Gå til innhold

Rengjøre objektiv linsen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan bruke en brille klut, bare den ikke er for grov slik at du får riper. Jeg vil anbefale hvis du skal rengjøre skikkerlig at du skaffer deg noe middel, foreksempel en spray som gjør at det blir ekstra rent, eller så er det bare å puste litt på det så det blir dogg, og tørke over, kommer det støv bare blåser du hardt, slik at støvet blir borte, uten at du får spytt på det, da er det bare å starte om igjen :p

Lenke til kommentar
Du kan bruke en brille klut, bare den ikke er for grov slik at du får riper. Jeg vil anbefale hvis du skal rengjøre skikkerlig at du skaffer deg noe middel, foreksempel en spray som gjør at det blir ekstra rent, eller så er det bare å puste litt på det så det blir dogg, og tørke over, kommer det støv bare blåser du hardt, slik at støvet blir borte, uten at du får spytt på det, da er det bare å starte om igjen :p

7934691[/snapback]

 

 

Det er en myk brille klut ja :)

Lenke til kommentar

Mhm, jeg har åpenbart utsatt innkjøpet for lenge. Får skrape sammen noen få hundrelapper til UV når jeg klarer.

 

(Det er forresten ikke så farlig skade som det høres ut. To bittesmå merker i coatingen. Kan ikke sees med mindre du har objektivet i riktig vinkel og kikker nært. Siden linsa er inne til justering har jeg fortsatt garantien på plass også.)

Endret av pederk
Lenke til kommentar

Nå er vel coatingen på objektive ganske slitesterkt og mitt har ikke tatt skade av å bli tørket med både det ene og det andre (genser, microfiber, brilleklut, tørkepapir).

Fordel med UV filter er at det er mye enklere å vaske det flate runde filteret enn den buede linsen på objektivet, bare kjøp et bra UV filter slik at det ikke påvirker bildekvaliteten slik de billige kan.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler sterkt at man tar en tur innom sin nærmeste optiker og ser om de har våtservietter for rens av linser (bla. briller, kikkerter).

 

Jeg bruker Essilors servietter for "all types of multicoated lenses" og det fungerer utrolig mye bedre enn den gamle mikrofiberkluten.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler sterkt at man tar en tur innom sin nærmeste optiker og ser om de har våtservietter for rens av linser (bla. briller, kikkerter).

7936189[/snapback]

Jeg hadde slike jeg og. Hadde... Veldig praktisk å ha siden du vet at det ikke er noe tull på dem, og de er greie å ha i bagen.

Lenke til kommentar
Spurte om dette på fotovideo, han sa at optikerkluter gjerne er smurt inn med diverse drit, og er ikke anbefalt.

7946112[/snapback]

Hva mener du med "optikerkluter"?

 

Om du refererer til våtserviettene, så er det kanskje ikke så lurt å bare spørre den som ikke selger det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

"Optikerservietter" er veien å gå. Her er du sikret at du ikke drar støvkorn over linsa. Mikrofiberkluter renser _mekanisk_, og lager mikroskopiske riper i coatingen hver gang du bruker dem. Etter flere års bruk får man problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...