Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

SV og Afghanistan, hva vil egentlig SV?

Anbefalte innlegg

SV har jo klart å presse frem føringer som kan få indirekte konsekvenser for konflikten i Afghanistan. At et lite parti skal få gjennomslag for noe alle andre partier på Stortinget er imot (at styrkene aldri skal kunne brukes i sør) er jo synd.

7944919[/snapback]

Jeg er selv veldig skeptisk til dagens militære tilstedeværelse i Afghanistan, men klarer ikke å se det helt store politiske poenget i om styrkene er i sør eller ei. Når Norge sender styrker til Afghanistan så vil disse frigjøre britiske og amerikanske styrker som kan kjempe i sør. Om det er amerikanske eller norske styrker i sør er da et fett for afghanerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke ment som en oppfølging til innlegg over:

Nå må noen snart ta affære før SV kjører dette landet på dumpen. Greit nok at SV lenge har ønsket en allianse østover, men nå må noen snart banke i bordet. Tror virkelig SV og Kristin Halvorsen at vi kan sittte og nekte å hjelpe andre land i nød, og også ellers når NATO ber om hjelp og samtidig være skråsikker på selv å få hjelp den dagen vi skulle trenge det? Jeg blir helt kvalm av politikken de kjører nå til dags. Rødstrømper som ikke er helt i denne verden. Håper folket i Norge skjønner dette og gir respons ved neste valg.

Lenke til kommentar
SV har jo klart å presse frem føringer som kan få indirekte konsekvenser for konflikten i Afghanistan. At et lite parti skal få gjennomslag for noe alle andre partier på Stortinget er imot (at styrkene aldri skal kunne brukes i sør) er jo synd.

7944919[/snapback]

Jeg er selv veldig skeptisk til dagens militære tilstedeværelse i Afghanistan, men klarer ikke å se det helt store politiske poenget i om styrkene er i sør eller ei. Når Norge sender styrker til Afghanistan så vil disse frigjøre britiske og amerikanske styrker som kan kjempe i sør. Om det er amerikanske eller norske styrker i sør er da et fett for afghanerne.

7946045[/snapback]

Det er ganske åpenbart. Forsvarssjefen vil av den grunn nok nekte å sende dem avgårde. Dette har med solidaritet å gjøre. Utdypelsen finner man i VG:

Denne presiseringen skal ha gått lenger enn forsvarsledelsen kunne akseptere av rammeverk for spesialsoldatene.

Internt har forsvarstoppene vist til at grunnsikkerheten for alle soldater i en krigssone er at noen kommer dem til unnsetning - om så med risiko for eget liv - dersom de havner i en nødssituasjon.

[....]

NATO-talsmann James Appathurai sier at den norske regjeringen under NATO-toppmøtet i Riga i november sa ja til at norske styrker kan bli omplassert hvor som helst i Afghanistan i en krisesituasjon.

- Jeg er ganske sikker på at statsministeren husker og står ved det løftet han ga i Riga. Jeg vil minne om at vi er en allianse av 26 land, og solidaritet er et viktig prinsipp for oss, sier Appathurai, ifølge NTB.

Det kan ha en enorm betydning om restriksjonene skulle gjelde i ekstreme tilfeller. Amerikanske, danske, britiske og australske soldater kan dø fordi nordmenne sitter på rævva i Kabul uten å komme til unsetning fordi et miniparti i Norge som ikke har peiling på utenrikspolitikk sier det. Men det er vist noe SV kan leve med, trodde solidaritet var noe de skrøt av :)

Lenke til kommentar
Bistandsorganisasjoner sier ikke nei til flere soldater, de mener SV har misforstått

Les nå den der dere som er motstandere. Hjelpeorganisasjonene ønsker flere soldater.

Så får SV fortsette å være usolidariske om de absolutt må mens de som har peiling på dette her får gjøre det som er nødvendig.

7948049[/snapback]

Bare så det er klart så er jeg ikke motstander av flere soldater,men jeg mener dette må vurderes nøye i hvert tilfelle og ikke slik som enkelte mener at det bør være tilnærmet fri flyt av soldater.

At så ledere for hjelpeorganisasjoner ønsker flere er neppe noen bombe,det har med to ting å gjøre, det ene er sikkerhet for sine folk det andre er mere penger i kassen.

Lenke til kommentar

Hva er så nødvendig,regeringen sier at de selvsagt hjelper i extreme tilfeller,slik har det alltid vært, om en så skal bruke ordet nødvendig vil vel det si det samme som at styrkene kan forflyttes fritt.

Det har aldrig vært snakk om fra noen i regeringen at norske styrker skal sitte på ræva og se andre dø slik enkelte prøver å fremstille det.

Lenke til kommentar
Hva er så nødvendig,regeringen sier at de selvsagt hjelper i extreme tilfeller,slik har det alltid vært, om en så skal bruke ordet nødvendig vil vel det si det samme som at styrkene kan forflyttes fritt.

Det har aldrig vært snakk om fra noen i regeringen at norske styrker skal sitte på ræva og se andre dø slik enkelte prøver å fremstille det.

7948566[/snapback]

Jo, SV mener dette...

Lenke til kommentar

7948566[/snapback]

Jo, SV mener dette...

7948668[/snapback]

Sterk påstand som jeg rett og slett forlanger at du dokumenterer eller beklager.

Hvor har SV sagt at de heller vil la andre lands soldater dø enn å hjelpe dem?

Lenke til kommentar

7948566[/snapback]

Jo, SV mener dette...

7948668[/snapback]

Sterk påstand som jeg rett og slett forlanger at du dokumenterer eller beklager.

Hvor har SV sagt at de heller vil la andre lands soldater dø enn å hjelpe dem?

7948788[/snapback]

Når de sier at de ikke vil at de soldatene som er i Afghanistan skal være i Kabul og ingen andre steder, og langt vekk i fra Sør-Afghanistan.

Lenke til kommentar

7948566[/snapback]

Er ikke Kristin Halvorsen i regjering nå da? ;)

Halvorsen: Soldatene skal ALDRI til Sør-Afghanisten

- Det skal ikke sendes soldater til Sør-Afghanistan så lenge denne regjeringen sitter, det er bakgrunnen for hele vedtaket.

Det går ikke ann å si det klarere enn det. Heldigvis har Støre sagt henne midt imot, til pass for SV.

Så du tar nok feil her.

Lenke til kommentar

7948566[/snapback]

Er ikke Kristin Halvorsen i regjering nå da? ;)

Halvorsen: Soldatene skal ALDRI til Sør-Afghanisten

- Det skal ikke sendes soldater til Sør-Afghanistan så lenge denne regjeringen sitter, det er bakgrunnen for hele vedtaket.

Det går ikke ann å si det klarere enn det. Heldigvis har Støre sagt henne midt imot, til pass for SV.

Så du tar nok feil her.

7948815[/snapback]

Det er noe helt annet enn å påstå at SV er for at andre soldater skal dø menst vi sitter å ser på, dette er en meget grov påstand,ja faktisk en av de groveste jeg har sett på dette forum alle de år jeg har vært her.

Å sende soldater til nord og ikke til sør er ikke det samme som at de soldatene i nord ikke skal kunne hjelpe andre i en extrem situasjon.

Lenke til kommentar

Det er noe helt annet enn å påstå at SV er for at andre soldater skal dø menst vi sitter å ser på, dette er en meget grov påstand,ja faktisk en av de groveste jeg har sett på dette forum alle de år jeg har vært her.

Å sende soldater til nord og ikke til sør er ikke det samme som at de soldatene i nord ikke skal kunne hjelpe andre i en extrem situasjon.

7948852[/snapback]

Når Kristin Halvorsen uttrykt og eksplisitt sier at de IKKE under NOEN omstendigheter skal sende soldater til sør, så er dette den konklusjonen man må dra ut fra de data som foreligger. Om du ikke LIKER denne konklusjonen, er forsåvidt irrelevant, da det er den mest naturlige å havne på.

Lenke til kommentar

7948852[/snapback]

Det er jo hele poenget. SV vil nekte å sende norske soldater til Sør-Afghanistan om eksempelvis danske soldater risikerer å bli drept. På direkte spørsmål fra VG om dette så svarer hun at det er uaktuelt å sende noen til Sør-Afghanistan.

Så jeg gjentar gjerne den påstanden jeg, med støtte av sitat fra Halvorsen. Leser du ikke linken? Det står svart på hvitt at det ikke er aktuelt, selv i ekstreme tilfeller.

- Betyr det at uansett hva slags krise som NATO møter, så er svaret nei - de norske soldatene skal ikke sendes til Sør-Afghanistan?

- Disse spesialstyrkene skal operere i Kabul-regionen. Det er hele bakgrunnen for at SV kunne gå med på dette vedtaket. De skal ikke sendes til Sør-Afghanistan, svarer Halvorsen på VG Netts spørsmål.

Du får takke fru Halvorsen for at påstanden kommer, den bygger på hennes uttalelse. Så kan du gjerne finne noen dokumentasjon som motsier det partilederen i SV mener når det kommer til SV. Har du noe å vise til? :)

Lenke til kommentar

Når Kristin Halvorsen uttrykt og eksplisitt sier at de IKKE under NOEN omstendigheter skal sende soldater til sør, så er dette den konklusjonen man må dra ut fra de data som foreligger. Om du ikke LIKER denne konklusjonen, er forsåvidt irrelevant, da det er den mest naturlige å havne på.

7948874[/snapback]

Nei det blir ikke konklusjonen,fordi dere drar ting ut av sammenhengen, hun snakker om å sende soldaater fra Norge direkte til tjeneste i sør, hun har aldrig sagt at de soldatene som sendes til nor ikke kan brukes for å redde livet til andre soldater i en extrem situasjon.

Men det er nemmelig en slik skremmende påstand som fremstilles her .

Lenke til kommentar

7948852[/snapback]

Det er jo hele poenget. SV vil nekte å sende norske soldater til Sør-Afghanistan om eksempelvis danske soldater risikerer å bli drept. På direkte spørsmål fra VG om dette så svarer hun at det er uaktuelt å sende noen til Sør-Afghanistan.

Så jeg gjentar gjerne den påstanden jeg, med støtte av sitat fra Halvorsen. Leser du ikke linken? Det står svart på hvitt at det ikke er aktuelt, selv i ekstreme tilfeller.

- Betyr det at uansett hva slags krise som NATO møter, så er svaret nei - de norske soldatene skal ikke sendes til Sør-Afghanistan?

- Disse spesialstyrkene skal operere i Kabul-regionen. Det er hele bakgrunnen for at SV kunne gå med på dette vedtaket. De skal ikke sendes til Sør-Afghanistan, svarer Halvorsen på VG Netts spørsmål.

Du får takke fru Halvorsen for at påstanden kommer, den bygger på hennes uttalelse. Så kan du gjerne finne noen dokumentasjon som motsier det partilederen i SV mener når det kommer til SV. Har du noe å vise til? :)

7948898[/snapback]

Der står fortsatt ikke noe om at ikke disse skal kunne brukes til å redde andres soldaters liv,og det er hele poenget her.

Vi snakker tross alt her om en påstand som er fremsatt og som er meget sterk,ja så sterk at om det hadde vært "rette" person som fremsatte dem så ble han vel permitert for en tid.

Nok en gang, hun har aldrig uttalt at norske soldater skal sitte på ræva å se på at danske,engelske eller andre nasjoners soldater blir drept .

En slik uttalelse ville jeg ta sterk avstand fra uansett hvilken politiker som kom med den,akkurat som jeg tar kraftig avstand fra den uttalelsen som er kommet på dette forum .

Lenke til kommentar

Der står fortsatt ikke noe om at ikke disse skal kunne brukes til å redde andres soldaters liv,og det er hele poenget her.

Nå kverulerer du. Hun sier det aldri vil være aktuelt og ikke engang i ekstreme tilfeller. Hva i all verden er det du legger i ekstreme tilfeller og ordet aldri?

So jo, det er en helt berettiget påstand. Jeg kan gjerne gjenta den til det uendelige om ikke Halvorsen snart går ut og sier at de er for i noen tilfeller. Hun sier de ikke er for i noen tilfeller i det hele tatt. Det er krystallklart.

Lenke til kommentar

Hun har da vitterlig sagt nettopp dette Snekkern, og det at du er mer opptatt av å sutre over hvor fælt det er å påstå noe slikt og ikke minst er opptatt av å insinuere at moderator er uhildet, viser at du på død og liv IKKE vil ta faktum i saken innover deg.

Kristin Halvorsen sier eksplisitt og helt klart at hun ikke under noen omstendighet vil sende soldater sørover. Er dette et utsagn som er vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar

Nå kverulerer du. Hun sier det aldri vil være aktuelt og ikke engang i ekstreme tilfeller. Hva i all verden er det du legger i ekstreme tilfeller og ordet aldri?

So jo, det er en helt berettiget påstand. Jeg kan gjerne gjenta den til det uendelige om ikke Halvorsen snart går ut og sier at de er for i noen tilfeller. Hun sier de ikke er for i noen tilfeller i det hele tatt. Det er krystallklart.

7948981[/snapback]

Nei den er ikke berettiget all den tid hun ikke har sagt det.

Jeg synest faktisk det er smakløst og frastøtende å påstå at andre mener at våre soldater skal sitte på ræva og se på at andre dør, så lenge ikke noen har uttalt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...