Gå til innhold

Utvide minne - bærbar (Core Duo)

jpuma76

Anbefalte innlegg

Jeg har en Fujitsu-Siemens Amilo Pro v3405 med 512 mb ram (Intel Core Duo T2050) som jeg ønsker å kjøpe mer minne til. Har sendt et par mail til nettbutikken jeg bestilte den hos (Amentio) uten svar. Kjøp av brikke skjer i alle fall ikke der.

Mitt problem er at jeg fikk lite dokumentasjon med i pakken. Det er helt sikkert normalt - min kone har også en Amilo Pro (eldre) og det samme skjedde der. Uansett; jeg vet den har spor for en ekstra minnebrikke - men hvor? Dernest - hvilken størrelse, specs etc?

Sist - jeg har 512 i dag og lurer på å kline til med en brikke på 1024 mb. Har hørt at det ikke skal være smart pga asynkron minnestørrelse. Er det noen som kan utdype dette? I hvilken grad er det relevant? Er det slik at 512x2 vil alltid være bedre enn 512x1 + 1024x1?

Jeg kjører Windows XP & Ubuntu (Linux). Tildels mye photoshop og lignenende (derav minnebehov)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en Fujitsu-Siemens Amilo Pro v3405 med 512 mb ram (Intel Core Duo T2050) som jeg ønsker å kjøpe mer minne til. Har sendt et par mail til nettbutikken jeg bestilte den hos (Amentio) uten svar. Kjøp av brikke skjer i alle fall ikke der.

Mitt problem er at jeg fikk lite dokumentasjon med i pakken. Det er helt sikkert normalt - min kone har også en Amilo Pro (eldre) og det samme skjedde der. Uansett; jeg vet den har spor for en ekstra minnebrikke - men hvor? Dernest - hvilken størrelse, specs etc?

Sist - jeg har 512 i dag og lurer på å kline til med en brikke på 1024 mb. Har hørt at det ikke skal være smart pga asynkron minnestørrelse. Er det noen som kan utdype dette? I hvilken grad er det relevant? Er det slik at 512x2 vil alltid være bedre enn 512x1 + 1024x1?

Jeg kjører Windows XP & Ubuntu (Linux). Tildels mye photoshop og lignenende (derav minnebehov)

Takker for svar!

7932764[/snapback]

Kjenner jeg Fujitsu Simens rett har de 2 brikker på 256MB i maskinen din var tilfellet hos meg. Så du må nok ut med den ene brikken for å legeg in 1GB da får du jo 1.5GB.

Som ventle nevnte, legg in CPU-Z. så finner du lett ut hva slags minne brikker du skal ha. ;)

Lenke til kommentar
Så du må nok ut med den ene brikken for å legeg in 1GB da får du jo 1.5GB.

7945270[/snapback]

hmm... blir vel nærmere 1,3 GB :p men vil anbefale å heller gå for 2x512 enn 1x1024 og 1x256, om du har spesielle krav til mengde ram kan det kanskje være like greit å gå for 2 gig med det samme? (for tiden er 1024-brikker urimelig mye dyrere enn 512-brikker, kanskje noe å tenke på).

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet trenger du to brikker med samme specs for få kjørt de i dual channel og få bedre ytelse gjennom dette. Med CPU-Z kan du finne ut nøyaktig hva slags brikke som sitter i fra før.

7945213[/snapback]

Takker for svar!

Fra CPU-Z:

General

Memory type DDR2

Manufacturer (ID) Hyundai Electronics (AD00000000000000)

Size 512 MBytes

Max bandwidth PC2-4300 (266 MHz)

Part number HYMP564S64BP6-C4

Serial number 00003135

Manufacturing date Week 54/Year 06

1x 512 mb brikke mao - 1 slot ledig.

Men PC2-4300 og PC-4200 -- hva er forskjellen (om noen)?

Og skal jeg kjøre samme specs - betyr det PC2-4300 type eller må den i tillegg også være i samme størrelse (512)?

Og hvilken ytelsestap kan jeg evnt forvente dersom jeg går for 1 gig brikke og ikke får dual-hva-det-nå-enn-var-igjen-bonus?

Lenke til kommentar

For å kjøre dual channel må du få tak i en kliss lik Hyundai brikke (som Ventle sier tidligere i tråden), så det blir trolig litt vanskelig. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg to sånne:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=5830

for tilsammen 1230 kr + frakt og fått 2GB i dual channel. Om du bare vil ha 1GB vil jeg anbefale deg å kjøpte 2x512MB ram, ikke bare 1 ekstra 512 brikke. Flere tester har sett på hva dual channel gir deg i forhold til single channel. Resultatene har vært ca 5% ekstra i snitt, men opptil så mye som 25% ekstra i ramkrevende applikasjoner som PS.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
For å kjøre dual channel må du få tak i en kliss lik Hyundai brikke (som Ventle sier tidligere i tråden), så det blir trolig litt vanskelig. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg to sånne:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=5830

for tilsammen 1230 kr + frakt og fått 2GB i dual channel. Om du bare vil ha 1GB vil jeg anbefale deg å kjøpte 2x512MB ram, ikke bare 1 ekstra 512 brikke. Flere tester har sett på hva dual channel gir deg i forhold til single channel. Resultatene har vært ca 5% ekstra i snitt, men opptil så mye som 25% ekstra i ramkrevende applikasjoner som PS.

7948877[/snapback]

Kjempe - bruker endel PS så det er gode nyheter. Siste spørsmål går på forskjellen mellom PC2-4200 og PC2-4300 -- jeg har sistnevnte i maskinen fra før. Er det stor ytelsesforskjell på de to? Prismessig skiller det lite, men det er ikke alle nettbutikker som har 4300 inne.

EDIT: Fant ut av det -- 4300 skal angivelig være overklokket fra fabrikk. Ca 8 mhz + i hastighet vs 4200. Betyr vel fint lite i det store og det hele.

Endret av jpuma76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...