Caze Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Jeg kjøpte rett før nyttår et Samsung Digimax S500: http://www.samsungcamera.com/product/pro_v...1057&cat_uid=11 og en pakke med oppladbare GP-batterier, 2700 mAh: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319915 Jeg bruker også en GP-lader til disse. Den ser omtrent slik ut, men den bruker mye mer enn 3 timer (som den på bildet gjør): http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319212 I en test her på akam, viser de til at CIPAs test viser at dette kameraet kan ta ca 460 bilder per lading. Jeg vet ikke hva slags batterier CIPA har brukt men det er ihvertfall LANGT fra det jeg klarer. http://www.akam.no/test/digitalkamera/digi...nlappen/34469/3 Når batteriene er fulladet, viser tilogmed batteri-indikatorenm kun 2 av 3 "stolper". Jeg kan vel ta typisk 10-15 bilder før kameraet slår seg av. Ikke 15 bilder rett etter hverandre, men rundt 5 bilder i slengen kanskje. Er jo klar over at det selvsagt går med en del til lading av blitz, zooming, visning av bilde på skjermen osv. Spørsmålet er om det er jeg som forventer for mye av batteriene, eller om det kan være noe galt med kameraet? Endret 13. februar 2007 av Caze Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Skal ikke si sikkert, men dette er MYE mindre enn det vi fikk, selv med alkaliske AA-batterier (som vanligvis varer minst), så det kan høres ut som om det er er noe i veien med kamera, batteri eller lader. Hvilken aner jeg ikke, desverre. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 CIPA-testen for batteribruk er ganske tøff og aggressiv, og kan ikke helt sammenliknes med normale brukeres praksis. På de fleste av kameraene jeg har hatt har jeg ofte fått bortimot dobbelt så mange bilder ut av en lading som CIPA-tallene oppgir. Så hvis det er så ekstremt som du oppgir, må det være noe fundamentalt galt med enten batteriene eller kameraet ditt. Med såpass kraftige batterier som 2700 mAH skulle du ha mengder av strøm og hygge deg med. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Nå har jeg gjennomført et par tester: Med fulladede 2700 mAh batterier - Tatt 25 bilder med intervall på 5-10 bilder før kameraet slo seg av. Med nye, alkaliske batterier - Tatt 150 bilder med intervall på 5-10 bilder, og batteri-indikatoren viser fremdeles maks batterikapasitet. Det kan jo da tyde på at det ihvertfall ikke er kameraet det er noe galt med - snarere de oppladbare batteriene eller laderen. Neste spørsmål blir jo da; hvordan kan jeg finne ut av om det er batteriene eller laderen det er noe galt med? Jeg har ikke noen annen "appliance" som jeg kan putte batteriene i og lade ut. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Har ikke laderen en slik "lade ut"-knapp? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Nei, den har ikke det. Den har bare 2 lamper. De lyser rødt under lading, og grønt når ladingen er ferdig. Ingen knapper. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Kjøp et sett nye AA-batterier før du bytter lader! Jeg har flere sett, og et har tapt seg veldig fra de var nye (Varta 2500 mAh). Dersom jeg lader de, og legger de bort et par uker (ikke i kamera!), er de tomme. Prøve 3 forskjellige ladere, minimal forskjell, så det er nok batteriene. Endret 13. februar 2007 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Det kan rett og slett være at laderen din er for dårlig, NIMH batterier BURDE lades i en hurtiglader (dvs 1-2 timer for full lading) for å ha oppgitt kapasitet, ladere som bruker 6-15 timer er ikke å anbefale til annet enn NiCD batterier (dette opplyses selvfølgelig ikke på laderen). "NiMH batteries should be rapid charged rather than slow charged. The amount of trickle charge applied to maintain full charge is especially critical. Because NiMH does not absorb overcharge well, the trickle charge must be set lower than that of the NiCd. The recommended trickle charge for the NiMH battery is a low 0.05C. This is why the original NiCd charger cannot be used to charge NiMH batteries. The lower trickle charge rate is acceptable for the NiCd." Link: http://www.technick.net/public/code/cp_dpa...ide_bpw2_c04_05 Endret 13. februar 2007 av jvc1990 Lenke til kommentar
Caze Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Hm. Det jeg har ER jo en NiMH-lader da. Det står tilogmed at jeg kun skal lade NiMH-batterier i den. Den heter GP Powerbank 3. Modellnummer GPPB04GS. Og batteriene er ladet 2 ganger siden jeg kjøpte dem for en måneds tid siden, så de er vel ikke akkurat utslitt. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Det er klart at det er batterier eller lader som er kokkos her... Jeg klarer over 100bilder mere en CIPA med mine 2500mAh GP... Besøk noen som har en batteriladder, lån en av noen å prøv å ladd batteriene over natten... Det kan også være bare et av batteriene som er kokkos... Har du eller kan du låne Multimeter/Voltmeter.? Endret 13. februar 2007 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg har kjøpt oppladbare batterier på Lidl. Tronic Ni-MH 2500 mAh De var veldig billige og duger godt. Men det står også på pakningen at man ikke får full virkning av batteriene føre batteriene blir ladet opp rundt 5 ganger. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Kjøp et sett nye AA-batterier før du bytter lader! Jeg har flere sett, og et har tapt seg veldig fra de var nye (Varta 2500 mAh). Dersom jeg lader de, og legger de bort et par uker (ikke i kamera!), er de tomme. Prøve 3 forskjellige ladere, minimal forskjell, så det er nok batteriene. 7933308[/snapback] Jeg har faktisk også observert at batteriene ser ut til å lade seg ut mens de sitter i kameraet. Har ikke sjekket om de gjør det utenfor kameraet ennå. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Erfarer det samme med mine Varta 2700mah, som jeg bruker i bltsen. De er endelig gode, men står de i ro i to dager så er de ganske å utladet :S Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Sjekk om de lader seg ut også UTENFOR kamera. Det kan jo være at noe i kameraet trekker strøm selv om det er slått av. Dersom du har en elektronisk bryter, og ikke en mekanisk på/av-bryter, må jo noe være på i kamera selv om det er "avslått". Lenke til kommentar
Mabel Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Ser at GP Powerbank 3 slår av laderen etter 16 timer uansett hvilke batterier som brukes. GP Powerbank 4 bruker 29 timers opplading av 2500mAh batterier, og jeg vil ikke tro at Powerbank 3 skulle bruke noe mindre tid på dette. Det ser rett og slett ut til at Powerbank 3 ikke kan lade batteriene din fullt opp. Hvis jeg ikke blander sammen to kameraer helt her, er det ikke en meny i kameraet der du må velge hvilken type batterier som står i (Alkaliske eller oppladbare)? Hvis denne står feil kan det også ha en del å si, men som sagt så husker jeg ikke helt om det var på Samsung-kameraene dette valget er. Lenke til kommentar
her Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Interessant debatt. Har selv brukt GP Powerbank i 3 år nå sammen med 4 stk GP 1800 mAh og 4 stk Duracell 1800 mAh til Canon A80. Den bruker temmelig nøyaktig 18t på opplading, men dette har fungert svært godt til tross for mange ut- og oppladinger nå. Tviler derfor på at det stemmer at GP PB slår av opplading etter 15t. Har alltid trodd at langtids-opplading er mer skånsomt for oppladbare batterier enn bruk av hurtigladere. Vurderer å kjøpe minst et sett med GP 2700 mAh ifm kjøp av nytt kamera (Canon S3IS). Iht diverse tester på nett, så burde ett sett med fullt oppladbare batterier holde til minst 500-600 bilder. Vil samme lader (GP PB3) fungere fint også til 2700 mAh batterier? Vil en opplading bruke tilsvarende lenger tid på 2700 mAh kontra 1800 mAh, dvs over 1 døgn? Har trodd at dette skulle fungere fint, men ble litt usikker når jeg leste denne tråden. Kan det være at at laderen rett og slett ikke er kraftig nok, og at den ikke vil kunne lade opp såpass kraftige batterier enten pga mAh styrke eller at den rett og slett vil måtte bruke for lang tid (over 1 døgn) og at den derfor slår seg av før opplading er ferdig? Noen som har erfaring? Her Lenke til kommentar
Caze Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Nå har jeg testet litt til, med batteriene som fulgte med laderen (1800 mAh). Med disse kunne oppnådde jeg samme resultat som med alkaliske batterier - altså at jeg kunne ta mange hundre bilder + film, før batteri-indikatoren i det hele tatt viste tegn til å røre på seg. Så ladet jeg 2700-batteriene ennå en gang, og jeg kjørte en ny stresstest - denne gangen ser det ut til at batteriene fungerer mye bedre. Har tatt hundrevis av bilder med dem, og fremdeles "going strong". Vanskelig å konkludere hva problemet er / har vært. På 2700-batteriene står det "Standard charge 16Hrs at 250mA". Og når man ser på denne siden (bla ned til Powerbank 3): http://www.gppowerbank.se/gulliver/pub/laddtider/ står det "Automatisk timer slår av laddningen efter 16 timmar, oavsett vilken batteri-kapacitet (mAh) som laddas." Det KAN da ikke være så klønete at laderen slår seg av før batteriet er fulladet - altså at batteriene er "for store" for laderen? EDIT: Nå fant jeg en annen tekst i den norske utgaven av siden jeg linket til over som sier: "Ladetider Det går fint å lade forskjellige kapasiteter av GP NiMH (NiCd) batterier AA eller AAA i laderne i GP PowerBank sortimentet. Man skal allikevel ikke lade forskjellige mAh samtidig.Ladetiden (som angis pr. lader gjelder de batterier som medfølger) forlenges eller forkortes i prosent like mye som det skiller i mAh mellom de forskjellige batteriene. For best ytelse - ikke bland ulike batterityper eller batterier med ulike kapasiteter i samme produkt." http://www.gppowerbank.se/gulliver/pub/lad...ndex.jsp?lng=no Ser ut til at GP Powerbank 3 SKAL kunne lade alle kapasiteter riktig da... Endret 16. februar 2007 av Caze Lenke til kommentar
Caze Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2007 Hvis jeg ikke blander sammen to kameraer helt her, er det ikke en meny i kameraet der du må velge hvilken type batterier som står i (Alkaliske eller oppladbare)? Hvis denne står feil kan det også ha en del å si, men som sagt så husker jeg ikke helt om det var på Samsung-kameraene dette valget er. 7953922[/snapback] Joda, det har en innstilling for NiMH/Alkalisk, og den har vært justert riktig fra dag 1. Er da ikke n00b heller Lenke til kommentar
Caze Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Og jeg fant noen interessante punkter på GPBatteries sin FAQ: http://www.gpbatteries.se/gulliver/pub/faq/index.jsp Spørsmål: Når når batteriet sin fulle kapasitet? Svar: Batteriet oppnår sin fulle kapasitet etter 2-8 ladesykluser. Spørsmål: Hva påvirker batteriets levetid? Svar: - Kontinuerlig hurtiglading og kraftig utlading, gir nærmere 500 enn 1000 ladesykluser (Ikke så smart med hurtiglading likevel, altså) Spørsmål: Lader GP NiMH batterier ut seg selv om de ikke brukes og er fulladet? Svar: Ja, det skjer en suksessiv selvutlading. Det tar mellom 5-6 måneder for et fulladet batteri å bli helt tomt. Så det ser etterhvert ut som om de fungerer som de skal Endret 16. februar 2007 av Caze Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 det kan være så klønete ja. Passive ladere er spenningsstyrte strømbegrensede enheter, slik at det meste du kan få ut av laderen er 250 mA. Typisk vil du få mindre, men denne øvre grensen er satt for å beskytte batteriene. Slik må det være siden maskina ikke kan vite hvor mye batteriet er ladet opp fra før hvis den ikke kan lade ned batteriene først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå