fotofutt Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Hei- igjen Noen som kan tipse om kamera til gutt 11 år? Selv om han er veldig flink teknisk (helt topp på datamaskina og internett) så er det vel lurt å tenke på at ting skal taes vare på! Likevel ønsker man jo heller ikke å kjøpe "drit"... Usikker på om jeg bare må kjøpe f.eks. Fujifilm Finepix F30 (eller Nikon Coolpix S9) slik som dere ser av de to andre trådenen mine... Eller om det finnes noen billige kurrante kamera å anbefale? Han vil jo helst ha med filmfunskjon da... Hvis noen gidder å svare: thank you! Lenke til kommentar
steffler Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Hei- igjen Noen som kan tipse om kamera til gutt 11 år? Selv om han er veldig flink teknisk (helt topp på datamaskina og internett) så er det vel lurt å tenke på at ting skal taes vare på! Likevel ønsker man jo heller ikke å kjøpe "drit"... Usikker på om jeg bare må kjøpe f.eks. Fujifilm Finepix F30 (eller Nikon Coolpix S9) slik som dere ser av de to andre trådenen mine... Eller om det finnes noen billige kurrante kamera å anbefale? Han vil jo helst ha med filmfunskjon da... Hvis noen gidder å svare: thank you! 7932576[/snapback] jeg vil fåreslå CANON, dem har rimelige priser og GOD bildekvalitet på di fleste cameraer! fordeom du er 11 år trenger du ikke å skrive det! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Ta en titt på anbefalingene: http://www.akam.no/artikkel/15008 Bestem deg for sånn cirka prisklasse, og ta en titt på de kameraene som er aktuelle. Tror ikke det er så altfor stor forskjell på priser og kvalitet på de ulike merkene, men noen har spesialisert seg på små kamera (typisk Casio, Sony), noen har spesialisert seg på zoom og bildestabilisator (Olympus, Panasonic), andre har litt av hvert (Fuji, Canon osv). Det som er viktig er derfor å bestemme seg for hva kameraet skal brukes til. Så kan du finne et bra kamera som er egnet til dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) For en 11-åring ville jeg prioritert følgende: - Lav pris (mindre kjefting når det har gått i knas (jeg bruker når, og ikke hvis, bevisst her)) - Solid konstruksjon (helst metall) - Sjekk spesielt batteriluke og luke for minnekort - Standard minnekort (dvs SD-kort, som de fleste bruker) for enkel gjenbruk i neste kamera - Et kjent merke - Enkel bruk i forhold til lading - En solid bæreveske som beskytter mot slag og skader Endret 13. februar 2007 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
fotofutt Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Hei- igjen Noen som kan tipse om kamera til gutt 11 år? Selv om han er veldig flink teknisk (helt topp på datamaskina og internett) så er det vel lurt å tenke på at ting skal taes vare på! Likevel ønsker man jo heller ikke å kjøpe "drit"... Usikker på om jeg bare må kjøpe f.eks. Fujifilm Finepix F30 (eller Nikon Coolpix S9) slik som dere ser av de to andre trådenen mine... Eller om det finnes noen billige kurrante kamera å anbefale? Han vil jo helst ha med filmfunskjon da... Hvis noen gidder å svare: thank you! 7932576[/snapback] jeg vil fåreslå CANON, dem har rimelige priser og GOD bildekvalitet på di fleste cameraer! fordeom du er 11 år trenger du ikke å skrive det! 7933100[/snapback] Hei du! Det er nok ikke 11 åringen som spør;) MEN takk for respons på tråden min- var til hjelp ser du! Nå har jeg vært å kikka på en test side som ble anbefalt her i tråden og fant Canon Powershot A530 til en pris av 1295,- på nettet. Men var jo uten oppladbare batteri da... Fant i samme test: Sony Cyber-Shot DSC-W30 til 1398,- (ser en del kritikk på nettbutikken da, Multicom) dette med oppladbare batteri og begge med filmfunksjon som 11 åringen vil ha. Vet du noen steder disse nevnte kamera selges billig utenfor nettet? Hilsen Fotofutt! Lenke til kommentar
fotofutt Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Ta en titt på anbefalingene:http://www.akam.no/artikkel/15008 Bestem deg for sånn cirka prisklasse, og ta en titt på de kameraene som er aktuelle. Tror ikke det er så altfor stor forskjell på priser og kvalitet på de ulike merkene, men noen har spesialisert seg på små kamera (typisk Casio, Sony), noen har spesialisert seg på zoom og bildestabilisator (Olympus, Panasonic), andre har litt av hvert (Fuji, Canon osv). Det som er viktig er derfor å bestemme seg for hva kameraet skal brukes til. Så kan du finne et bra kamera som er egnet til dette. 7933178[/snapback] Takk for svar! Har vært inne og kikka på linken, supert! Tror jeg går bort i fra det Nikon og Fuji som jeg har vært inne på. Fant Canon Powershot A530 til 1295,- uten oppladbare batteri, fant også Sony Cyber-shot DSC-W30 med oppladbare batteri (har sett negativ kritikk om nettbutikken til sistnevnte: Multicom) begge med filmfunksjon etter hva jeg forstod. Peiling på om de selges billig i noen butikk for tida- utenfor nettet? Hei då! Endret 13. februar 2007 av fotofutt Lenke til kommentar
fotofutt Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) For en 11-åring ville jeg prioritert følgende: - Lav pris (mindre kjefting når det har gått i knas (jeg bruker når, og ikke hvis, bevisst her)) - Solid konstruksjon (helst metall) - Sjekk spesielt batteriluke og luke for minnekort - Standard minnekort (dvs SD-kort, som de fleste bruker) for enkel gjenbruk i neste kamera - Et kjent merke - Enkel bruk i forhold til lading - En solid bæreveske som beskytter mot slag og skader 7933298[/snapback] Takk og takk for svar! Bra- du minner meg på mine egne intensjoner! Derfor kjøper jeg heller Canon Powershot A530 (1295,- uten oppladbare batteri) eller Sony Cyber-Shot DSC-W30 (1398,- med oppladbare batteri) tror jeg... Prisene er funnet på nettbutikker (Sony sitt på Multicom- en nettbutikk jeg leser en del kritikk om). Om kameraene er av metall gjenstår å undersøke, men mener de begge har filmfunskjon. Aner du om nevnte selges billig en plass utenfor nettet? Ha det bra! Endret 13. februar 2007 av fotofutt Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Wow, trenger ikke gjenta samme post tre ganger da. Fotovideo har A530 til 1370,- og de har kameraet på elkjop og lefdal også tror jeg. Lenke til kommentar
fotofutt Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) *hehe* Nei- det har du nå rett i, ikke gjenta samme post! Prøve på en annen måte no da, så får vi se... Ny her ser du;) Men lurte faktisk selv på det der når jeg skrev i går! Takk for tips- kjempebra da siden Lefdal sender det uten fraktomkostninger, leser et sted at oppkravsgebyr er innkludert i frakten... hm- får satse på at det ikke blir noen andre utgifter enn kameraprisen da! Bare nevner det hvis noen andre også skal kjøpe kameraet der nå: pris i dag (Canon Powershot A530) på Lefdal nettbutikk: 1295,- Bye, bye Endret 14. februar 2007 av fotofutt Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Minnekort er forøvrig ikke kjempebillig på lefdal akkurat, så er ikke sikkert at det er så mye dyrere å bestille andre steder hvis du skal ha med minnekort... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 1 GB minnekort får du for 200 på Expert. Gjelder SD og CF, neppe MS til Sony! Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 1 GB minnekort får du for 200 på Expert. Gjelder SD og CF, neppe MS til Sony! 7952490[/snapback] Men er ikke lurt å kjøpe slike billigmerker, gå heller for Sandisk, Lexar eller Microdia viss du vil ha trygge kort. Er ikke så mye dyrere egentlig, får 1gb til 200kr ca med de også! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 1 GB minnekort får du for 200 på Expert. Gjelder SD og CF, neppe MS til Sony! 7952490[/snapback] Hvis tanken på å miste 2-300 bilder fra tidenes ferietur ikke skremmer deg, så kan du fint kjøpe et av disse billige minnekortene. Ellers kjøper du Sandisk eller Lexar. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
fotofutt Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Har sett at San Disk minnekort har 2 deler, hvor den ene lille brikken legges inn i den andre... eller er dette en spesiell type brikke jeg har sett? Like bra? Og den minnebrikken, Lexar, som følger et tidligere pakketilbud fra Lefdal: Lexar platinium II SD 1 GB (LEXSD1GB60X)... noe som skiller den fra vanlig Lexar minnebrikke? Uansett: skal både San Disk og Lexar være såpass gode at de heller ikke brekker lett (siden jeg har hørt om noen som gjør det og). Jeg kjøper nok ikke de billigeste nei! Noen mener man bør ha minst 1 GB for å filme, men mener å ha hørt at man filmer en god del med 512 MB. Joda, det kommer vel an på kameraet- men nå ligger fokuset på Canon Powershot A 530 Sluker kameraet batteri? Har tenkt å bruke oppladbare batteri (AA) på lader vi har fra før av. Når guttungen ser kamera med AA batteri bemerker han at de ser så teite ut med den der bulen på sida! Ser de for tiden er utsolgt for Canon Powershot Bundle (må vel være det samme som A 530, bare et pakketilbud... ) til kr. 1695,- på Lefdal internettbutikk. Kanskje det var mange som "løpte og kjøpte"! I det pakketilbudet er det en Samsonite kameraveske. Noen som vet om den er like sterk/stabil som Canon sin egen veske? Noen som vet om batteriluka, minnekortluka og selve kameraet (av metall?) er av solid kvalitet? Var tips jeg fikk lenger oppe, men er vel "måte" på hva en kan få for lav pris... Og hva med linsa, er den av plast? Men kameraet er anbefalt på Akam (ifht prisklassen)! Bare spør siden det er veldig mange som har vært innom denne tråden nå- legg igjen tips da vel! Så får vi litt her og litt der, alle som en;) Endret 21. februar 2007 av fotofutt Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Har sett at San Disk minnekort har 2 deler, hvor den ene lille brikken legges inn i den andre... eller er dette en spesiell type brikke jeg har sett? Like bra? "Normale" Sandisk-brikker er kun én del, men det finnes mini-SD og micro-SD for bruk i mobiltelefoner. Med disse følger det med adaptere slik at de også kan brukes i enheter som bruker vanlig SD (f.eks. digitalkamera). De skal så vidt jeg vet være like gode, men har vært borte i tilfeller hvor adapteret har satt seg fast i kameraet, så kun selve minnekortet kommer ut. Da får man ikke satt inn nye minnekort i standardstørrelse, samt at man må kjøpe nytt minnekort for å få adapter til det gamle om man bruker minnekortleser eller noe slikt til dette. Tryggest å kjøpe vanlig størrelse om man ikke trenger mini eller micro altså. Ellers finnes det kort med integrert USB plugg som kommer frem om man "brekker" kortet i to. Dette leddet virker noe svakt, og jeg ser for meg en del problemer med at dette kan brekke av og kortet blir da ubrukelig.Og den minnebrikken, Lexar, som følger et tidligere pakketilbud fra Lefdal: Lexar platinium II SD 1 GB (LEXSD1GB60X)... noe som skiller den fra vanlig Lexar minnebrikke?Lexar Platinum er litt raskere enn standardbrikkene på både skriving og lesing. Er ikke sikker på hvor mye raskere de er enn Lexar og Sandisk sine standardbrikker.Uansett: skal både San Disk og Lexar være såpass gode at de heller ikke brekker lett (siden jeg har hørt om noen som gjør det og). Jeg kjøper nok ikke de billigeste nei!Da tenker du nok på kortene med innebygget USB plugg. Dette leddet er svakt og brekker relativt lett.Noen mener man bør ha minst 1 GB for å filme, men mener å ha hørt at man filmer en god del med 512 MB. Joda, det kommer vel an på kameraet- men nå ligger fokuset på Canon Powershot A 530 Det kommer an på bruken selvsagt, og kameraet, men Canon sine kamera filmer vel 11-12 minutter pr. gigabyte i beste kvalitet. Altså ikke all verden.Sluker kameraet batteri? Har tenkt å bruke oppladbare batteri (AA) på lader vi har fra før av. Når guttungen ser kamera med AA batteri bemerker han at de ser så teite ut med den der bulen på sida!Bruker du engangsbatteri, må du bruke Lithiumbatterier for best levetid. De er litt dyrere, men det sparer du lett inn på brukstiden. For oppladbare batterier er ni-mh batterier å anbefale. Laderen må støtte ni-mh, så det kan være lurt å kjøpe en pakke med både batterier og lader. Koster en 100-150 kroner. Og den bulen på siden gjør jo bare at kameraet er godt å holde, og gir et stødig grep for bedre stabilitet og bedre bilder Noen som vet om batteriluka, minnekortluka og selve kameraet (av metall?) er av solid kvalitet? Var tips jeg fikk lenger oppe, men er vel "måte" på hva en kan få for lav pris... Og hva med linsa, er den av plast? Men kameraet er anbefalt på Akam (ifht prisklassen)!Har ennå ikke sett nevneverdige problemer med verken batteri eller minnekortluker på disse modellene (har solgt mange av de, ingen har kommet tilbake med de problemene). Selve elementene i optikken tror jeg er av glass... tror ikke det lages plastoptikk lenger, selv til små kompakter... noen som vet? Lenke til kommentar
fotofutt Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 Tjoheisannsa Gleder meg allerede til å kjøpe speilreflekskamera til meg selv i løpet dette året en gang! Har fått kjempelyst til å ta opp igjen fotografering som hobby (selv om jeg tar masse bilder med gammel kameraet) etter at jeg begynte på forumet her! Da kan jeg selv legge til at jeg ikke var overbegeistret for den Samsonite veska (sikkert bra nok men...)! Såg den på Elkjøp til kr 99,- og den var ikke så fast i fisken som mange andre. Jepp, det er NiMH batteri jeg har. Så da får man kanskje ikke kjøpt oppladbare Lithium batteri da (kan de eventuelt lades i samme lader som mine GP NiMH batteri?)? VIDERE LURER JEG PÅ OM NOEN HAR ERFARING MED FØLGENDE KAMERA: HP R725 (medfølgende minnebrikke Photosmart Tekq 1 GB fra... kremt... expert ) Vi snakker fremdeles om kamera til 11 åringen! Kanskje HP R725 burde blitt en ny tråd... for oppmerksomhetens skyld? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Bare ikke bruk det TekQ kortet på bilder som er av en viss verdi for deg (sentimentalt eller økonomisk). Bytt kortet ut med Sandisk eller Lexar så fort som mulig, så er sjansen for tapte bilder/krasjet kort minst mulig. Ellers er HP ganske så ofte på sisteplass i tester, men har ikke testet dette kameraet selv. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Jepp, det er NiMH batteri jeg har. Så da får man kanskje ikke kjøpt oppladbare Lithium batteri da (kan de eventuelt lades i samme lader som mine GP NiMH batteri?)? 8014980[/snapback] Du får oppladbare Litiumbatterier. Litium-ion og Litium-polymer er i ferd med å bli de vanligste batteritypene i mobiltelefoner og kameraer. Men i utgangspunktet kan du ikke bruke samme lader til de to batteritypene. De har forskjellig ladespenning og -strøm. Jeg skal ikke si at det ikke finnes ladere som takler begge typer, men dette bør du sjekke nøye før du tester. Batterier kan lekke og i verste fall ta fyr hvis de lades feil. Det er også litt forskjell på Litium- og Nikkelbatterier i vanlig bruk. Nikkelbatterier (NiCa og NiMH) bør lades helt ut før de lades opp for å maksimere levetiden deres. Litiumbatterier bør derimot lades opp før de blir helt utladet. Kameraer og mobiltelefoner med spesielt designede batteripakker er gjerne designet for å ikke lade batteriene helt ut. Dingser som kan bruke vanlige batterier og oppladbare om hverandre er typisk ikke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå