unwill Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Det har blitt satt opp trådløst internett i huset, total 6 PCer, dette her er et 3 hus så ingen tykke betongvegger som blokkerer signaler, og trådløs routeren står i midten av huset, alle PC/Mac er i samme plan. Den bærbare Macen mister signal ganske fort når man beveger seg fra routeren. Ca 8-10 meter fra routeren begynner signalene å bli så dårlig at nettet blir veldig ustabil. Dette er gjennom 1 trevegg og en gipsvegg. Og routeren er av typen: D-Link DI-524. Man skulle jo tro at 10 meter ikke var et problem i et trehus ? eller tar jeg feil? 1: Hva kan jeg gjøre? Er det noen instillinger på routeren eller på Macen jeg kan gjøre? 2: Og dersom jeg må kjøpe blir det da bedre antenne til routeren? annen router? en extender til router, eller en ekstern sak til Mac ? (enkelst og best økonomisk) Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Tror det er gipsveggen som demper signalene dine. Enklest løsning er trolig homeplug (nettverk over strømnettet). Lenke til kommentar
unwill Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 syns jeg leste om noe sånt for en stund tilbake uten å være spessielt imponert over resultatet. Også er det en bærbar Mac så den bør ikke ha fast TP. Hadde det vært en bærbar PC hadde jeg sikkert bare kjøpt en USB eller PC-Card til den, men har så lite peiling på Mac'er. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Skal man ha god dekning i et hus bør man vurdere MIMO / PreN som har flere antenner/sendere. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Buffalo har en bra og billig router: http://www.techlife.no/PartDetail.aspx?q=p...24;c:36173;r:pg Lenke til kommentar
unwill Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Takk, prisen var jo ikke så skremmende, så om den virkelig gir bedre dekning hadde det vært supert. Får google litt på hva MiMo/PreN er for noe ^^; Lenke til kommentar
steveak Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Pre-N (routere bygd før standarden er offisielt lansert) eller 802.11n som den nye standarden heter gir bedre dekning og høyere ytelse. Har du en macbook eller macbook pro av nyere dato (c2d cpu) kan du softwareoppgradere det innebygde nettverkskortet på applestore (koster den nette sum av 12 kroner) til å støtte den nye n standarden. Da får du bedre dekning OG høyere trådløs hastighet. 802.11n routere begynner det å bli godt med selv om prisen er noe høyere enn b/g routerne. Rundt tusenlappen. Men n er jo fremtiden og gir mye høyere ytelse, bedre rekkevidde etcetc....bakoverkompatibelt er det også. Du kan jo godt kjøpe eksterne nettverkskort til mac'en også. F.eks. USB-pinner. Applestore er en fin plass å starte... Disse koster jo bare et par hundrelapper, men vet ikke om de gir deg noe bedre dekning. Men tror det beste er å skaffe en router med bedre rekkevidde, f.eks. en 802.11n. Da er du nesten garantert god dekning over hele huset vil jeg tro + langt raskere overføring av data. F.eks. den nye http://www.apple.com/no/airportextreme/ Eller noen av disse: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322482 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=40253 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=40313 Her litt om 802.11n standarden: http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#802.11n Edit: MIMO er vel et annet navn på 802.11n. Verdt å ta med seg... Takk, prisen var jo ikke så skremmende, så om den virkelig gir bedre dekning hadde det vært supert. Får google litt på hva MiMo/PreN er for noe ^^; 7938471[/snapback] Endret 14. februar 2007 av steveak Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 syns jeg leste om noe sånt for en stund tilbake uten å være spessielt imponert over resultatet. Også er det en bærbar Mac så den bør ikke ha fast TP. Hadde det vært en bærbar PC hadde jeg sikkert bare kjøpt en USB eller PC-Card til den, men har så lite peiling på Mac'er. 7937475[/snapback] Atheros-kortene er veldig godt støttet i Linux igjennom MADWIFI, du kan jo skjekke om dette også er tilfelle for OSX? Du er nok desverre ikke den første til å klage over "mac+trådløst=sucs"... Lenke til kommentar
steveak Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Vel, jeg har dekning 60 meter fra min hundgamle basestasjon som er en SMC Pre 802.11g på min macbook. Og 40 meter uttafor huset i tillegg...(trehus) Men det er desverre noe dårligere effekt på innebygde nettverkskortee i de eldre powerbook'ene/ibook'ene. En billig løsning i så måte er jo å kjøpe et pcmcia trådløstkort hvis du har en powerbook f.eks. Ulempen er jo at du får kortet "laust" på siden (ofte med antenna) slik som mange bærbare pc'er. Forøvrig er det et Atheros kort som er i macbook/macbook pro (støtter 802.11a/b/g/n standarden) og det heter Atheros AR5008... syns jeg leste om noe sånt for en stund tilbake uten å være spessielt imponert over resultatet. Også er det en bærbar Mac så den bør ikke ha fast TP. Hadde det vært en bærbar PC hadde jeg sikkert bare kjøpt en USB eller PC-Card til den, men har så lite peiling på Mac'er. 7937475[/snapback] Atheros-kortene er veldig godt støttet i Linux igjennom MADWIFI, du kan jo skjekke om dette også er tilfelle for OSX? Du er nok desverre ikke den første til å klage over "mac+trådløst=sucs"... 7943365[/snapback] Lenke til kommentar
unwill Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 Dumt spørsmål: Funker "vanlige" PMCIA og USB penner på Macen (de som er beregnet til PC?) Kan ikke huske å ha sett Mac drivere på de... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Det må du nok sjekke fra penn til penn - noen funker sikkert flotters, andre ikke i det hele tatt. Men mac har da pcmcia-spor har de ikke? Mener å ha sett det på powerbook i allefall... Utrolig mer praktisk med noe som stort sett er inne i maskinen enn noe som står og dingler på en tynn stilk fra en usb-port... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå