andesam Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Heisann. Holder på med særemne om tekstmeldinger (sms) og dens påvirkning av språket ellers blandt folk. Vil derfor høre litt med folk her om deres vaner. skriver du mye tekstmeldinger? Skriver du vanlig norsk eller bruker du mye forkortelser, smilefjes og lignende? Merker du, på deg selv eller andre, at språket ellers har forandret seg som følge av tekstmeldinger? Hadde blitt veldig glad dersom dere vil svare på ett eller flere av disse spørsmålene Dersom noen sitter på noen kilder (nettsider, personer el.) som er relevant til dette er jeg lutter øre! mvh. andreas Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Ringer heller. Hater å skrive tekstmeldinger. Om jeg så velger å skrive det så skriver jeg på norsk og unngår sms-språk. Hvis jeg derimot ikke får plass i en melding og kan kutte ned på noen bokstaver, så gjør jeg det. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg skriver ikke mye tekstmeldinger, og de jeg skriver påvirker ikke språket mitt på noen negativ måte. Skriver på dialekt, bruker aldri unødvendige forkortelser. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg skriver en del SMS. Skriver to vidt forskjellige språk der, og i offentlig sammenheng. Per SMS går det i dialekt, men ikke så mange forkortelser. Liker godt å skrive lange meldinger. Bruker kanskje ett smilefjes per melding og som regel et hjerte på slutten om meldingen er til Anna. Vet ikke om det har noe å si, men siden jeg begynte å skrive tekstmeldinger, har ikke språket mitt blitt noe dårligere av den grunn. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Ringer heller. Hater å skrive tekstmeldinger. Om jeg så velger å skrive det så skriver jeg på norsk og unngår sms-språk. Hvis jeg derimot ikke får plass i en melding og kan kutte ned på noen bokstaver, så gjør jeg det. 7932467[/snapback] Gjør akkurat det samme som deg derja Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Bruker aldri sms-språk, men om jeg skriver på dialekt eller bokmål er avhengig av hvem som skriver til meg. Skriver du bokmål til meg, får du svar på bokmål. Føler ikke at det ødelegger språket mitt på noen måte. Jeg er ikke noe særlig glad i og skrive sms, jeg ringer heller. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Bokmål, ingen forkortelser Lenke til kommentar
............... Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Skriver mye sms, det er litt forskjellig. Med dama bruker jeg endel smilefjes og noen forkortelser, men vanlige meldinger til kamerater o.l. blir det vanlig bokmål. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Ringer heller. Hater å skrive tekstmeldinger. Om jeg så velger å skrive det så skriver jeg på norsk og unngår sms-språk. Hvis jeg derimot ikke får plass i en melding og kan kutte ned på noen bokstaver, så gjør jeg det. 7932467[/snapback] Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Skriver en del tekstmeldinger, men jeg er av typen som heller overskrider én melding og sender 2 med vanlig norsk språk. Hender jeg korter ned på setningene, men ikke noe på ord, så vidt jeg kan huske. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg skrive så si aldri sms siden jeg hater det (går så tregt). Men hvis jeg skriver så skriver jeg på dialekt uten forkortelser. Har en mobil uten fargeskjerm så smilys blir det lite av. Lenke til kommentar
Thundercat Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Skriver som oftest dialekt i sms, og spørs på forkortelser om hvor god plass jeg har i meldingen. Men sånn til vanlig så påvirker det ikke språket mitt, skriver ikke dårligere bokmål på grunn av det i allefall. Smily-bruk varierer. Lenke til kommentar
-mads Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Nei, og jeg misliker sterkt folk som skriver såkalt, sms-språk! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Bokmål og det blir av og til noen forkortelser, dog som oftest i samsvar med de forkortelsene som er i norsk fra før av. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg skriver alltid forkortelser som pga(på grunn av) og bl.a.(blant annet) Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg skriver på dialekt, men ikke på sms språk. "Hei! Ka du gjør førr nokka?" Men jeg foretrekker helt klart å ringe, men nå er det så dyrt med mitt nåværende abbonement så jeg unngår det mest mulig =) Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Skriver vel noen hundre meldinger om dagen, alle på korrekt bokmål uten forkortelser og annet rask. Er ikke så veldig glad i å snakke med folk i telefonen, så jeg er evig glad for meldingsfunksjonen og at jeg har uendelig med gratismeldinger på abonnementet. Bruker vel vanlige, norske forkortelser som PS, osv, et c og slikt da. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Skriver ikke sms'er med sms-språk. Det ser så mye penere ut med ordentlige ord! Men så skal det sies at jeg ofte sender fra nettet, og da er det like raskt å skrive ordentlig Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Nei. Én gang skrev jeg "d" i en norskstil og skulle til å fortsette, men det var heldigvis plass til å føye til "-et". Utover det påvirker det ikke. Jeg bruker ikke sms-språk noe særlg heller, men skriver vanlig bokmål i tekstmeldinger. "jeg kmr snrt" er ikke noe for meg. Lenke til kommentar
Letium Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg bruker heller ikke sms-språk. Sms-er som jeg skriver i stiler. Men pleier å ende noen meldinger med et ord som ikke er bokmål akkurat. Noe som: Sex, Moz, <4, og ja, kommer ikke på noe mer. Også noen smileys iblandt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå