kilogram Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 Kjøpte et Point-of-view Radeon VE-kort fra databutikken.com, som skulle vera julepresang til meg sjølv. Ifølge ATI sine heimesider skal alle Radeon VE-kort leverast med to skjermutgangar, og dette var hovedgrunnen til at eg kjøpte dette kortet fra Databutikken, når desse hadde dei billegaste korta. Når eg då fekk kortet fra Databutikken, var dette med berre ein skjermutgang. Har eg misforstått noko her, eller har Databutikken.com rett og slett feilmerka desse korta? Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 Quote: On 2001-12-20 22:38, kilogram skrev:Kjøpte et Point-of-view Radeon VE-kort fra databutikken.com, som skulle vera julepresang til meg sjølv. Ifølge ATI sine heimesider skal alle Radeon VE-kort leverast med to skjermutgangar, og dette var hovedgrunnen til at eg kjøpte dette kortet fra Databutikken, når desse hadde dei billegaste korta.Når eg då fekk kortet fra Databutikken, var dette med berre ein skjermutgang. Har eg misforstått noko her, eller har Databutikken.com rett og slett feilmerka desse korta? Det høres nesten ut som Databutikken har feilmerket/feilsendt. ATI Radeon VE har TO skjermutgang. Har du sendt email til databutikken? Jeg ville ha returnert kortet. Lenke til kommentar
yngvej Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 Men har du kjøpt et ATI kort da ? Du skriver at du har kjøpt et Point Of View kort med ATI Radeon VE chip. Klippet fra Point Of View sin hjemmeside: HydraVision Multiple Monitor Management Software gives you flexible multi display support to enable many combinations of VGA, DVI and TV (This function is optional) DVI interface with integrated TMDS for economical digital flat panel support (Optional) This card is available with and without TV Out Som du ser finnes det flere varianter. Yngve Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 Men uansett om Databutikken har feilmerket/feilsendt eller kilogram har kjøpt feil, så kan kilogram alltid returnere varen. :smile: Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 Kan hende du fikk ATi Radeon LE... Hmm.... just something that crossed my mind :smile: Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 21. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2001 Fekk mail fra Databutikken i dag: Quote: Info: Du har inte köpt ett ATI Radeon VE, utan ett PoV Radeon VE. Du kan därför inte kolla på ATIs hemsida, och tro att specifikationen för ATIs grafikkort även gäller andra tillverkars grafikkort. Blar eit stykke nedover i mailen, der det står betingelsar for retur, og punkt 6 slår meg som i strid med den norske angrefristsloven: Quote: 6. For varer som IKKE er defekte eller på annen måte ikke omfattes av garanti debiteres håndteringsavgift tilsvarende 400:- ekskl moms, samt kostnader for levering. Se derfor til at feilen på den varen du returnerer er godt dokumentert. Denne debiteringen gjelder også i de tilfeller der feilbeskrivelse på komponent eller fakturakopi mangler. Retur når det gjeld angrefrist SKAL ikkje innebera ekstra kostnad for kunden... Kortet i seg sjølv kostar berre 600,-, eg får altså berre 200 kr igjen!? Har sendt dei ein mail til, og spør om nettopp dette... Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 Quote: 6. For varer som IKKE er defekte eller på annen måte ikke omfattes av garanti debiteres håndteringsavgift tilsvarende 400:- ekskl moms, samt kostnader for levering. Se derfor til at feilen på den varen du returnerer er godt dokumentert. Denne debiteringen gjelder også i de tilfeller der feilbeskrivelse på komponent eller fakturakopi mangler. Dette er det dummeste jeg har hørt! Det er direkte uhørt! Sånn som jeg tolker angrefristloven, som betyr at man returner varen tilbake og får selvfølgelig pengene tilbake. Frakten må kjøperen betale, noe som er fair nok. Med denne uttalsen bryter Databutikken klart norsk lovgivning. Send dem et brev (men ikke vær for kvass), som du forteller dem hvorfor de ikke kan ta 400 kroner, og henvis til det norske angrefristloven. Du kan forøvrig lese om angrefristloven på http://www.hardware.no/guider/juss/index14.html . Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 22. desember 2001 Del Skrevet 22. desember 2001 Quote: Retur når det gjeld angrefrist SKAL ikkje innebera ekstra kostnad for kunden... Det ser ut for meg som om dette punket ikke handler om angrefrist. De har sikkert vilkår andre steder som omhandler angrefristloven. Når man benytter seg av angrefristloven, skal man betale porto tilbake til selger selv, resten skal selger dekke. MLW Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 22. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2001 Endte med at eg solgte kortet til min lillebror, som ønska seg eit sånt kort. Eg orkar ikkje å streva med Databutikken for berre 600 kr. Men syns ærlig talt at dei bør forbedra sin virksomhet i Norge. Eg kjøper i alle fall ikkje meir derfra. Lenke til kommentar
DataButikken.com Skrevet 22. desember 2001 Del Skrevet 22. desember 2001 Quote: On 2001-12-21 17:20, kilogram skrev:Fekk mail fra Databutikken i dag: Quote: Info: Du har inte köpt ett ATI Radeon VE, utan ett PoV Radeon VE. Du kan därför inte kolla på ATIs hemsida, och tro att specifikationen för ATIs grafikkort även gäller andra tillverkars grafikkort. Blar eit stykke nedover i mailen, der det står betingelsar for retur, og punkt 6 slår meg som i strid med den norske angrefristsloven: Quote: 6. For varer som IKKE er defekte eller på annen måte ikke omfattes av garanti debiteres håndteringsavgift tilsvarende 400:- ekskl moms, samt kostnader for levering. Se derfor til at feilen på den varen du returnerer er godt dokumentert. Denne debiteringen gjelder også i de tilfeller der feilbeskrivelse på komponent eller fakturakopi mangler. Retur når det gjeld angrefrist SKAL ikkje innebera ekstra kostnad for kunden... Kortet i seg sjølv kostar berre 600,-, eg får altså berre 200 kr igjen!? Har sendt dei ein mail til, og spør om nettopp dette... Denna punkt gäller självklart _inte_ varor som returneras inom angrefristen. Detta gäller endast om någon skulle skicka varor till oss som vi inte skall hantera, exempelvis varor där garanti inte längre gäller (varor äldre än 1-3 år), eller om kund skickar vara till oss som av annan anledning inte omfattas av garanti. Vi har hittills aldri funnit anledning att ta ut denna avgift av kund. Vid retur enligt den Norska angrefristloven betalar kund endast portoen till oss, och absolut inte en enda krona mer. Season's Greetings, TechDept/db Lenke til kommentar
DataButikken.com Skrevet 22. desember 2001 Del Skrevet 22. desember 2001 Quote: On 2001-12-22 18:51, kilogram skrev:Endte med at eg solgte kortet til min lillebror, som ønska seg eit sånt kort. Eg orkar ikkje å streva med Databutikken for berre 600 kr. Men syns ærlig talt at dei bør forbedra sin virksomhet i Norge. Eg kjøper i alle fall ikkje meir derfra. Det låter som om du är missnöjd med ditt köp, trots att du själv dragit slutsatser om en vara på fel grunder!? Att se vad ett ATI Radeon VE-kort har för specifikationer och från detta bilda sig en uppfattning om hur ett PoV Radeon VE är konstruerat är inte helt rätt, eller hur? Vi förstår helt enkelt inte vad vi skulle ha gjort fel i detta specifika fall, men hoppas verkligen att du eller någon annan berättar så vi i så fall kan rätta till det för framtiden... En liknelse skulle kunna vara att läsa om EPoX 8KHA Plus (KT266A-chipset) som ju har SEX (6) PCI-platser, och därmed dra slutsatsen att ALLA moderkort med KT266A-chipset därmed har lika många, vilket ju inte är sant... De flesta har bara FEM (5). Oavsett vilket så har du uppenbarligen köpt en vara som du inte är nöjd med, och om vi på något sätt kan hjälpa dig med det du egentligen skulle ha, eller vill att vi köper tillbaka kortet, hoppas jag du kontaktar oss. Vid retur enligt angrefristloven betalar du endast frakt till oss. TechDept/db Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 22. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2001 Vel, problemet ligg her i merkinga til DataButikken. Om dere hadde fjernet merkinga av kortet som eit Radeon VE kort, hadde eg vore fornøgd. Eller eventuelt merka kortet klart med at det ikkje har to skjermutgangar. DataButikken ser ut til å vera den einaste butikken som selger PoV-kort, og det bør derfor skrivast ein notis om at desse korta ikkje treng å vere det som kunden trur det er. Fann heller ingen link til heimesida til PoV. DataButikken må skjerpa seg på ein del ting, og det er først og fremst kundeservice (så lenge ting ikkje blir tatt opp på forumet her, ser det ikkje ut til at DataButikken bryr seg spesielt om kundane). Opplysning om angrefristloven er ein anna ting. At det ikkje følger angrefristskjema med pakken er ein anna ting. Og at eg ikkje fant angrefristskjema på heimesida tell heller ikkje positivt her. Lenke til kommentar
DataButikken.com Skrevet 22. desember 2001 Del Skrevet 22. desember 2001 Det _är_ ett kort med "Radeon VE"-chipset, om vi hade ändrat det hade vi verkligen märkt kortet fel... Dock är det så enligt lag att om du som kund handlat i god tro och trott att produkten haft beskaffenheter den ej har och att anledningen till att du som kund fått denna uppfattningen har skälig grund så kan köpet hävas ändå. I detta fall kan vi hålla med om och förstår att du missuppfattat vad kortet hade för specifikationer - det är alltså inga som helst problem att ångra köpet på denna produkt om du så önskar. Det _finns_ ett avsett formulär på vår hemsida om man vill returnera en produkt antingen för garantiåtgärd eller för att man vill ångra köpet. Detta formulär är enklare för kund att fylla i än ett s.k "angrefristskjema" som måste skickas via post och fyllas i för hand - vilket i sin tur gör att tiden det tar för oss att få och behandla ärendet tar längre tid. Vi har gjort det enklare för kunden att begära ångerrätt, men om man hellre vill fylla i ett "angrefristskjema" för hand så går det givetvis bra - då kan man ladda ner detta från vår hemsida och skriva ut det. Quote: On 2001-12-22 20:57, kilogram skrev:Vel, problemet ligg her i merkinga til DataButikken. Om dere hadde fjernet merkinga av kortet som eit Radeon VE kort, hadde eg vore fornøgd. Eller eventuelt merka kortet klart med at det ikkje har to skjermutgangar. DataButikken ser ut til å vera den einaste butikken som selger PoV-kort, og det bør derfor skrivast ein notis om at desse korta ikkje treng å vere det som kunden trur det er. Fann heller ingen link til heimesida til PoV.DataButikken må skjerpa seg på ein del ting, og det er først og fremst kundeservice (så lenge ting ikkje blir tatt opp på forumet her, ser det ikkje ut til at DataButikken bryr seg spesielt om kundane). Opplysning om angrefristloven er ein anna ting. At det ikkje følger angrefristskjema med pakken er ein anna ting. Og at eg ikkje fant angrefristskjema på heimesida tell heller ikkje positivt her. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 23. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2001 Nøyaktig kvar finn ein ei side som er merka "Angrefristskjema" på DataButikken.com/no, og korleis kjem ein seg dit? Ifølge norsk lov skal dette følga med pakken, siden det ikkje har gjort det, vert angrefrista forlenga i opp til 1 år. Hardware.no's guide til angrefristloven (her) seier dette: Quote: I forbindelse med avtaleinngåelse skal du få en rekke opplysninger fra kjøper. Disse er listet opp i kapittel 3. Dersom du ikke får disse opplysningene senest samtidig med at du mottok varen begynner ikke fristen å løpe. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. Lenke til kommentar
DataButikken.com Skrevet 23. desember 2001 Del Skrevet 23. desember 2001 Enligt norsk lag (och även svensk lag) skall säljaren (vi i det här fallet) informera kund om ångerrätten i samband med köp - så har vi också gjort. Du känner antingen till ångerrätten sedan tidigare, eller så har du läst om ångerrätten i samband med att du läst våra Köpvillkor när du handlade hos oss. Quote: On 2001-12-23 14:17, kilogram skrev:Nøyaktig kvar finn ein ei side som er merka "Angrefristskjema" på DataButikken.com/no, og korleis kjem ein seg dit? Ifølge norsk lov skal dette følga med pakken, siden det ikkje har gjort det, vert angrefrista forlenga i opp til 1 år.Hardware.no's guide til angrefristloven (her) seier dette: Quote: I forbindelse med avtaleinngåelse skal du få en rekke opplysninger fra kjøper. Disse er listet opp i kapittel 3. Dersom du ikke får disse opplysningene senest samtidig med at du mottok varen begynner ikke fristen å løpe. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. Lenke til kommentar
anicet Skrevet 23. desember 2001 Del Skrevet 23. desember 2001 DataButikken.com kan dere ansette noen normen slik at det blir letere å komunisere med dere. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 23. desember 2001 Del Skrevet 23. desember 2001 Quote: On 2001-12-23 17:47, anicet skrev:DataButikken.com kan dere ansette noen normen slik at det blir letere å komunisere med dere. Hehehe.. jaaa. Jeg kommer i hvert fall ikke til å handler hos dem etter det jeg har lest her! :smile: Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 23. desember 2001 Del Skrevet 23. desember 2001 Det er et merkelig språk det der. Jeg ville vel sendt kalger til datorbutiken på engelsk, jeg har store problemer med deet svenske språket. Det ville vært en god ide om de hadde ansatt en som kan norsk. Lenke til kommentar
Cooler Skrevet 23. desember 2001 Del Skrevet 23. desember 2001 Ja det er 3 butikker som er jeg personlig har opplevd meget dårlig på kundeservice :smile: (Og jeg har testet de fleste) førsteplassen går til topline.no :sad: :sad: :sad: Andreplassen går til databutikken.com :sad: :sad: Tredjeplassen går til multicom.no :sad: Gratulerer med "en plass på pallen" dere 3 "søppelbutikker :sad: Lenke til kommentar
Vindicare Skrevet 23. desember 2001 Del Skrevet 23. desember 2001 Har Handlet fra databutikken i vel et år nå (hardisker,grafikkkort,vifter,cpu etc) og er sålangt strålende fornøyd. Men jeg må innrømme at antall klager som dukker opp på dem nå er litt skremmende, men sålangt er jeg strålende fornøyd med dem.... hadde en defekt harddisk som ble sendt inn.. gikk vel en uke så hadde jeg ny...Blir vel fortsatt og handle hos dem jeg. Eneste Minuset er som nevnt tidligere at det ikke følger med angrefrist skjema [ Denne Melding var redigert av: Vindicare på 2001-12-23 23:42 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå