Gå til innhold

Kjøp av nytt hovekort. nForce 650 vs 680 vs intel

gudal84

Anbefalte innlegg

Heisann.

Skal kjøpe meg nytt hovedkort (og en del andre deler men det passer vel ikke inn her). Har i den anledning et par spørsmål.

Har alltid hatt nForce-hovedkort; vet ikke hvorfor, men er nVidia-gutt. Skal også nevnes at jeg alltid før har brukt AMD-cpuer, men har nå gått over til intel etter core 2 duo. Har sett litt på nForce 650i SLI og tilsvarende 680i SLI. Ser det er noe mer kjølegreier på hovedkortet på den dyrere versjonen. Lurer på om det finnes gode grunner til å bruke 700 kroner mer på det ene enn det andre. Hvordan kommer jeg til å merke forskjellen.

Så lurer jeg på om folk mener jeg egentlig burde droppe nForce, og gå for et intel-hovedkort. I så fal hvorfor?

Prismessig kunne jeg tenke meg et kort som ligger på rundt 1000-1200 spenn, men kan muligens overtales til å øke til 2000 om det finnes virkelig gode grunner for det.

Kommer til å kjøre følgende system:

Intel Core 2 Duo E6600 2,4 GHz

2GB Ram type 2x1024, GEIL eller Corsair

GeForce 8800 gts 320 MB (hvis ikke noen har en god grunn til at dette er dumt 19 " skjerm),

Hiper 580 W PSU

Seagate Barracuda 320 GB

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som et bra oppsett, det.

Men hvis du vil ha muligheten til SLI, kan følgende hovedkort være et kupp:

https://prisguiden.no/product.php?productId=58671

Dette er et 650i hovedkort, i følge Anandtech yter det like bra i SLI som 680i-kortene (til tross for at du bare får to 8x PCIexpress-slotter).

Når det gjelder skjermkort, så bør du gå for dette kortet:

https://prisguiden.no/product.php?productId=56499

GTS-kortene med 640MB minne koster ikke mer enn de med 320MB minne. Da blir det meningsløst å kjøpe sistnevnte.

mvh Thorstein K

Lenke til kommentar
Ser ut som et bra oppsett, det.

Men hvis du vil ha muligheten til SLI, kan følgende hovedkort være et kupp:

https://prisguiden.no/product.php?productId=58671

Dette er et 650i hovedkort, i følge Anandtech yter det like bra i SLI som 680i-kortene (til tross for at du bare får to 8x PCIexpress-slotter).

Når det gjelder skjermkort, så bør du gå for dette kortet:

https://prisguiden.no/product.php?productId=56499

GTS-kortene med 640MB minne koster ikke mer enn de med 320MB minne. Da blir det meningsløst å kjøpe sistnevnte.

mvh Thorstein K

7938642[/snapback]

Var vel no i den duren jeg tenkte meg. Angående skjermkort så har jeg funnet et 320-kort til 2600. Det blir en del mindre.

Lenke til kommentar
Sorry, mente vel heller dette:

https://prisguiden.no/product.php?productId=56502

Det har 640MB og koster 2695,-

Lykke til med handlingen.

T

7940210[/snapback]

Hvis du går inn på linken og ser på den som er så mye billigere, på databutikken. Hvis du leser speksa på den, så er det bare 320 på den. Er en glitch i hw sin liste tror jeg. Mulig fordi databutikken la ut dette kortet før hw hadde lagt inn 320-brikka i databasen sin som en man kunne søke på.

Dropzone selger bare til bedrifter. Så da må jeg helt opp i 3400. Og det er jo 800 mer enn 2600.

Lenke til kommentar
Hva med 650i Ultra, mange har ingen planer om 2 grafikkort.

Spørs bare når de blir tilgjengelig og om de mangler annen funksjonalitet i forhold til SLI utgavene.

7941577[/snapback]

Vet ikke helt. Liker ikke å kjøpe meg ut av muligheten for eventuelt å kjøre sli.

Lenke til kommentar

7940210[/snapback]

Hvis du går inn på linken og ser på den som er så mye billigere, på databutikken. Hvis du leser speksa på den, så er det bare 320 på den. Er en glitch i hw sin liste tror jeg. Mulig fordi databutikken la ut dette kortet før hw hadde lagt inn 320-brikka i databasen sin som en man kunne søke på.

Dropzone selger bare til bedrifter. Så da må jeg helt opp i 3400. Og det er jo 800 mer enn 2600.

7941939[/snapback]

Ja, oppdaget det jeg også nå.

Når noe virker for godt til å være sant, er det ofte nettopp det :)

T

Lenke til kommentar
Søren, nå angrer jeg allerede på at jeg kjøpte Asus-kortet.

Men men.

Det kom jo veldig bra ut i Anandtech-testen, da.

Asus-kortet har forresten eSATA, en av hovedgrunnene til at jeg valgte det.

T

7944124[/snapback]

Er ingenting å angre på. Asus kortet er ett toppkort! Der sparte du de 200 kronene. Du vil uansett ikke merke forskjell.

Bare husk å oppdater bios'en til nyeste.

Lenke til kommentar

Hei,

Har et spørsmål til om merke på hovedkort. Holder på og venter på MSI P6N Platinum. Men så lurer jeg litt på om jeg like gjerne skal kjøpe et Asus-kort. Problemet mitt er som følger: Sist hovedkort jeg hadde var et Asus, og det hadde en eller annen BIOS flash utility, som gjorde det fantastisk lett å flashe BIOS. Så så jeg nå på dette MSI-kortet, og lastet ned en BIOS-update for å se hvordan denne skulle ordnes, og her var det helt på gamlemåten, med floppy-disc, som jeg ikke har, og med masse advarsler om å kun foreta oppdatering hvis man vet hva man gjør, hvis ingenting annet funker og lignende. På Asus-kortet ble man derimot nesten oppfordret til å oppdatere BIOS så fort en ny en kom ut.

Stemmer denne antagelsen om MSI at det ikke finnes noen flash utility? Må man til med oppstartsdisket for windows 98?

Lenke til kommentar

Jeg ville personlig gått for noe annet en MSI (EVGA er OK, men Asus er toppers!) ettersom jeg ikke har hatt noe annet enn trøbbel med MSI kort. De fungerer greit til normalt bruk men skal du overklokke, så suger de rett og slett.

Mange sier det er så mye gale med EVGA Nforce 680i SLI, men dette har ikke jeg merket mye av. Mitt er stabilt, klokker greit, og gir god ytelse ved bruk av SLI.

Lenke til kommentar

Jeg har også bestilt MSI P6N SLI Platinum men for stadig nye leverings tider.Får den ikke før begynelsen april nå.

Nå lurer jeg også på asus p5n-e sli kortet men ser at den har kun 3 tilkoblinger bak for lyd.

Hvordan blir det da med 5.1 lyd og bruk av mikrofon da :hmm:

Lenke til kommentar
Stemmer denne antagelsen om MSI at det ikke finnes noen flash utility? Må man til med oppstartsdisket for windows 98?

Aller først kommer et spørsmål om man vil lage backup til floppy i tilfelle feil flash - det anbefaler de fleste produsenter. Istedet for floppy gjøre f.eks. en usb-pinne bootbar.

Live Update gir greie valg for å oppdatere direkte fra windows, har ikke feila enda her etter slike oppdateringer (kanskje 20-30). Det anbefales å disable antivirus før prosessen, ncq og msn.messenger tror jeg det var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...