Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et verktøy for å måle ipforbindelsen mellom to servere i samme VLAN. Kunden klager over at det er drop i nettforbindelsen mellom to applikasjonsservere som står i samme VLAN. Vil derfor kjøre en måling mellom produksjonsipadresen på disse serverne for å se om det er drop. Må derfor ha et verktøy som lager fiktiv trafikk mellom serverne og genererer logger på iptrafikken gjennom en periode og viser om det har vært dropp. Disse serverne har flere nettverkskort så det må være mulig å velge hvilket kort trafikken skal måles på .

Har dere tips på noe? Sitter for øyeblikket med Qcheck men den gir kun et bilde av iptrafikken live og ikke over en periode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er på utkikk etter et verktøy for å måle ipforbindelsen mellom to servere i samme VLAN. Kunden klager over at det er drop i nettforbindelsen mellom to applikasjonsservere som står i samme VLAN. Vil derfor kjøre en måling mellom produksjonsipadresen på disse serverne for å se om det er drop. Må derfor ha et verktøy som lager fiktiv trafikk mellom serverne og genererer logger på iptrafikken gjennom en periode og viser om det har vært dropp. Disse serverne har flere nettverkskort så det må være mulig å velge hvilket kort trafikken skal måles på .

Har dere tips på noe? Sitter for øyeblikket med Qcheck men den gir kun et bilde av iptrafikken live og ikke over en periode.

7932342[/snapback]

ping -t server >c:\logg.txt

Lenke til kommentar

iperf - kan måle båndbredde og pakketap, men dette er også i real time

smokeping - pinger med jevne mellomrom, lagrer resultatene i RRD-filer og gir en grafisk fremstilling av dette

Ping vil selvfølgelig gi det beste svaret her, men hvis man skal overvåke over lang tid vil det være enklere hvis man kan supplere med noen grafer som kan vise pakketap og responstid.

Endret av wsp
Lenke til kommentar

Husk å teste med store pakker, ikke bare små. De fleste feil oppstår som følge av blokkering av ICMP i brannmurer og en vert om ikke takler store rammer. Er man naiv nok til å blokkere ICMP er det fort man da i tillegg nekter fragmentering og da har man det riktig moro når man feilsøker.

Kombinasjonen med iperf og smokeping vil være lur, og med smokeping kan du definere mange ulike tester (store pakker, små pakker, pinging hvert sekund, hvert n'te sekund).

Lenke til kommentar

Det første spørsmålet jeg hadde stilt meg selv er:

Hva slags trafikk er det som går mellom disse applikasjonsserverne, for å få et bilde av situasjonen?

TCP? UDP? ICMP?

Så hadde jeg kikket på switchene for å se om det lå noen meldinger der. Min erfaring er at det ofte er snakk om half/full duplexing, feil på nettverkskort, feil på nettverkskort driver.

Står serverne i samme switch?

Trenger litt mer detaljert informasjon.

Iperf er vel strengt tatt ikke verktøyet til denne jobben, smokeping har jeg aldri brukt (høres ikke veldig seriøst ut..). Da kan du jo likegodt sette opp en ping -t med forskjellig pakkestørrelse og kjøre en [ctrl + break] for å se status etter litt tid.

Hvis serverne står i samme switch så skal du ikke ha et pakketap mellom dem uansett. ping, slik jeg ser det i denne sammenheng er kun for å få bekreftet at problemet faktisk eksisterer, med en gang det er bekreftet så må man over på andre verktøy.

En annen forutsetning for at ping i det hele tatt skal ha noen mening i denne sammenheng er hvis det er "brudd" på linjen (les: kabelkutt). Hvis det er et problem på protokoll nivå, eller tcp stack så kan jo pingen gå fint selv om du får et brudd på en tcp tilkobling/connect.

Lenke til kommentar

iperf er ypperlig til denne jobben. Den kan stå over lang tid, simulere både UDP og TCP trafikk, strømmer og bursts...

Du kombinerer slike tester med smokeping (som er et høyst seriøst verktøy brukt av mange større nettmiljøer) som kontinuerlig vil gi indikasjoner på pakketap og responstid. Også her har du langt mer verdifull info en en manuell ping.

MRTG/Cacti er også nyttige verktøy for å overvåke belastningen over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...