lillepille Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 Okei, nå har jeg altså skaffet meg Nikon D200. Ikke har jeg noe erfaring med speilreflekskameraer fra før av heller, så dette er litt av en utfordring for meg! Men jeg eeeelsker utfordringer. Kjøpte pakke, Nikon D200 m/AF-S 18-70mm DX. Noen vil kanskje mene at jeg aldri skulle ha kjøpt meg et slikt kamera, da mine erfaringer og evner ikke er så gode. Men de skal utvikles da Tok mitt ALLER FØRSTE bilde med dette kameraet. (Manuell instilling, har ikke prøvd automatisk enda) Har ikke redigert på dataen. Hva synes dere? (ikke slakt meg helt da, jeg vet det ikke er så bra, og motivet er brukt ofte) Bare kom med noen innspill det Vet at mange av dere er noen kløppere på photoshop og redigeringsprogram. Selv er jeg ikke så bra, så kom gjerne med tips om hva jeg kan forandre på osv Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 Tja, et meget pent, dog litt kjedelig bilde. Jeg er veldig fan av ting som blir blurret i bakgrunnen, og får noe som er litt spesielt i forgrunnen, men bakgrunnen kunne vært mer spennende. Grenen veier opp for det en del, med å være så grønn som den er. Jeg pleier som oftest å ta slike bilder på kirkegårder, har ett, som du kan se her: ikke så spennende det heller, men noenlunde brukbart, med en litt spennende bakgrunn (om du kan kalle det det, så er det i hvert fall NOE i bakgrunnen). Ellers skal du ha cred for et utrolig bra førstebilde med nytt speilrefleks. ^^ Må si du har gjort et godt valg Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Syns det ser bra ut. Likte selve granen bedre enn snøen som var på den. SNøen var lissom halvsmeltet og ferdig (ikke din feil tho)... Skulle gjerne sett at du lastet opp ett bilde med bedre kvalitet, slik at jeg kunne se det større. EDIT: Jeg syns bakgrunnen din var litt for rotete og forstyrrende for min del eplefe. Bedre med litt roligere. Uansett, lillepille, kanskje du kunne klippet bort det på høyre side. Likte ikke grenen der. Tror kanskje formatet på selve bildet blir litt rart da tho :/ Endret 13. februar 2007 av Mixy Lenke til kommentar
lillepille Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 Bra med kritikk... å jo, snøen er ikke så fin Den har vært her i 2 uker nå, veken med regn bare en masse minusgrader (litt pluss og da) - derfor er den så blass. Hadde det vært nysnø, hadde det sikkert vært mye finere. Eplefe: tar kanskje opp det tipset. Bakgrunnen kan jo være spennende. Trossalt så var det ikke noe annet en greiner og slikt på mitt, men har det til neste gang Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 Slik jeg føler det, er det lettere å ta gode nærbilder, enn bilder på distanse. Jeg har i alle fall en tendens til å like mange av nærbildene til "amatørfotografet", i forhold til landskapsbildene og slikt. I like it clean Lenke til kommentar
lillepille Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 Skal prøve å få lagt opp et landskapsbilde så du får se? Tror jeg tok et skjønner du... men det var bare test det også... forventer ikke så mye av meg selv akkurat nå. Har jo trossalt bare vært eier av et slikt kamera i noen timer Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 Synes det var veldig bra jeg, men så er jeg ikke så kritisk som mange andre her inne! Jeg er i samme situasjon som deg - fersk eier (det vil si, jeg har ikke fått kameraet enda, mest sannsynlig i morgen) av et speilreflekskamera, uten noen som helst egentlig erfaring, annet enn en interesse for bilder. Jeg ble møtt av noen kritiske blikk rundt omkring som mente at jeg ikke burde kjøpe et så dyrt kamera uten å ha satt meg inn i det fra før, men det mener jeg er tull. Et sted må man begynne, og hvorfor ikke bare begynne på toppen? Skaffet meg også boka "Digital fotografi i praksis" for å sette meg mer teoretisk inn i det, og den er ganske opplysende og nyttig, kan anbefales. Lykke til! Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 For å være ditt første bilde må jeg si du skal være fornøyd.. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 Enig med Valeur, jeg syns du burde være riktig så fornøyd med det bildet som er ditt aller første med digital speilrefleks, er imponert over at du brukte manuelle instillinger på ditt første bilde. Har du ingen fotoerfaring fra tidligere? Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Snøen og greina er for mørkt, men det er ingen sak å gjøre bedre senere. Ellers er det bra til å være første bilde. Edit: Jeg ville fjernet greina til høyre i bildet, den er ganske forstyrrende. Endret 13. februar 2007 av Snirfle Lenke til kommentar
lillepille Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Hewitt: folk sendte meg og kritiske blikk, så vi er i samme situasjon vil jeg si. Hvis vi skal begynne med fotografering og synes det er morro, klarer vi vel å utvikle våre evner med gode kameraer, gjør vi ikke? Valeur: Takk Autoxave: Det er mitt aller første digitale speilrefleks. Har ingen erfaring fra før (med speilrefleks) Har bare hatt et dårlig digitaltkamera (vanlig) som det bare er å klikke på, og kanskje du får et nogenlunde godt bilde (hvis du er superheldig) Det første jeg gjorde (da jeg fikk kameraet) var å slå av det automatiske. Domt, kanskje, men likevel - jeg må jo lære? Snirfle: Snøen og greina er mørk. kanskje pågrunn av at det ble tatt i skyggen? jeg aner ikke. Ja, greina til høyre er forstyrrende. Det ser jeg Takk for tilbakemeldinger Setter pris på det Endret 13. februar 2007 av lillepille Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 Snirfle: Snøen og greina er mørk. kanskje pågrunn av at det ble tatt i skyggen? jeg aner ikke. Ja, greina til høyre er forstyrrende. Det ser jeg 7937635[/snapback] Skygge har ikke så mye å si. Den gode nyheten er at det er ganske greit å gjøre det annerledes. Greia er at lysmåleren har latt seg lure av alt det lyse som er rundt selve motivet, og som en følge av det blir motivet undereksponert. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 Autoxave: Det er mitt aller første digitale speilrefleks. Har ingen erfaring fra før (med speilrefleks) Har bare hatt et dårlig digitaltkamera (vanlig) som det bare er å klikke på, og kanskje du får et nogenlunde godt bilde (hvis du er superheldig) Det første jeg gjorde (da jeg fikk kameraet) var å slå av det automatiske. Domt, kanskje, men likevel - jeg må jo lære? Takk for tilbakemeldinger Setter pris på det 7937635[/snapback] Overhodet ikke dumt å slå av automatiske innstillinger, rett og slett genialt! Lærer mye raskere om fotografering på denne måten! Lenke til kommentar
lillepille Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. februar 2007 Skygge har ikke så mye å si. Den gode nyheten er at det er ganske greit å gjøre det annerledes. Greia er at lysmåleren har latt seg lure av alt det lyse som er rundt selve motivet, og som en følge av det blir motivet undereksponert. Okei da vet jeg det og Satt i går å prøvde forskjellige funksjoner, som ISO verdier, kvaliteter, fokus, eksponering, lukker og mye mer (ufattelig hvor mange instillinger det er). Fikk noen dårlige bilder utav det, men lærte mye. Nå vet jeg (sånn nogenlunde) hva jeg trenger når jeg fotograferer inne i dårlig lys osv. Men jeg kan jo alltids bli bedre. Overhodet ikke dumt å slå av automatiske innstillinger, rett og slett genialt! Lærer mye raskere om fotografering på denne måten! Ja, det var det jeg håper på, å lære mye raskere. Synes det er litt dumt å bruke automatisk da (hvis du da ikke fotograferer øyeblikksbilder) For da er det liksom ikke dine egne bilder, men kameraets. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå