corge Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Hva får en i bot for å kjøre på rødt lys? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Hvorfor skulle man ville kjøre på rødt lys? Er det forresten lov å gå av en motorsykkel for så å trille den over et lysregulert fotgjengerfelt (om du har rødt lys, selvfølgelig) for så å hoppe på og kjøre videre på andre siden? Sett mange som gjør dette, og kan ikke skjønne at dette skal være lovlig, men jeg vet ikke om noen regler man bryter heller, da. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Hvorfor skulle man ville kjøre på rødt lys? Er det forresten lov å gå av en motorsykkel for så å trille den over et lysregulert fotgjengerfelt (om du har rødt lys, selvfølgelig) for så å hoppe på og kjøre videre på andre siden? Sett mange som gjør dette, og kan ikke skjønne at dette skal være lovlig, men jeg vet ikke om noen regler man bryter heller, da. 7934575[/snapback] Er det mange som gjør det? Jøsses, for et slit, ser for meg at det er mer slit enn å bare vente de par minuttene det tar før det er grønt... Rare folk. Selv har jeg aldri sett det. Og forresten så er det vel ingen som vil det, men kanskje han gjorde det, og ble ferska, og nå lurer på hva slags straff han kan forvente seg... Lenke til kommentar
corge Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 5200 og to prikker 7931406[/snapback] Referanse® for dette? Hvor har du det fra? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...00629-0492.html punkt 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Dersom det ikke blir grønt, fordi lyskrysset styres av sensorer i bakken. Jeg kjører mc og er for lett for at sensorene registrer meg. Etter å ha ventet på grønt i 5-6 minutter, så kjører jeg over på rødt. Får jeg bot da? Lenke til kommentar
corge Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Hvorfor skulle man ville kjøre på rødt lys? Er det forresten lov å gå av en motorsykkel for så å trille den over et lysregulert fotgjengerfelt (om du har rødt lys, selvfølgelig) for så å hoppe på og kjøre videre på andre siden? Sett mange som gjør dette, og kan ikke skjønne at dette skal være lovlig, men jeg vet ikke om noen regler man bryter heller, da. 7934575[/snapback] Hvorfor kjøre på rødt lys? Hva med lyskryss som ikke registrerer MC om natten fordi de kun er basert på sensor som tar biler og større kjøretøy? Slik lyskryss blir _aldri_ grønn for motorsykler. Du må vente til det blir morgen eller vente på større kjøretøy som tilfledigvis kommer samme vei, eller kjøre på rødt. Eller hva med at en rett og slett ikke gidder å vente på grønt lys - selv om det ikke er snakk om mer enn noen sekunder, alt tar tid. Om det er farlig eller ikke å kjøre på rødt lys spørs helt på konteksten og situasjonen, dvs. det kan være livsfarlig eller det kan være helt ufarlig. Jeg har personlig aldri sett noen gå av en motorsykkel og trille den. Jeg vil tro de fleste som kjører MC (ihvertfall tung MC) som bryter/er på grensen til å bryte loven foretrekker å bare kjøre på rødt. MC er tung å dytte. Jeg kan ikke loven noe godt i det heletatt men jeg antar du ikke har lov å gå av sykkelen midt på veien uten motorstopp eller tilsvarende alvorlige problemer. Jeg tviler på det er lov, men jeg aner ikke. Lenke til kommentar
corge Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Dersom det ikke blir grønt, fordi lyskrysset styres av sensorer i bakken. Jeg kjører mc og er for lett for at sensorene registrer meg. Etter å ha ventet på grønt i 5-6 minutter, så kjører jeg over på rødt. Får jeg bot da? 7935049[/snapback] Jeg har samme problem selv. Kjører GSX-R 1000. Spørs på humøret til han som eventuelt tar deg for det. Jeg har hørt om en politimann som nesten kjørte på en på MC som gjorde det der (MC kjører på rødt, politi kjører på grønt) - han traff på en snill kar som kjørte MC selv og var klar over at lyset aldri ble grønt men ble fortalt å se seg for før han gjorde det neste gang. Jeg har også hørt om en annen som gjorde det og ble stoppet, han sa lyset aldri ble grønt for han og fikk som kommentar "Jeg er klar over det." - men fikk bot likevel. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Ja, ser den, at de ikke er tunge nok, har sittet på med min far engang. Da måtte vi hoppe på sykkelen for at det skulle bli grønt. Lenke til kommentar
corge Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Ja, ser den, at de ikke er tunge nok, har sittet på med min far engang. Da måtte vi hoppe på sykkelen for at det skulle bli grønt. 7935100[/snapback] Jeg har hørt at lyskryss bruker sensorer som detekterer metall for å observere om det er et kjøretøy på plass - synd for de som kjører biler laget av f.eks. karbonfiberforsterket plastikk eller andre materialer som ikke registreres, og oss på MC da, som bare er rett og slett for små/for liten masse. Da hjelper det ikke om du hopper aldri så mye. Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Det går vel helst på magnetfelt, ikke vekt eller metall. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Dersom det ikke blir grønt, fordi lyskrysset styres av sensorer i bakken. Jeg kjører mc og er for lett for at sensorene registrer meg. Etter å ha ventet på grønt i 5-6 minutter, så kjører jeg over på rødt. Får jeg bot da? 7935049[/snapback] Ja du gjør nok dessverre det da. Riktig prosedyre i slike tilfeller er å slå av motor, gå av sykkel og trille den. Da er man regnet som gående. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Har du lov å trille den gjennom på raudt lys då? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Hvis det er masse trafikk i krysset er jo ikke det direkte trygt eller lovlig. Men vanlig "fotgjenger" regler vil da gjelde ja. Lenke til kommentar
corge Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Hvis det er masse trafikk i krysset er jo ikke det direkte trygt eller lovlig. Men vanlig "fotgjenger" regler vil da gjelde ja. 7935943[/snapback] Jeg antar en ikke har lov å gå gjennom et trafikkert veikryss som om personen som gjør dette skulle være et motorisert kjøretøy, hvilket personen ikke er - så med andre ord nei, det er forbudt. Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Hva stopper deg, som vanlig fotgjenger, fra å gå gjennom et sterkt traffikert lyskryss? Bortsett fra vanlig fornuft.. Bilister har vikeplikt for fotgjengere Lenke til kommentar
corge Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Hva stopper deg, som vanlig fotgjenger, fra å gå gjennom et sterkt traffikert lyskryss? Bortsett fra vanlig fornuft.. Bilister har vikeplikt for fotgjengere 7936909[/snapback] Sunn fornuft impliserer at det er forbudt å oppføre seg så gal at en finner på noe sånt - det meste som er sinnsykt er forbudt. Men siden loven også er helt sinnsyk av og til forundrer det meg egentlig ikke om det er lov å gå midt i veien og lage faen for all trafikk. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 hbdsff 7934575[/snapback] Hvorfor kjøre på rødt lys? Hva med lyskryss som ikke registrerer MC om natten fordi de kun er basert på sensor som tar biler og større kjøretøy? Slik lyskryss blir _aldri_ grønn for motorsykler. Du må vente til det blir morgen eller vente på større kjøretøy som tilfledigvis kommer samme vei, eller kjøre på rødt. Eller hva med at en rett og slett ikke gidder å vente på grønt lys - selv om det ikke er snakk om mer enn noen sekunder, alt tar tid. Om det er farlig eller ikke å kjøre på rødt lys spørs helt på konteksten og situasjonen, dvs. det kan være livsfarlig eller det kan være helt ufarlig. Jeg har personlig aldri sett noen gå av en motorsykkel og trille den. Jeg vil tro de fleste som kjører MC (ihvertfall tung MC) som bryter/er på grensen til å bryte loven foretrekker å bare kjøre på rødt. MC er tung å dytte. Jeg kan ikke loven noe godt i det heletatt men jeg antar du ikke har lov å gå av sykkelen midt på veien uten motorstopp eller tilsvarende alvorlige problemer. Jeg tviler på det er lov, men jeg aner ikke. 7935056[/snapback] For noen år tilbake kjørte jeg en ekkel scooter, og det var da bare å plassere seg riktig så merket sensorene meg, og det ble grønt, aldri noe stress. Mulig det ikke er slik alle steder, det vet jeg ikke. Og det med å gå av og trille den gjelder vel mest folk på moped som tror de er lur, kanskje ikke så mange på tung sykkel som gjør det. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Eller dersom du skal ha det moro. Still deg opp med mc der du ikke registreres, og så lar du det samle seg opp med biler bak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå