Gå til innhold

Erfaringer, Tamron 70-300mm F4-5,6. + andre linser

Anbefalte innlegg

Jeg har testet Tamron 70-300 f4-5.6, Canon 100-300 f4.5-5.6, canon 75-300f4-5.6 og Sigma 70-300 f4-5.6 APO macro. Har også testet den rimeligere Sigma uten APO og den var på nivå med Canon 100-300 f4.5-5.6.

Sigmaen m/APO var best, deretter Tamron, Canon 100-300 og sist Canon 75-300. Etter hva jeg har lest kan det være store individuelle variasjoner på alle disse objektivene - også Canon sine, så det er usikkert hvor mye en test egentlig kan si. Antakelig bør det testes minst 3 eksemplarer av hver, hvilket det er tvilsomt om noen vil gjennomføre uansett hvor nyttig det kunne vært :yes:

8077819[/snapback]

Sigma's 50-150mm F2.8 APO EX DC HSM kan, slik jeg forstår det, øke sitt ”omfang” ved å kjøpe kompatible 1.4x og 2.0x telekonverterere. Resultatene blir da at 50-150mm blir 70-210mm F4 med 1.4x konverter eller 100-300mm F5,6 med 2.0x konverteren.

Er dette kvalitetsmessig en bedre løsning enn den ”objektivløsningen" vi her er inne på med ”vanlig" 70-300 mm objektivene? Eller hvilke kvalitetsmessige konsekvenser får et slikt overnevnt alternativ?

8080469[/snapback]

På Sigma sine DC-linser kan man ikke bruke telekonverter.

8080639[/snapback]

Vel, jeg bare fanget opp denne opplysningen og da går det an. Eller har jeg misforstått?

http://www.fotovideo.no/aspx/login.aspx?Re...8586&plid=38586

8080703[/snapback]

Ja, eg veit ikkje eg. Eg var innom FotoVideo og kjøpte det objektivet sidan dei hadde minus 15% på all Sigma-optikk. Hadde tenkt å kjøpte telekonverter, men folka i butikken sa at det ikkje gikk siden det var ei "DC"-linse, og konverterane passar rett og slett ikkje fysisk med objektiv som er kun for DSLR.

Men det er jo fint om dei tok feil....

8080829[/snapback]

Tilfeldighetene gjorde at jeg handla objektivet mitt hos Foto-Video i Møllergata i Oslo. Jeg fikk, selv om det hele gikk forferdelig raskt grunnet mange kunder klokka ni om morgenen, en kjempegod service og den ekspeditøren jeg hadde med å gjøre var "forklarende helt på topp". Det er igrunnen pussig at de ikke hadde kunskapen du spurte etter. Jeg misunner deg samtidig litt med hensyn til rabatttilbudet på objektiver hos Foto-Video for det er jeg avskåret fra å benytte meg av siden jeg er i utlandet. Jeg er slik at jeg er nødt til å prøve objektivet for å kunne "forstå rekkeveidden", bokstavelig talt. I slike situasjoner skulle jeg ønske du og andre kunne lagt ut eksempelfoto hvor en har to foto på samme motiv, et på nær og et på fjern. For meg som ikke er "proff" tror jeg likevel det ville gitt hjelp/referanser med tanke på avgjørelser om kjøp. Helt i begynnelsen av denne tråden er det jo tilløp til dette, (med ferga på fjorden). Gratulerer i alle fall med objektivet!

Endret av allanalda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et Canon 70-300 uten IS koster da ikke 5-6 tusen? Rundt 1700 vil jeg heller tro, Mariius?

8077687[/snapback]

han som eide kameraet og objektivet sa iallefall det. Han hadde kjøpt det selv, men nå kan jo han ha tatt feil, men jeg har spurt han mange ganger, og han har vært bombesikker.

Mulig han kjøpte på en dyr butikk (?)

Jeg har sett etter objektivet på akam og det dyreste jeg fant var litt under 3000,-

Han må ha tatt feil, så jeg beklager at jeg har opplyst feil....

Lenke til kommentar
Et Canon 70-300 uten IS koster da ikke 5-6 tusen? Rundt 1700 vil jeg heller tro, Mariius?

8077687[/snapback]

han som eide kameraet og objektivet sa iallefall det. Han hadde kjøpt det selv, men nå kan jo han ha tatt feil, men jeg har spurt han mange ganger, og han har vært bombesikker.

Mulig han kjøpte på en dyr butikk (?)

Jeg har sett etter objektivet på akam og det dyreste jeg fant var litt under 3000,-

Han må ha tatt feil, så jeg beklager at jeg har opplyst feil....

8081001[/snapback]

Var det IS på objektivet? Ellers har han gjort et enda dårligere kjøp, for det var dyrt selvom det var den verisjonen med IS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...