Gissan Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Hei! Fordeler / ulemper ved å bruke gamle (1990 ca) objektiver på nytt EOS 350D? Mer info, her. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Gode objektiv går ikke ut på dato. EF 85/1.2L (er nettopp erstattet med en med litt raskere fokus samt noe annet småtteri) er fra 1989 og er fortsatt noe av det gjeveste du kan sette på din 350d. EF 85/1.8 er også noe av det aller beste som er å oppdrive. 1992. EF 100/2 samme. 1991. EF 100/2.8 macro. Fantastisk ytelse, men ikke USM. 1990. EF 15mm 2.8. Fisheye god som gull. 1987. EF 80-200/2.8L Helt på høyden optisk med dagens 70-200 zoomer. 1989. Bare noen eksempel. På zoomsiden har den nok skjedd større både op optisk og mekanisk design, da først og fremst på konsumentobjektiv. En kit-zoom fra tidlig nitti ville jeg vel neppe plassert på en 350d. Er du i tvil er det jo bare å prøve og evt sammenligne med tilsvarende nytt. EF-S er jo veldig opplagt en fordel, men den kjenner du vel til. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 EF-S er jo veldig opplagt en fordel, men den kjenner du vel til. 7932499[/snapback] Nei, hva mener du med det? Og forresten, passer objektivene til 350D? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) EF-S er jo veldig opplagt en fordel, men den kjenner du vel til. 7932499[/snapback] Nei, hva mener du med det? Og forresten, passer objektivene til 350D? 7932510[/snapback] At EF-S er objektiv spesialdesignet til digitale SLR med mindre sensor. Dvs da kan du få f.eks god vidvinkel, god lysstyrke for en rimeligere penge enn om de skulle vært designet for fullformat/film. Eks EF-S 17-55 2.8IS (8-9000,-). Et tilsvarende objektiv for fullformat hadde kostet 15.000,- + (24-70 2.8 uten IS koster vel 11-12.000). Endret 13. februar 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) EF-S er jo veldig opplagt en fordel, men den kjenner du vel til. 7932499[/snapback] Nei, hva mener du med det? Og forresten, passer objektivene til 350D? 7932510[/snapback] At EF-S er objektiv spesialdesignet til digitale SLR med mindre sensor. Dvs da kan du få f.eks god vidvinkel, god lysstyrke for en rimeligere penge enn om de skulle vært designet for fullformat/film. Eks EF-S 17-55 2.8IS (8-9000,-). Et tilsvarende objektiv for fullformat hadde kostet 15.000,- + (24-70 2.8 uten IS koster vel 11-12.000). 7932519[/snapback] Ok. Hehe.. Passer alle (begge to) objektivene? Endret 13. februar 2007 av Valeur Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Jepp. På din 350d passer alle EF-objektiv og EF-S-objektiv. (samt et knippe spesialobjektiv som f.eks TS-E objektivene) Endret 13. februar 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Jepp. På din 350d passer alle EF-objektiv og EF-S-objektiv. 7932585[/snapback] Og du vil anbefale meg, på samme måte som pederk, å ikke bry seg om kit-objektivet til 350D. Har pengemangel.. Forresten, noen som vet hvordan jeg tar over i seriebilde-modus på EOS 650? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Ikke alle objektiver som er designet for film egner seg til digital bruk. Dette har med vinkelen lyset treffer filmen/brikken å gjøre. Film hadde ikke problemer med å få lyset skrått inn, mens en sensorbrikke vil ha det. Selv om et objektiv har god optisk ytelse på film er det ikek sikkert det har det på et digitalkamera. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Ikke alle objektiver som er designet for film egner seg til digital bruk. Dette har med vinkelen lyset treffer filmen/brikken å gjøre. Film hadde ikke problemer med å få lyset skrått inn, mens en sensorbrikke vil ha det. Selv om et objektiv har god optisk ytelse på film er det ikek sikkert det har det på et digitalkamera. 7932596[/snapback] Du sier noe der... Hva vil du anbefale? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Dette er veldig individuelt fra objektivmodell til objektivmodell, så jeg vet rett og slett ikke. Alt jeg fikk sjekket dengang jeg fikk vite om denne siden av saken, var at Nikon 50mm AFD f1.4 og Nikon 85mm AFD f1.4 begge er bra nok til digital. Annet enn det har jeg ikke peiling på, desverre. Det var sant: Jeg har jo testet mine objektiver for Canon også da, uten å finne noen problemer. Det gjelder 24-70mm f2.8 L, 50mm f1.4 og 70-300 DO IS. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Dette er veldig individuelt fra objektivmodell til objektivmodell, så jeg vet rett og slett ikke. Alt jeg fikk sjekket dengang jeg fikk vite om denne siden av saken, var at Nikon 50mm AFD f1.4 og Nikon 85mm AFD f1.4 begge er bra nok til digital. Annet enn det har jeg ikke peiling på, desverre. Det var sant: Jeg har jo testet mine objektiver for Canon også da, uten å finne noen problemer. Det gjelder 24-70mm f2.8 L, 50mm f1.4 og 70-300 DO IS. 7932698[/snapback] Litt usikker på hvilke objektiv du sikter til, ja, som ikke egner seg for digitalt (spesiellt APS-C som han har som kutter bort så mye av kantene). Men dårlige/svake objektiv på film blir jo ikke bedre akkurat på digital FF. Men som sagt, de jeg lista opp funker i allefall som bare tusan. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Dette er veldig individuelt fra objektivmodell til objektivmodell, så jeg vet rett og slett ikke. Alt jeg fikk sjekket dengang jeg fikk vite om denne siden av saken, var at Nikon 50mm AFD f1.4 og Nikon 85mm AFD f1.4 begge er bra nok til digital. Annet enn det har jeg ikke peiling på, desverre. Det var sant: Jeg har jo testet mine objektiver for Canon også da, uten å finne noen problemer. Det gjelder 24-70mm f2.8 L, 50mm f1.4 og 70-300 DO IS. 7932698[/snapback] Så det burde ikke være det alle største kvalitetstapet? Jeg er ikke så alt for opptatt av kvalitet, slik som mange andre her inne. Nei, fokusen var 2mm for kort, dårlig bilde. Bare kameraet har minst 6 MP og leverer gode bilder, er jeg fornøyd. Men det er digg med speilrefleks da.. EDIT: Begynner virkelig å forelske meg i disse objektivene. Løpt rundt med 70-210en lenge nå, og virkelig kost meg. Masse zooming og autofokusen er jo perfekt! Skiftet over til 35-70en, og ble overrasket hvor rask autofokus den også hadde. Vidvinkelen synes jeg ikke er noe problem. Hadde bare kameraet vært digitalt.. Men det er jo 350D, så.. Endret 13. februar 2007 av Valeur Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Et objektiv som er konstruert for film og som har en veldig skrå lysbane inn mot filmen vil forårsake vitgnettering hvis det brukes på et digitalkamera, selv om det ikke gjør det på film, og selv om objektivets bildesirkel i utgangspunktet er stor nok til å dekke hele brikken. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Et objektiv som er konstruert for film og som har en veldig skrå lysbane inn mot filmen vil forårsake vitgnettering hvis det brukes på et digitalkamera, selv om det ikke gjør det på film, og selv om objektivets bildesirkel i utgangspunktet er stor nok til å dekke hele brikken. 7933382[/snapback] Nå risikerer jeg å rote bort tråden i en bakgate, men dette mener jeg også er korrekt. Sensorpikslene er normalt sett plassert perpendikulært med billedlpanet. Leica har lekt seg med å vinkle sensorelementene ytterst i bilderuten inn mot sentrum for å stå imot denne vignetteringsrisikoen. Blir spennende å se på resultatene av dette. Poenget er vel uansett at det har vært litt prematurt å si at "oldies are goldies" i alle tilfeller.. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Et objektiv som er konstruert for film og som har en veldig skrå lysbane inn mot filmen vil forårsake vitgnettering hvis det brukes på et digitalkamera, selv om det ikke gjør det på film, og selv om objektivets bildesirkel i utgangspunktet er stor nok til å dekke hele brikken. 7933382[/snapback] Nå risikerer jeg å rote bort tråden i en bakgate, men dette mener jeg også er korrekt. Sensorpikslene er normalt sett plassert perpendikulært med billedlpanet. Leica har lekt seg med å vinkle sensorelementene ytterst i bilderuten inn mot sentrum for å stå imot denne vignetteringsrisikoen. Blir spennende å se på resultatene av dette. Poenget er vel uansett at det har vært litt prematurt å si at "oldies are goldies" i alle tilfeller.. 7933564[/snapback] Hadde vært veldig fint om noen kunne oversatt det til forståelig norsk.. Positivt eller negativt i mitt tilfelle? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå