Gå til innhold

Trenger jeg 4 GB minne?


titus

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC med coreduo E6400, klokket opp til ca 3,15GHz. Og så har jeg blitt sittende med 2x1GB Corsair 5300 value + 2x1GB Kingston Hyper X 6000.

 

Med slapp timing på rammen, går maskinen greit med alle brikkene på plass, men jeg synes ikke det er noen særlig forskjell på 2 og 4 GB installert...

 

Jeg bruker windows XP og har ingen planer om å bytte til Vista.

 

Har ATI X1900GT skjermkort, spiller mest litt eldre spill...

 

Har jeg noen nytte av 4GB, eller bør jeg selge 2 brikker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en PC med coreduo E6400, klokket opp til ca 3,15GHz. Og så har jeg blitt sittende med 2x1GB Corsair 5300 value + 2x1GB Kingston Hyper X 6000.

 

Med slapp timing på rammen, går maskinen greit med alle brikkene på plass, men jeg synes ikke det er noen særlig forskjell på 2 og 4 GB installert...

 

Jeg bruker windows XP og har ingen planer om å bytte til Vista.

 

Har ATI X1900GT skjermkort, spiller mest litt eldre spill...

 

Har jeg noen nytte av 4GB, eller bør jeg selge 2 brikker?

7933519[/snapback]

 

 

Hvis det alikevel ikke er noen særlig forskjell med 2 gb og 4 gb på de tingene du gjør, kan du jo bare ta det ut. Men det er jo ikke noe særlig spenn å tjene på og selge dem heller, så jeg ville bare beholdt det sånn som det var.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at spillene som kommer ut blir kraftigere og kraftigere, men når du spiller eldre spill så holder det i massevis med 2Gb, tror det ikke er noen spill pr.dags dato som utnytter 4 Gb, men jeg tror det ikke er så lenge til vi kommer i en fase der vi burde ha 4Gb for å utnytte spillet. F.eks: UT 3 (unreal tournament 3) kommer til å bli et ganske kraftig spill der du må ha en ganske kraftig pc for å spille det.

Lenke til kommentar

Det at Win XP kanskje ikke kunne bruke alt, hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt....

 

Vanlig 32-bit Windows XP støtter 4 GB minne

(http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx), men hvert enkelt program (dvs. prosess) kan ikke bruke mer enn 2 GB minne. Dersom man legger til /3GB i boot ini kan én enkelt prosess bruke inntil 3 GB minne.

 

Så dersom du har 4 GB minne og kjører ett tungt program kan det bruke 2 GB minne alene, mens operativsystemet og andre programmer kan dele de resterende 2 GB.

 

-- Eivind

Lenke til kommentar
Med slapp timing på rammen, går maskinen greit med alle brikkene på plass, men jeg synes ikke det er noen særlig forskjell på 2 og 4 GB installert...

 

Har ATI X1900GT skjermkort, spiller mest litt eldre spill...

 

Har jeg noen nytte av 4GB, eller bør jeg selge 2 brikker?

7933519[/snapback]

Merker man ingen nytte så har man ingen merkbar nytte av det.

 

Hvis det alikevel ikke er noen særlig forskjell med 2 gb og 4 gb på de tingene du gjør, kan du jo bare ta det ut. Men det er jo ikke noe særlig spenn å tjene på og selge dem heller, så jeg ville bare beholdt det sånn som det var.

7933660[/snapback]

Man får da en tusenlapp for det billigste settet så det er jo en del penger å tjene...

 

Det at Win XP kanskje ikke kunne bruke alt, hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt....

Googlet opp litt mer info her max ram win xp

7934175[/snapback]

Windows XP finnes i en variant som støtter 128GiB: Windows XP x64 Edition.

Den mer vanlige Windows XP Pro eller Home støtter maksimalt 4GiB (også uten PAE). Men grunnet adresseområdet til I/O får man ikke utnyttet hele minnet. På de fleste hovedkort "mister" man ca 1GiB når man har 4GiB.

 

Med PAE kan 32bit Windows støtte inntil 128 GiB ram, men det vil gå alvorlig ut over ytelsen og har fortsatt en stor begrensning på 4GiB ram til hver prosess.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er en stund siden forrige post her, men dersom noen leser denne tråden senere kan det være kjekt med mer info.

 

Jeg tok feil på forrige post. Det er riktig at 32-bits Windows har en begrensning på ca. 3 GB, slik Simen1 skriver. For Windows Vista, er maks 3.12 GB, se http://support.microsoft.com/kb/929605/en-us, men dersom man har svært mye minne på grafikkortet blir det enda mindre til OSet. Se også http://www.codinghorror.com/blog/archives/000811.html.

 

-- Eivind

 

 

Med slapp timing på rammen, går maskinen greit med alle brikkene på plass, men jeg synes ikke det er noen særlig forskjell på 2 og 4 GB installert...

 

Har ATI X1900GT skjermkort, spiller mest litt eldre spill...

 

Har jeg noen nytte av 4GB, eller bør jeg selge 2 brikker?

7933519[/snapback]

Merker man ingen nytte så har man ingen merkbar nytte av det.

 

Hvis det alikevel ikke er noen særlig forskjell med 2 gb og 4 gb på de tingene du gjør, kan du jo bare ta det ut. Men det er jo ikke noe særlig spenn å tjene på og selge dem heller, så jeg ville bare beholdt det sånn som det var.

7933660[/snapback]

Man får da en tusenlapp for det billigste settet så det er jo en del penger å tjene...

 

Det at Win XP kanskje ikke kunne bruke alt, hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt....

Googlet opp litt mer info her max ram win xp

7934175[/snapback]

Windows XP finnes i en variant som støtter 128GiB: Windows XP x64 Edition.

Den mer vanlige Windows XP Pro eller Home støtter maksimalt 4GiB (også uten PAE). Men grunnet adresseområdet til I/O får man ikke utnyttet hele minnet. På de fleste hovedkort "mister" man ca 1GiB når man har 4GiB.

 

Med PAE kan 32bit Windows støtte inntil 128 GiB ram, men det vil gå alvorlig ut over ytelsen og har fortsatt en stor begrensning på 4GiB ram til hver prosess.

7964066[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...