Gå til innhold

Linux-kjernen fikk virtualisering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så lenge det er mangel på skikkelige grafikkdrivere for PS3 så er det mye som holder igjen før PS3 kan bli et skikkelig mediasenter.

7933286[/snapback]

Det er jo bare et spørsmål om tid. Jeg tipper at vi får drivere med full Open GL-støtte i løpet av året - kanskje allerede til sommeren.

Lenke til kommentar
Gleder meg til å se hva Linux kan tyne ut av PS3'n utover våren. Har en drøm om at den kan bli et genialt mediasenter.

7933176[/snapback]

Jeg vet at Ubuntu driver med utvikling av en MediaSentrert utgave. Sist jeg sjekket, (for noen uker siden) så var denne på alfa-stadiet. Jeg tror de har brukt betaer av 2.6.20-kjernen hittil, så med denne lanseringen så kommer de nok opp på beta-stadiet.

Lenke til kommentar

Ja, PS3 kan kjøre Linux men Linux har ikke tilgang full tilgang til grafikk kretsen (RSX). Dette har Sony gjort med vitende vilje. Akkurat slik MS har skjermet bort nettverks aksess i XNA abonnementet. Begge deler er effektive hindringer for en god Mediasenter applikasjon og 3dje parts utvikling som kan lage troebbel med "loven" (RIAA/MPAA). Mye som aa kjoepe en diger SUV med V8 motor og finne ut at 4 sylindre er kobla ut av staten fordi man kan finne paa aa kjoere for fort.

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Selvom vi skal ta Sony's egne tall på cell-ytelsen med både salt og pepper så kan det jo hende Cell kan klare å gjøre jobben uten direkte støtte fra GPU? Jeg vet ikke hvor mye jobb GPU'en gjør når PS3 spiller av Blu-ray eller H.264 format. Om load ligger på 100% så plager igrunn ikke det meg så lenge det går.

Det kommer vel noen linuxdistroer som tyner ut det som er i løpet av første halvår. Mitt PS3 kjøp er i alle fall avhengig av at jeg kan spille av videofiler fra nettverket hjemme.

Lenke til kommentar
Dette var spennende nyheter. Hva med brukervennligheten med Linux, for er det også håp om forbedringer og forenklinger for de "pek og klikk"-avhengige?

7946293[/snapback]

Jeg har så vidt prøvd en tidlig versjon av neste versjon av Ubuntu, og jeg la merke til at Totem(filmavspiller) automatisk lette etter codecs. Det er sikkert mye mer som jeg ikke vet om også.
Lenke til kommentar
Dette var spennende nyheter. Hva med brukervennligheten med Linux, for er det også håp om forbedringer og forenklinger for de "pek og klikk"-avhengige?

7946293[/snapback]

Linux er kjernen av operativsystemet GNU/Linux. Du peker altså ikke i kjernen og den er heller ikke "brukervennlig" for de som aldri har vært inne i den før.

Lenke til kommentar

7946293[/snapback]

Linux er kjernen av operativsystemet GNU/Linux. Du peker altså ikke i kjernen og den er heller ikke "brukervennlig" for de som aldri har vært inne i den før.

7947256[/snapback]

Forsåvidt ett greit poeng. Men du mener altså at kjernen i Linux ikke har noen som helst hinder for å lage ett ordentlig pek og klikk basert system? C-språk kompilatoren er jo integrert tett mot kjernen, uten at jeg helt forstår alt rundt dette. En må jo skjønne seg på programmeringsspråk, og på kommandospråk (ala noe MS-DOS liknende) for å mestre Linux i dag. Hvis du virkelig vil ha kontroll med ting som du kan gjøre og som foregår på Linux. Slik kunnskap er det kun ett fåtall som sitter på.

At det er en grafisk desktop gjør bare en hvis prosentandel for brukervennligheten. Når du trenger å vedlikeholde ett Linuxsystem, det er først da du virkelig begynner å slite. Da går jo det meste fremdeles i kommandoer og kompilering, og lesing av minnedump og sånt noe. Windows ligger jo med sjumilsstøvler foran Linux på brukervennlighet når det kommer til vedlikeholdsoppgaver.

Bestemor kan jo få til vedlikeholdsoppgaver på Windows om hun ofrer bare litt tid på å lære seg det "grunnleggende i windows", samt litt systemforståelse.

Jeg er av den oppfatning at Linux trenger å gjøre noe med brukervennligheten for å få like god suksess som Windows. I tillegg må de gjøre noe for spillutviklerne slik at de skal gidde å lage Linux porterte spill parallellt med Windows versjonenen av spillene. Men den Playstation bearbeidingen virker jo litt interessant. Hva er meningen bak dette prosjektet? Er det å lage Linux som kan kjøre på hardware'n Playstation 3, eller er det mer ment for å legge til rette for bruk av Playstation 3 spill på en Linux installasjon på hvilken som helst hardware?

Endret av G
Lenke til kommentar

7946293[/snapback]

7947256[/snapback]

Dette syns jeg blir overdreven pirk. Selvsagt er Linux egentlig navnet på kjernen, men det er blitt en vane å kalle hele operativsystemet for Linux.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

7946293[/snapback]

7947256[/snapback]

Forsåvidt ett greit poeng. Men du mener altså at kjernen i Linux ikke har noen som helst hinder for å lage ett ordentlig pek og klikk basert system? C-språk kompilatoren er jo integrert tett mot kjernen, uten at jeg helt forstår alt rundt dette. En må jo skjønne seg på programmeringsspråk, og på kommandospråk (ala noe MS-DOS liknende) for å mestre Linux i dag. Hvis du virkelig vil ha kontroll med ting som du kan gjøre og som foregår på Linux. Slik kunnskap er det kun ett fåtall som sitter på.

At det er en grafisk desktop gjør bare en hvis prosentandel for brukervennligheten. Når du trenger å vedlikeholde ett Linuxsystem, det er først da du virkelig begynner å slite. Da går jo det meste fremdeles i kommandoer og kompilering, og lesing av minnedump og sånt noe. Windows ligger jo med sjumilsstøvler foran Linux på brukervennlighet når det kommer til vedlikeholdsoppgaver.

Bestemor kan jo få til vedlikeholdsoppgaver på Windows om hun ofrer bare litt tid på å lære seg det "grunnleggende i windows", samt litt systemforståelse.

Jeg er av den oppfatning at Linux trenger å gjøre noe med brukervennligheten for å få like god suksess som Windows. I tillegg må de gjøre noe for spillutviklerne slik at de skal gidde å lage Linux porterte spill parallellt med Windows versjonenen av spillene.

Men den Playstation bearbeidingen virker jo litt interessant. Hva er meningen bak dette prosjektet? Er det å lage Linux som kan kjøre på hardware'n Playstation 3, eller er det mer ment for å legge til rette for bruk av Playstation 3 spill på en Linux installasjon på hvilken som helst hardware?

7947527[/snapback]

Det er nok å lage en Linux-distro som kan kjøres på en PS3. Det åpner endel interesante muligheter, spesielt muligheten til å bruke PS3 som medialink. PS3 kan spille av h.264 materiale, noe som svært få, om noen, komersielle medialinkbokser klarer. Hvis man får til dette på en god måte har man plutselig en kraftpakke av en 'HTPC' med Blu-ray spiller og nettverkstøtte. Prismessig kommer den da til å ligge tusenvis av kroner billigere enn noe tilsvarene produkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...