Gå til innhold

Enkle naturvitenskaplige forsøk

MagnusW

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på om noen har eksempler på enkle, men morsomme, naturfaglige forsøk? Helst da med ting jeg lett får tak i.

Har nettopp gjort et forsøk hvor jeg skulle teste om (les: bevise at) vannet (ikke) stiger når isen i det smelter. Det var egentlig morsomt, men fryktelig lett. :p Trengte ikke mange ting.

Forsøkene må gjerne være litt ekstreme. F.eks. at noe blir veldig kaldt, eksploderer, lager litt lyd, ryker osv. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krystaller og krystallisering kan man også gjøre mye med. Strøm og magnetisme. Kansje bygge en elektromagnetisk kanon?

Kan jo komme med oppskriften på den, dersom du LOVER at du får hjelp av f.eks. naturfagslærer til gjennomføring. Det er forholdsvis enkelt, men lærer bort litt om magnetisme... Og så er det fryktelig gøy da :) Ikke at man stort sett har utstyr til å kjøre det hjemme, men det er standard på skoler...

Lenke til kommentar

Ta en-to spoler, seriekople dem (pass på rotasjonsretning samme vei!), og kople dem til en bryter av typen "telegraf", som kan åpne å lukke fort. Kan også være en god idé å kople inn en motstand ("power resistor") med R-verdi slik at strømmen ikke kan bli mer enn ca 10 amperé ved 230 V (U=RI).

Stikk en jernkjerne igjennom dem, slik at den stikker 5-10 cm over toppen av spolene.

Legg en metallring over toppen på jernkjernen.

Kople oppsettet til stikkontakten (DERFOR skal du ikke gjøre dette aleine! 230V RMS ikke trygt å få støt av, samt at eksperimentet ikke bør gjøres med råttne, treige sikringer. Derfor 10A-motstanden, slik at strømmen aldri kan bli større en dette), og skru på strømmen med en kort puls (maks 1 sekund).

Idiellt sett burde det vært likestrømskilde, men ingenting er perfekt...

Når du skrur på strømmen, vil du sette opp et magnetfelt med retning enten opp- eller ned, som øker raskt.

Det er slik at dersom du har et magnetfelt som øker igjennom en spole/metallring/etc, vil du få satt opp en strøm i spolen som igjen setter opp et magnetfelt omvendt vei. (Oppsett av strøm i spole: Lenz's lov, Spole -> magnetfelt: høyrehåndsregel: Legg høyre hånd rundt spolen slik at fingrene peker med spolens strømretning. Tommelen peker da i retningen til magnetfeltet).

Kort sagt har du fått laget to magneter med polene hver sin vei. To ganske kraftige magneter (ikke stå bøyd over...) :D

Det sies at en slik en ble skutt fra kateteret i store fysiske auditorium, og opp i hullet i taket over, hvor div. lerret etc. kom ned fra tidligere. Det er sikkert 7-8 meter opp dit...

Lenke til kommentar

Enkle forsøk:

- Svovelsyre og sukker i samme glass; black snake.

- Ballong med CO2; opplev en tung ballong.

- Kvikksølv; utrolig hvor morsomt man kan ha med litt kvikksølv.

- Blypenn-bly som motstand i en krets.

Slik man driver med i realfagstimer på VGS når man ikke har noe å gjøre.

Lenke til kommentar

En ting vi gjorde i fysikktimen:

Får å sjekke hvordan en optisk kabel fungerer.

Du trenger:

melkekartong e.l

sugerør e.l

laserpenn

vann

lommespeil

Sett ett speil ned i en melkekartong. skjær et lite hull i siden på melkekartongen og putt ett sugerør inni.

Fyll kartongen med vann.

Det vil nå bli en vannstråle ut fra sugerøret.

Sikt laserpennen på speilet så lyset bli reflektert inn i sugerøret.

Lysstrålen vil nå bli "sperret" inni vannstrålen og lyse ut fra enden av strålen.

dette fenomenet kalles totalrefleksjon. Det skjer ved at når en lystråle kommer inn fra en viss vinkel vil hele strålen bli reflektert.

post-34501-1171474776_thumb.jpg

Endret av portis
Lenke til kommentar
Enkle forsøk:

- Svovelsyre og sukker i samme glass; black snake.

- Ballong med CO2; opplev en tung ballong.

- Kvikksølv; utrolig hvor morsomt man kan ha med litt kvikksølv.

- Blypenn-bly som motstand i en krets.

Slik man driver med i realfagstimer på VGS når man ikke har noe å gjøre.

7942794[/snapback]

Ahh, mye morsomt der. CO2-saken er faktisk ganske slående. Det er flere måter man kan gjøre dette på, den som er enklest å skaffe materialer til er vel natriumkarbonat (natron) (4 teskjeer) + eddik (1 dl 7%) - putt det i en 1/2-litersflaske og tre en ballong oppå (du legger natronen inni ballongen før du trer den over).

Noe heftigere er det å bruke tørris - men IKKE skru på korken!

Det er ikke spesielt gøy når du har en diger bulende flaske som du vet vil kaste "shrapnel" ut over det hele, men hvor tørrisen har frosset inne, og du vet du må slå på den etc. for å få den til å gå av... Noen ganger skal det nesten ingenting til, andre ganger må du dræle til med en jernstang etc. ...

Men å sprenge ballonger med tørris er 100% ufarlig :)

Blyantbly ja :) Das ist sehr viel morro :) Du trenger ca. 12 V og en spenningskilde som greier å levere en del (2-3 A) strøm. Helst et par klyper (det blir skikkelig varmt, du kan ikke legge det ned på bord etc, digert svimerke :innocent: ) og noe som løfter det opp fra bordet.

Så er det bare å skru på strømmen :)

Hmm... Det stemmer - jeg hadde en plan om å gjøre det der i CO2, dvs. ha et glass med tørris i bunn, og gjøre det forsøket "nedsenket" i tørrisen :)

Vel, jeg har tilgang til tørris, og strømkilde burde la seg fikse... :whistle:

Lenke til kommentar

Brygg øl. Regn på forhånd ut hvor mye karbohydrater dere trenger for å få 4,5 volumprosent. Ta en fredagskveld og sjekk ut om alkoholnivået stemmer.

(Dette gjør jeg jevnlig. Regningen blir dog ikke så utfordrende når man har gjort det et par ganger...)

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg høre av kjemilæreren at nitrogenjodid var et morsomt stoff.

Det er fuktig mens du lager det, men når du lar det ligge og tørke vil det etter hvert eksplodere av seg selv. Jeg har ikke peiling på hvordan du lager det, men det hørtes morsomt ut (og litt farlig selvfølgelig). OK. Dårlig forslag. Verken enkelt eller ufarlig. :)

Natrium i vann er også morsomt å se på, men det er ikke så lett å få tak i natrium. Da må du nok spørre læreren din.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Du lager Nitrogentrijodid ved å blande jod-krystaller og ammonium hydroksid(salmiakk skal visst fungere)

Stoffet er ikke helt trygt når det er bløtt heller, så det er ikke noe man lager mye av. Størkner det kan det detonere(ja, det er et HE) av sin egen vekt.

Funker bra til practical jokes, smøre i nøkkelhull :p

Men du kan jo lage hydrogen ved å blande syre med uedelt metall!(f.eks Alu folie og HCL)

Og du kan lage deg indikator av å koke rødkål og sile safte, for så å finne ut hva som er syre og hva som er base!

Lenke til kommentar

<barnsligheter>

Hmm... Husker vi hadde planer om å skrive "satan ser deg" på skolegården med natrium... Det hadde blitt så fint når det regnet :)

Eller på gulvet (steinheller), i småååå mengder.. Plask, litt vann fra vaskepersonalet *flamm*...

</barnsligheter>

Lenke til kommentar

Det er fuktig mens du lager det, men når du lar det ligge og tørke vil det etter hvert eksplodere av seg selv. Jeg har ikke peiling på hvordan du lager det, men det hørtes morsomt ut (og litt farlig selvfølgelig).

7945099[/snapback]

Dette fikk vi se på knallforelesningen på Researchers' Night på NTNU i høst. Professoren hadde lagt litt på et fat og lagt en glassklokke over, som han tok av i starten av forelesningen. Han fortalte da det som du skriver over, og føyde til at problemet var at det var vanskelig å si NÅR stoffet ville gå i luften, bare at det ville skje på et eller annet tidspunkt. Så fortsatte han med demonstrasjonen, og etter hvert smalt det da skikkelig.

Lenke til kommentar
Det er nevnt mange ganger på dette forumet. Dessverre.
Det er fuktig mens du lager det, men når du lar det ligge og tørke vil det etter hvert eksplodere av seg selv. Jeg har ikke peiling på hvordan du lager det, men det hørtes morsomt ut (og litt farlig selvfølgelig).

7945099[/snapback]

Det er morsomt, men det er også svært farlig. Jeg ser mange farlige forslag på dette forumet, men dette stoffet er det eneste jeg rutinemessig advarer mot.

Det finnes mange misforståelser rundt stoffet, bl.a. tror mange at det er trygt når det er fuktig. Det er det ikke. Og som det kommer frem av Wikipedia-artikkelen du linker til, er det uhyre følsomt. At alfastråler er nok til å sette av svineriet, er nytt for meg, men det kan forklare at en ikke kan lagre det.

Lenke til kommentar
<barnsligheter>

Hmm... Husker vi hadde planer om å skrive "satan ser deg" på skolegården med natrium... Det hadde blitt så fint når det regnet :)

Eller på gulvet (steinheller), i småååå mengder.. Plask, litt vann fra vaskepersonalet *flamm*...

</barnsligheter>

7945558[/snapback]

Jeg hørte om en gymnaslærer som skulle rydde opp i kjemilageret. Han kom over endel natrium som han trodde hadde oksydert, så han (av alle merkelige påfunn) tømte det ut gjennom vinduet i en snøfonn. Det viste seg at alt var ikke oksydert, og det så ut som om snøen tok fyr.
Lenke til kommentar
Sjekk om du kan steke en pølse med 230V og dimmer  :thumbup:

Vennligst rapportér resultater fra idéene i denne tråden.

7963874[/snapback]

Trenger ikke dimmer..

Vi gjorde det slik: skrelte to kabelender ca 4 cm og koblet de til et støpsel i andre enden.. Stakk de skrelte endene i hver ende av grill eller winerpølsa. la den på bordet og satte i kontakten noen sekunder, og pølsa var ferdig varm..

Slik hadde vi pølsefest..

Går fint å spise dem og. Bare ikke ta på dem mens strømmen er på..

:innocent:

Lenke til kommentar
<barnsligheter>

</barnsligheter>

7945558[/snapback]

Jeg hørte om en gymnaslærer som skulle rydde opp i kjemilageret. Han kom over endel natrium som han trodde hadde oksydert, så han (av alle merkelige påfunn) tømte det ut gjennom vinduet i en snøfonn. Det viste seg at alt var ikke oksydert, og det så ut som om snøen tok fyr.

7967733[/snapback]

Fikk høre av kjemilæreren min i fjor at en annen kjemilærer på skolen i en kjemitime for noen år siden hadde testet natrium i snøen. Det hadde ikke antent med det samme, så en elev hadde nærmet seg stoffet for å "sjekke" hva som foregikk, og resultatet var visst en brannskade og tur til legevakten. Så en skal nok ikke spøke med natrium heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...