vraket.

 

Hvis bilen har gårr lite og så ellers pen ut så kan dere kreve ny bil med tilsvarende utseende/ km. stand.

 

Ikke godta første takst, forsikringsselskapene pleier som regel å gi undertakst i første omgang.

 

Hvis dere ikke får leiebil så krev å få kompensert hans dokumenterte utgifter ved å komme til jobben. Burde også høre med eget forsikringsselskap om saken, hva de har å si.

 

Man kan også klage på avgjørelsen til forsikringsklagenemnda. Da er det viktig å dolumentere utgifter, samt å få egen takst på bilen.

 

Men hovedregelen i norsk erstatningsrett er dessverre at affeksjonsverdien ikke erstattes, bare økonomisk lidt tap. et brutalt eksempel er hvis du kjører ned en unge og du ikke har gyldig førerkort. Overlever ungen så må du ut med millionbeløp. Dør ungen derimot skal du som regel bare dekke begravelsesutgiftene. Slik at det i enkelte tilfeller kan lønne seg å rygge, rent økonomisk, slik erstatningsreglene er lagt opp.

 

Et annet eksempel er hvis en jeger skyter kaninen du har hatt i 6 år og er veldig knyttet til. Man får bare erstattet kjøpsverdien på kaninen. Har man betalt 100 kr for den, får man bare igjen 100 kr. Det samme gjelder også i ditt tilfelle, men da får fratrekk av bruk og slitasje.

 

Du burde høre hva listeprisen er på tilsvarende bil i dag, så har du en pekepinn på om det er en rettferdig takst eller ikke.

Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar!

 

Er endel ting her som vi kan spinne videre på.

Men iflg forsikringselskapet har ikke han krav på ny bil.. Har du noen linker til fks lovdata på dette?

 

Listeprisen kan bli litt vanskelig å finne, da det er en 84 diesel bil som har gått veldig lite. Og motor etc ble overhalt for kun kort tid siden.

Videre er det vel lagt ned sikkert 10.000 kr i diverse deler på bilen (bremser, dekk, dynamo, lakkering, ja kort sagt det meste i den bilen er byttet)

Så hvis noen har peil på en slik bil kan ha som listepris..

Kan også fremskaffe bilder av bilen om det kan være av interesse.

 

Edit:

Sjekka litt mer no, iflg min bror er følgende montert på/skifta:

Ny frontrute. nye bakaksel med nye foringer, ny håndbrekkvaier, nye bremsetrommler, nye bremsesko foran og bak, nye bremseskiver, nye foringer på hele forstilingen foran. ny radiator, nytt varmeapparat, ny dynamo, ny startmotor, nye topppakninger, ventiler og stempler, ny registerreim, nye drivknuter innvendig å utvendig 4stk, nye baklys, nye støtdempere, ny lakk, nytt glorete ratt..

Endret av kensund
Lenke til kommentar

Vel, du kan ikke regne med og få dekket alt da endel av dette er normalt og bytte på en gammel bil og øker ikke verdien spesiellt myr.

Påkostninger uten kvittering kan du antagelig glemme med engang.

Dog er nok 8000,- kanskje litt snaut når det er en diesel, hva mener dere den er verdt?

Lenke til kommentar

Og det som er enda værre er at siden bilen har så lav verdi, nekter de å gi han en leiebil, siden bilen hans er så lite verdt.. Enda han har brev fra sjefen sin der han jobber om at han trenger bil i forbindelse med jobb.

 

 

Dette finner jeg virkelig interessant. Hva i alle dager har bilens verdi å gjøre med om han skal ha leiebil eller ikke? Hovedpoenget med bilen er jo å transportere din bror, om den er verdt 400.000 eller 10.000 kroner, og motparten i saken har jo effektivt sørget for at dette ikke lar seg gjøre, gjennom å ødelegge den.

 

Som sagt tidligere i tråden, ikke godta noe av våset motpartens forsikringsselskap serverer. Det er bare å klage til rette instanser og stå på.

 

Jeg kan jo nevne at jeg har hatt ganske bra suksess tidligere med å ringe til saksbehandleren i motpartens forsikringsselskap og be om å bli satt over til denne personens nærmeste leder. Det kan ofte være greit å eskalere en sak dersom ting har kjørt seg fast med en udugelig saksbehandler. Min sak, som hadde blitt trenert i månedsvis, ble løst på uken da sjefen kom på banen.

Lenke til kommentar

Ser på Finn.no at Golfer med diesel fra rundt 1987 ligger på rundt 10. 000 kr, de fra 84 ligger på 4000 kr.

 

Så jeg vil ikke si at han fikk noe skambud fra forsikringsselskapet. Dessverre er det e ngammel bil, og man får kun erstattet dens økonomiske verdi.

 

Dagens listepris får dere av en VW/ Audi forhandler.

 

 

I stedenfor å kreve noe nytt fremkomstmiddel, så ville jeg nok heller satset på å få utbetalt beløpet og få erstattet det meste av utleggene dine. Jeg håper broren din har kvittering på alle delene som han har skiftet, da står han sterkere. Men selvfølgelig ting som bremser etc. er jo slitedeler.

 

Jeg mistenker litt også at takstmann har tatt hensyn til dette i taksten, spesielt når 84 mod. diesel selges til bare rundt 4000 kr.

 

Ellers er det jo bare å skaffe/ kreve ny takst av selksapet, eller gjøre det på eget iniativ. Men noen gullgruve må dere ikke tro det er så dere ikke blir skuffet. Gamle biler har dessverre mest bare affeksjonsverdi og ikke økonomisk verdi. Spesielt samlebåndsbiler.

 

Et triks kan jo være å godta tilbudet på 8000 mot at dere får utlevert vraket f.eks.

Hvis ikke motor og slike deler er skadet så er det enten å kjøpe ny golf med ok karosseri og starte og bytte deler, pusse opp vraket, eller selge delene. Kan fort tjene noen slanter ekstra på det.

 

Så konklusjonen min sånn som det ser ut til er at budet ikke var så galt allikevel. tatt i betrakning at det er en såpass gammel bil.

Lenke til kommentar

På så gamle biler blir det feil å gå etter listepris, nettopp fordi listeprisen er langt ifra virkeligheten i de fleste tilfeller.

 

Du skal få dekket utgiftene ved å få kjøpt en tilsvarende bil i tilsvarende stand. Jeg har selv et eksempel som kan illustrere dette, selv om mange kanskje har lest det tidligere.

 

Jeg ble påkjørt i min 1983 opel, som var kjøpt for 1500 kroner og påkostet ca 1000 kroner gjennom det følgende året jeg hadde den. Forsikringsselskapets takstmann mente det holdt at vi sendte han bilder av bilen slik at han slapp å komme til oss for å taksere bilen. Bilder ble sendt (av vraket) og etter noen dager fikk jeg til svar at den var taksert til ca 4000 kroner. Det var jo tross alt en gammel bil. Dette godtok jeg ikke og argumenterte at det ikke var mulig å finne en likeverdig bil til 4-5000 kroner. Kravene den isåfall måtte oppfylle var at den måtte være tilnærmest rustfri i karroseriet, bilen skulle ikke ha gått noe særlig mer enn 128000km (slik den kolliderte), bilen måtte være eugodkjent nylig og ellers i god stand. Opelen hadde tross alt mange år igjen før den ville gitt opp for egen hånd.

 

Neste tilbud fra selskapet ble på 8000 kroner. Jeg kom da med kvitteringer på at clutch, støtdempere fram og div andre småting var byttet. Neste tilbud var på 9000 kroner. Jeg var fortsatt ikke fornøyd og argumenterte med at årsavgift måtte betales da jeg måtte kjøpe ny bil før 15.mars. Omregistreringsavgift måtte også dekkes, mente jeg.

 

Endte opp på 10000 kroner pluss at jeg fikk beholde vraket (og vrakpanten). Solgte noen småting og leverte bilen til hugging. Da satt jeg igjen med litt over 12000 kroner.

Lenke til kommentar
Du skal få dekket utgiftene ved å få kjøpt en tilsvarende bil i tilsvarende stand. Jeg har selv et eksempel som kan illustrere dette, selv om mange kanskje har lest det tidligere.

 

Ja, det stemmer at man skal få dekket alle sine økonomiske tap.

 

Listepris er greit å ha som utgangspunkt, da vet man litt mer hvordan ståa er mener nå jeg. Men selvfølgelig, det ka nfort bli missvisende med så gamle biler.

 

I dette tilfellet er det vel bare omregistreringsavgiften som er aktuelt å få dekket, siden eier ikke har betalt inn årsavgiften enda. Dessuten slipper han det hvis vraket hugges før 20 mars.

 

Men uansett er det abre å stå på som sagt, og ikke gi seg før tilbudet er rimelig.

Lenke til kommentar
Ser på Finn.no at Golfer med diesel fra rundt 1987 ligger på rundt 10. 000 kr, de fra 84 ligger på 4000 kr.

 

Jeg mistenker litt også at takstmann har tatt hensyn til dette i taksten, spesielt når 84 mod. diesel selges til bare rundt 4000 kr.

Det spørs hva slags bil man får for kr.4000 mildt sagt. Ringer man å forhører seg om hva som trengs og gjøres på biler i den prisklassen, er det oftest litt av hvert.

 

Bilen det her er snakk om høres ut til å være over gjennomsnittet velholdt, tatt årsmodel i betraktning, og er kostet på flerfoldige tusner av kroner;

 

Sjekka litt mer no, iflg min bror er følgende montert på/skifta:

Ny frontrute. nye bakaksel med nye foringer, ny håndbrekkvaier, nye bremsetrommler, nye bremsesko foran og bak, nye bremseskiver, nye foringer på hele forstilingen foran. ny radiator, nytt varmeapparat, ny dynamo, ny startmotor, nye topppakninger, ventiler og stempler, ny registerreim, nye drivknuter innvendig å utvendig 4stk, nye baklys, nye støtdempere, ny lakk, nytt glorete ratt..

 

Som flere har nevnt så avhenger evt. høyere erstatningsbeløp kanskje av om hvor mye som kan dokumenteres med kvitteringer/verksted regninger, og evt. når disse tingene ble utført?

 

EDIT: Burde ikke dette også være en politi/straffesak?

 

Lillebror var innblandet i ei trafikkulykke i forrige uke. Det som skjedde var at det kom en bergningsbil (av alle ting) i motgående kjørefelt som mistet begge sine hjul på venstre bakaksel (tvillinghjul). Det ene hjulet traff lillebrors Golf II fra 1984..

Heldigvis gikk det veldig bra med lillebror, kun ei ukes sykemelding pga nakkestivhet.

 

Jeg har ikke greie på tunge kjøretøy, men 2 stk. hjul faller bare ikke av sånn helt plutselig vel? Det kan kanskje være et uhell, men kanskje også bero på slurv av sjåfør/firmaet, og manglene vedlikehold på egne kjøretøy. Og siden det ble personskade også, så burde forsikringsselskapet deres føle seg temmelig spake. Av den grunn også burde det være mulig for broren din å gå hardt på her, evt. vurdere advokat bistand/forespørsel.

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...