Simen1 Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Forsåvidt ett greit poeng. Men du mener altså at kjernen i Linux ikke har noen som helst hinder for å lage ett ordentlig pek og klikk basert system? C-språk kompilatoren er jo integrert tett mot kjernen, uten at jeg helt forstår alt rundt dette. En må jo skjønne seg på programmeringsspråk, og på kommandospråk (ala noe MS-DOS liknende) for å mestre Linux i dag. Hvis du virkelig vil ha kontroll med ting som du kan gjøre og som foregår på Linux. Slik kunnskap er det kun ett fåtall som sitter på.7947527[/snapback] Kjernen i seg selv er ikke noe GUI. GUIet kommer på toppen akkurat som i windows. Angående pek og klikk så kan man i teorien gjøre det samme med pek og klikk som på kommandolinja. Det er mye av disse kommandoene som er lagt inn i vanlige GUI (f.eks Gnome). Faktisk ganske sammenlignbart med windows etter min mening. Selv om det er langt i fra alt som er lagt inn i GUI. Mye er også overflødig å lage dialogbokser og knapper for. Men GUI er bare et tillegg til å kunne styre kommandoene manuelt og evt. enkelt kunne lage batcher med kommandoer. Det er akkurat dette som er styrken i Linux. Man kan styre ting manuelt om man vil og få tilgang til flere spesialkommandoer som blir for mye å ta med i GUI. Et GUI skal jo ikke være overlesset med knapper og valg heller. Denne funksjonaliteten mangler man langt på vei i Windows. I Windows er man tvunget til å bruke GUI og kan ikke ha en selvvalgt fordeling av samspill mellom bruk av GUI og kommandolinje. I Windows er man altså avskåret fra å kunne velge denne balansen selv og avsskåret fra å bruke mange avanserte valg. Et samspill mellom bruk av tastatur og mus reduserer også faren for musesyke i forhold til om alt skal gjøres via dialogbokser. Mange daglige oppgaver er lett å huske kommandoene til og da er det mye enklere og raskere å skrive inn en kommando med noen brytere i stedet for å klikke seg gjennom en rekke dialogbokser. Se f.eks søkeboksen etter filer i windows vs. søkekommandoer for filer på kommandlinjen i linux. På toppen av det kommer selvsagt fordelen med at Linux er åpen kildekode. For de som kan programmere så kan man endre programmer og kjernen etter eget ønske. Dette er man som kjent fullstendig avskåret fra i Windows. Alt i alt mener jeg Linux tilbyr mer valgfrihet og frihet til å gjøre som man selv vil. I tillegg til å ha enkelheten av å kunne bruke GUI, for de som ikke vil ha noe mer avansert. Lenke til kommentar
G Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) Gode poeng Simen1. Det er spennende å se på utviklingen av Linux. Innimellom skal nok også jeg sjekke etter hva som skjer med operativsystemet. Om noen vet om noen konkrete forenklinger som arbeides på med Linux så hadde det vært gøy å høre litt mer om det. Det er kanskje utenkelig å forvente en grafisk brukerflate for alt i Linux, men jeg mener det ennå er rom for noen fornuftige forbedringer av ett og annet. Hvis jeg skulle valgt å bli Linuxbruker så ville jeg likt å se ennå mer av eller utvidelse med/av automatiserte funksjoner, f.eks. eksekverbare installasjoner. Hvordan installeres en drive forresten under Linux. Det har jeg ennå tilgode å forsøke. Kanskje fordi driverstøtten er i Linux er ganske imponerende. Endret 15. februar 2007 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå