Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg sparte min jubileumspost (10K) til noe viktig, men jeg ante ikke at det skulle være så viktig som det jeg har på hjertet nå. Jeg skal prøve å korte det ned mest mulig slik at folk gidder å lese det og eventuelt hjelpe meg litt på vei. Jeg jobber for tiden i Forsvaret, men har planer om å studere til høsten. Jeg skal inn på et studie som i fjor krevde 45.3 poeng på ordinærinntaket. I skrivende stund har jeg 52.5 poeng. Jeg gikk 2 år media med over 5 i snitt, mens mitt tredje og siste år på allmenn påbygg ødela en del for meg. Jeg byttet ut media med 2BI og 2SK og kjedet sjelen av meg. Valgene ble skjebnesvangre og jeg fikk elendige karakterer i begge fag (det er den gamle klisjèen med at kjemien mellom meg og lærerne rett og slett ikke eksisterte). Jeg fant ut at av prinsipp skulle jeg ta 3SK-B og gjøre ting godt igjen for min egen del. Jeg trodde også jeg trengte det for å komme inn på videre utdanning, men det gjør jeg altså ikke. Situasjonen min er ganske kompleks og låter som følger: Jeg har meldt meg på Nettgymnaset til Sonans, noe som koster 5500,-. Jeg får dekket 50 % av Forsvaret. Problemet er bare at jeg ikke har tid å lese så lenge jeg jobber her og har derfor sagt i fra at om jeg tar eksamen må jeg slutte i militæret etter påske. Da ryker stipendet og jeg må betale alt selv. Jeg snakket med Sonans og de sa at jeg kun trengte å betale 1500,- for å hoppe av studiet. Gjør jeg det kan jeg fortsette i Forsvaret til nærmere sommeren noe som mange, blant andre foreldrene mine og kollegene mine, er glade for. Jeg tenkte da at jeg kunne kjøpe 3SK-B boken (bøkene) og lese litt på egen hånd og bare ta eksamen. Til tross for min karakter i 2SK er det faktisk et fag som passer meg perfekt og jeg hadde nok klart å stå. Står jeg får jeg 2 fordypningspoeng, noe som hjelper poengsummen min uansett hvilken karakter jeg får. For å gjøre det litt lettere har jeg laget et lite overslag av poengsummen min før og etter: Nå: 52.5 Etter Sonans (og 5,5 k mindre på konto): 56 Etter egenstudie (og et helvete i noen måneder): 54 Krav for å komme inn der jeg vil: 45.3 Så jeg spør dere, kjære diskusjon.no - forumet bestående av Norges smarteste barn, ungdom og voksne: Hva skal jeg gjøre i månedene fremover? Minner på at jeg har 2-3 timer fritid hver dag hvis jeg skulle ta egenstudie - 3SK-B er et 5-timers fag. Jeg har cirka 3 måneder på meg frem til eksamen. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Du har 52 poeng og du trenger 45,3 poeng for å komme inn der du vil? Har du ikke nesten 10 poeng å gå på da, hvorfor skal du ta 3SKB for de to ekstra poengene? (sorry hvis jeg misforstår helt altså) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Det er litt prinsippsak ettersom jeg fikk langt dårligere karakter enn jeg fortjente i 2SK. Dessuten så kan man aldri få nok poeng, kan man? Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Det er litt prinsippsak ettersom jeg fikk langt dårligere karakter enn jeg fortjente i 2SK. Dessuten så kan man aldri få nok poeng, kan man? 7933533[/snapback] 3SK-B - er det statsvitenskap eller sosialantroplogi-delen? Jeg tok hvertfall 3SK-B, og det er et fag hvor pensum ikke er så veldig veiledende. Det viktigste er å kunne skrive drøftende tekster, samt være oppdatert på viktige politiske spm både nasjonalt og internasjonalt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Det er sosialantropologi-delen. Jeg tror pensum er ganske viktig i B, men ikke i A. Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg har ærlig talt ikke så mye peiling på dette enda, men jeg er interessert. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn hvis du synes disse sonans-studiene er ekstremt viktige, at du bør søke deg inn der du vil. Virker som mye strev for lite poeng egentlig dette, Karsten. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 IMHO er dette hvorfor polls ikke er tillatt for "alle" å lage. Du kommer nå til å få massevis av svar fra folk som egentlig ikke er kvalifisert til å svare. Jeg hev opp "Dropp faget" pga jeg syntes det hørtes kjedelig ut, men det bør jo ikke påvirke din mening. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Virker som mye strev for lite poeng egentlig dette, Karsten. 7935748[/snapback] Jeg tror kanskje du har rett der. IMHO er dette hvorfor polls ikke er tillatt for "alle" å lage. Du kommer nå til å få massevis av svar fra folk som egentlig ikke er kvalifisert til å svare. Jeg hev opp "Dropp faget" pga jeg syntes det hørtes kjedelig ut, men det bør jo ikke påvirke din mening. 7935836[/snapback] Jeg lar meg ikke blindt påvirke av pollen, men den er til god hjelp. Det kan kanskje virke som en bagatell for mange, men det er faktisk ganske viktig for meg. Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg trodde fristen for å melde seg på som privatist var 15. januar, jeg. Uansett ... jeg ser ingen grunn til å ta et fag du ikke har bruk for videre kun for å få et lite pluss på studiepoengene. Dessuten kan du forsette i militærjobben. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg trodde fristen for å melde seg på som privatist var 15. januar, jeg. 7936172[/snapback] Ja, til eksamen. Det har jeg gjort. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Det skal vel godt gjøres at du ikke kommer inn på det du ønsker selv om du ikke tar opp noe som helst. Jeg hadde nok bare chillet og "gamblet" på at jeg kom inn. Det virker jo forholdsvis sansynlig. Hva er det du vil studere forresten? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 3SK-B syns jeg var et rimelig enkelt fag. Pensum er vel og greit, det er lettlest, men gir ikke så dypt innblikk i temaene som man kanskje skulle ønske for å skrive en skikkelig god oppgave på eksamen. Vi fikk drøfteoppgaver etter alle kapittelene for å lære oss til å forstå temaene bedre ved å drøfte dem og undersøke andre kilder enn boka. Jeg vil tro du det beste er å kjøpe bøkene og heller skrive ned noen tanker etterhvert som du leser deg igjennom boka. Bare still deg selv de mest elementære problemstillingene og så burde det gå greit så lenge du klarer å svare på dem litt utdypende. Pluss at du sparer en del penger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Det skal vel godt gjøres at du ikke kommer inn på det du ønsker selv om du ikke tar opp noe som helst. Jeg hadde nok bare chillet og "gamblet" på at jeg kom inn. Det virker jo forholdsvis sansynlig. Hva er det du vil studere forresten? 7938494[/snapback] Det er nok det jeg kommer til å gjøre. Har per i dag avlyst nettstudiene. Jeg vil studere Filmvitenskap på NTNU. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Ville ikke ofret det en ekstra tanke - dropp hele planen om å forbedre karakterene. Når du er ferdig med studiene er det ikke en sjel som kommer til å bry seg med karakterene fra videregående Lenke til kommentar
Madrigal Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Jeg kan jo føye til at jeg tar førsteåret i Filmvitenskap på NTNU nå, og at jeg kom inn med 4.3 i snitt, primærvitnemål. Derfor tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for og komme inn i hvertfall, selv om du er i ordinærkvoten nå. Kan også nevne at om du er interessert i å lage film, bør du vurdere om du kan trenge de ekstra poengene senere, i og med at filmvitenskap er et rent teoretisk fag som vektlegger filmhistorie- og analyse i svært stor grad, ihvertfall det første året. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Kan også nevne at om du er interessert i å lage film, bør du vurdere om du kan trenge de ekstra poengene senere, i og med at filmvitenskap er et rent teoretisk fag som vektlegger filmhistorie- og analyse i svært stor grad, ihvertfall det første året. 7968004[/snapback] Jeg vet at det er helt teoretisk. Praksis tar jeg meg av på fritiden. Tror et slikt studie er bra å ha i bunn, spesielt for meg som stort sett har drevet filmpraktisk. Har tenkt meg videre til utlandet etterpå, med fokus på praksis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå